Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis

Auteur Topic: Agenten die in uniform reizen verplicht dienstwapen mee naar huis  (gelezen 52278 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 8 februari 2015, 12:06:46
Ik denk dat diamondback wel een punt heeft. Het kluisje bij de sportschutter is niet voor hemzelf maar voor anderen die niet bij het wapen mogen. Bij de agent is dat niet anders, hij mag er wel bij maar zijn omgeving niet. Dus kan wel begrijpen dat mensen die vergelijking maken.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #91 Gepost op: 8 februari 2015, 12:28:50
Bij een agent is dat net zo. Het wapen moet dusdanig opgeborgen zijn dat er niemand bij kan. Daarom is het ook raar dat er een gunlock word aangeboden, daar ben ik het met DB eens. Over het doorgeladen wegleggen is het simpel, een sportschutter gebruikt zijn pistool/geweer alleen op de schietbaan. Een agent moet direct bij het pakken van zijn wapen kunnen werken. Als deze thuis elke keer gaan ontladen en doorladen dan ga je volgens mij een verkeerde kant op.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 8 februari 2015, 12:59:49
De termen zijn halfgeladen en geladen, althans bij Defensie. Ik weet echt niet wat ik lees hier.....het normaal vinden dat je een wapen en munitie mee naar huis neemt. En het dan ook nog normaal vinden dat zo'n wapen geladen blijft, want je moet direct kunnen handelen. Dat kunnen dan je huisgenoten (genood of ongenood) ook. Ik probeer me dat voor te stellen met bijvoorbeeld kinderen in huis. Of is het zo dat de agent dan thuis dat wapen constant op de man heeft?

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #93 Gepost op: 8 februari 2015, 13:43:44
Citaat van: Diamondback link=msg=1329406 date=1423392164
Denigrerend of chargerend?

De risico's zijn voor sportschutters, jagers en agenten exact gelijk. Niet een uniform is daarin onderscheidend, maar het wapen thuis hebben. Er deugt niets van jullie mindset als het hier op aan komt.

Volgens mij worden politieagenten van te voren psychologisch getest alvorens zij de opleiding mogen gaan doen. En hierbij vallen heel veel kandidaten af. Toevallig heeft mijn zwager bij deze afdeling gewerkt en weet ik dus dat er genoeg afvallen. Dat hierbij weleens een kandidaat teveel of te weinig afvalt, is een feit.

En voor het overige, wanneer er geroepen wordt dat we onze spullen (wapens en portofoon) veilig moeten kunnen opbergen, dan moet men (de organisatie) er ook voor zorgen dat je 'het' veilig kunt opbergen.
Wat ik bedoel, regel als organisatie dat iedereen die een kluis wil, dat hij die ook krijgt. Zeg niet in de ene Eenheid het kan en bij de andere Eenheid het kan niet. De korpschef heeft, denk ik,  met zijn uitspraak ook willen zeggen dat er meer mensen in uniform op straat zijn. Ik hoop dat dit dan ook goed gefaciliteerd wordt. Contact meldkamer, uren kunnen verantwoorden als je iets aanpakt, etc. Niet dat ik elke minuut betaald wil hebben. Maar bij een aanhouding ben je wel even aan het tikken en iemand moet ook gehoord worden.
Het zou mooi zijn als elk district voor dit zaken een goede backoffice, a la FOBO van voormalig regio Hollands Midden, heeft.
Aanhouden, zelf een PV van Aanhouding maken en de rest is voor de backoffice.
"Waakzaam & Dienstbaar"

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #94 Gepost op: 8 februari 2015, 14:23:28
De mindset gaat al in een heel vroeg stadium mis. Al bij de opleiding. En over de psychologische test kan ik kort zijn.

Het is een momentopname en zegt niets over de geschiktheid op de langere termijn.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #95 Gepost op: 8 februari 2015, 15:20:33
Ik sta achter het verhaal van Cop/Fireman,

Indien de KC A zegt, moet hij ook B zeggen en doen. Ik vind het treurig om te horen dat na de nationalisering nog zoveel regionale verschillen in het systeem zitten. Waarom zouden de agenten in Amsterdam wel een kluisje krijgen, en wordt het verzoek elders afgewezen? Zie het ook eens van de andere kant: Indien er kluisjes ter beschikking worden gesteld 'motiveert' dat de agenten om in het uniform te gaan reizen. Dat draagt indirect bij aan meer blauw op straat, heeft een positieve invloed op de veiligheidsgevoelens van mensen en noem maar op.

CM112

Citaat van: Cop/Fireman link=msg=1329445 date=1423399424
Volgens mij worden politieagenten van te voren psychologisch getest alvorens zij de opleiding mogen gaan doen. En hierbij vallen heel veel kandidaten af. Toevallig heeft mijn zwager bij deze afdeling gewerkt en weet ik dus dat er genoeg afvallen. Dat hierbij weleens een kandidaat teveel of te weinig afvalt, is een feit.

En voor het overige, wanneer er geroepen wordt dat we onze spullen (wapens en portofoon) veilig moeten kunnen opbergen, dan moet men (de organisatie) er ook voor zorgen dat je 'het' veilig kunt opbergen.
Wat ik bedoel, regel als organisatie dat iedereen die een kluis wil, dat hij die ook krijgt. Zeg niet in de ene Eenheid het kan en bij de andere Eenheid het kan niet. De korpschef heeft, denk ik,  met zijn uitspraak ook willen zeggen dat er meer mensen in uniform op straat zijn. Ik hoop dat dit dan ook goed gefaciliteerd wordt. Contact meldkamer, uren kunnen verantwoorden als je iets aanpakt, etc. Niet dat ik elke minuut betaald wil hebben. Maar bij een aanhouding ben je wel even aan het tikken en iemand moet ook gehoord worden.
Het zou mooi zijn als elk district voor dit zaken een goede backoffice, a la FOBO van voormalig regio Hollands Midden, heeft.
Aanhouden, zelf een PV van Aanhouding maken en de rest is voor de backoffice.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 8 februari 2015, 15:44:50
De mindset gaat al in een heel vroeg stadium mis. Al bij de opleiding. En over de psychologische test kan ik kort zijn.

Het is een momentopname en zegt niets over de geschiktheid op de langere termijn.
Diamondback, je hebt zeker een punt. Ben het deels wel degelijk met je eens hoor.

Maar ik vind het een beetje jammer van je flitsservice.nl - taalgebruik. Is niet nodig m.i. Ook niet als je het ergens mee oneens bent.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 8 februari 2015, 17:16:18
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1329431 date=1423396789
De termen zijn halfgeladen en geladen, althans bij Defensie. Ik weet echt niet wat ik lees hier.....het normaal vinden dat je een wapen en munitie mee naar huis neemt. En het dan ook nog normaal vinden dat zo'n wapen geladen blijft, want je moet direct kunnen handelen. Dat kunnen dan je huisgenoten (genood of ongenood) ook. Ik probeer me dat voor te stellen met bijvoorbeeld kinderen in huis. Of is het zo dat de agent dan thuis dat wapen constant op de man heeft?

Nogmaals, als ik over mezelf spreek, dan gaat het wapen bij thuiskomst in de kluis waar alleen ik bij kan. Ik ben 24/7 bevoegd om op te treden. In het zeldzame geval dat ik het wapen meeneem naar huis, dan draag ik mijn wapen op mijn lichaam en is het wapen (door)geladen. Bij thuiskomt gaat het gelijk in de kluis.

Zo is het, en zo werkt het. Zaken vergelijken met defensie is sowieso al een scheve vergelijking. Net als het vergelijken met sportschutters etc.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 8 februari 2015, 18:27:24
Hihi, gelukkig krijgen mensen bij Defensie geen kluis OF gunlock. Zij moeten maar zien in welke ladekast ze deze leggen :D.

Daar zijn de verhouding sowieso zoek, de regels mbt opbergen op een brigade/kazerne zijn absurd streng. De regels voor thuis? Die zijn er niet.

Over die wapens ivm dreiging, leuk al die heisa. Alleen jammer dat er met opleiders en studenten geen rekening wordt gehouden. Ik denk dat iedereen die bij de politie zit/zat wel een veel kwetsbaardere plek kan benoemen dan individuele agenten die naar huis rijden.

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #99 Gepost op: 8 februari 2015, 21:24:02
Citaat van: Red link=msg=1329492 date=1423412178
Nogmaals, als ik over mezelf spreek, dan gaat het wapen bij thuiskomst in de kluis waar alleen ik bij kan. Ik ben 24/7 bevoegd om op te treden. In het zeldzame geval dat ik het wapen meeneem naar huis, dan draag ik mijn wapen op mijn lichaam en is het wapen (door)geladen. Bij thuiskomt gaat het gelijk in de kluis.

Zo is het, en zo werkt het. Zaken vergelijken met defensie is sowieso al een scheve vergelijking. Net als het vergelijken met sportschutters etc.

Betreft het laatste.... ik ben het helemaal met je eens.

Betreffende de eerste alinea zo wil ik het ook gaan doen. Dus hoop ik dat mijn organisatie mij op de juiste wijze faciliteert en ik mijn werk op veilige en juiste wijze kan doen.
"Waakzaam & Dienstbaar"