Verpleegkundigen van niet-reguliere ambulancediensten

Auteur Topic: Verpleegkundigen van niet-reguliere ambulancediensten  (gelezen 3167 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Gepost op: 6 augustus 2005, 22:55:35
Op evenementen staan weleens ambulanceteams van bedrijven die normaal repatrieringen doen vanaf de luchthavens.

Uitgaande van het idee dat die verpleegkundigen dagelijks repatrieringsritten verzorgen, vraag ik me af of er kwaliteitsverschil is in hun handelen op het moment dat ze op een evenement spoedeisende hulpverlening moeten bieden.

Hoe kijken verpleegkundigen van de ambulancediensten aan tegen de inzet van deze collega's, die als het goed is voldoen aan alle eisen?

Is er uberhaupt kwaliteitsverschil te verwachten of wordt dit verholpen door een ander traject van bijscholing, training, stages, noem maar op?
Doen deze mensen fulltime repatrieringsritten, of zitten ze part-time ook op de gewone ambulance?

Van de week maakte ik dus mee dat zo'n ambulance ter plaatse kwam voor iemand die hard op de rug was gevallen en klaagde over nek- en rugpijn.
Het team riep een andere ambulance op van de GGD.

Dat suggereert verschil in vaardigheden, terwijl ze op hetzelfde niveau zouden moeten zitten?

Het lijkt me enigzins logisch dat dat verschil er is, maar dan zou je zo'n bedrijf toch niet moeten kunnen inhuren met de verwachting dat je ambulancehulpverlening aanwezig hebt?

mizzi

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2005, 23:20:32
Nou ik ben het eens met jouw commentaar.
Toevallig doe ik het repatrieren zelf ook en doe ook weleens evenementen.
Maar ik ben dan zelf wel ambu pleeg.
Er gaan inderdaad ook wel andere plegen naar toe waar ik mijn vraagtekens bijzet ivm de acute handelingen en acuut karakter.

Daarnaast is het zo dat hun inderdaad niet vervoeren omdat ze door de klant worden ingehuurd om EHBO terplaatste te kunnen leveren als hun dan mensen naar het ziekenhuis vervoeren zijn ze niet meer daar waar de klant ze wil hebben. Daarom het vervoer via reguliere ambulance.

Het is wel zo dat wij tijdens dit werk in contact staan met de cpa alwaar we werken.

Dus als wij om een ambu vragen weten hun dat wij niet vervoeren.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2005, 11:05:03
volgens mij wordt de organisatoren voorgeschoteld dat ze gelijke kwaliteit binnenhalen want ze voldoen aan de wettelijke eis van verpleegkundige. wat hun ervaring is moet je dan maar afwachten. als het alleen mensen zijn met repat ervaring lijkt het mij een fors risico dat het verhurende bedrijf neemt. de organisator verwacht een adequate hulpverlening en tuurlijk zal dat wel lukken als het om een eerste hulpje gaat maar wat als er een calamiteit met meerdere slachtoffers ontstaat en betrokkene moet keuzes maken en protocol eerste ambu gaan uitvoeren en opschalen enz enz.

maar ja het gaat meestal goed en aan de gemeentelijke eisen is voldaan en het mag niet teveel kosten in een tijd waarin de bezoekersaantallen van de festivals ook teruglopen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2005, 00:50:42
If you pay peanuts.....you get monkeys........!

C.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2005, 01:05:43
Ik werk ook bij een bedrijf dat aan repatriëring en ambulance bijstand doet (medische party service, autocross wedstrijden, etc).

Er werken verpleegkundigen met verschillende achtergrond bij het bedrijf (A, B, IC/CC, SOSA,etc).
Bij een aanvraag wordt gekeken wat de doelgroep is en een “bijpassende”verpleegkundige uitgezocht.

Zo zal voor een snelheidswedstrijd een ambulanceverpleegkundige worden gestuurd, bij een house party een verpleegkundige met een ic/cc achtergrond.
Als ik bij een motorcross/ autocross event sta, dan werk ik volgens de landelijke ambulance protocollen . Het vervoer wordt gedaan door de lokale ambulance dienst. Volgens afspraak kan daar van worden afgeweken, m.n. in levensbedreigende situaties waarbij uitstel van vervoer niet verantwoord is. We staan altijd in contact met de MKA en hebben een reguliere ambulance bij ons.

Ook op het circuit van Assen wordt er geplankt dat het een lieve lust is. Alle hulpverleners (verpleegkundigen en EHBO) worden geschoold in wervel immobilisatie. En dat is met een motorpak met spine protector net iets lastiger. Het vervoer naar het ziekenhuis wordt ook hier verricht door de lokale ambulancedienst en niet door de ambulances die (ingehuurd) op het circuit staan.

Het komt inderdaad voor dat er een verpleegkundige aanwezig is op een evenement die geen SOSA heeft (kan b.v. dus een nivo 4 pleeg zijn van afdeling geriatrie).  
Als ik als vervoerende ambulance een patiënt moet overnemen die al geplankt is, dan ben ik extra allert als dat gebeurt is door een verpleegkundige zonder SOSA.  Je moet er dan toch vanuit gaan dat deze minder ervaring heeft. Ik zal dan samen met deze pleeg de status van de patiënt doornemen en zo nodig houding patiënt corrigeren.
Liever heb ik dat deze er van af blijft en ons het werk laat doen (daar gaan we weer). Er is immers geen noodzaak tot planken als er geen ABC bedreiging is wat noodzaakt tot snel vervoer. Een organisatie neemt zeker een risico als een dergelijk (onervaren) team wordt ingehuurd. Maar ja, het geld……..
VSAZ ambulancezorg

Marc

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2005, 15:56:20
Peter,.

Wellicht is het verstandiger/netter om Trophy een persoonlijk bericht te sturen als je meer info wilt omtrent zijn dagelijkse/persoonlijke werkzaamheden?

Tis maar een idee.....

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2005, 20:25:55
trophy dus ik ga er vanuit dat als jij een patient overneemt van iemand die ook in het groengeel rondwandeld met zo'n koets achter zich je altijd vraagt of hij z'n sosa heeft of van de geriatrie komt.

nee inderdaad daar gaat het om je vertrouwd erop dat er ambucollega's staan met een gelijkwaardige opleiding als jezelf.

en zoals ik al eerder zei wat als een calamiteit uit de hand loopt kan dan die ic-er op die houseparty het protocol 1e auto goed uitvoeren.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2005, 21:43:02
Eigenlijk zou bepaalde kleding gewoon bij "een" beroepsgroep moeten horen.
Dat schept voor iedereen duidelijkheid, wat iemand is en waar hij voor staat.

bijv. vroeger (ja soms was wat vroeger was beter)
had je in het ziekenhuis spelden
daar aan kon je zien of iemand kraamverpleegkundige was of leerling-verpleegkundige etc.

wat ik van een collega begreep, die ook bij een repatriërings bedrijf werkt en ook weleens mee gaat naar evenementen zijn zij daar puur voor de ehbo
(dus er had net zo goed de plaatselijke ehbo ver. ingehuurd kunnen worden)
en zullen zij via 112 slachtoffers verder laten beoordelen door de ambu
( om daar te moeten werken moet je een vast dienstverband hebben in een instelling of ambu om daar oproep werk te mogen doen ivm update houden van kennis e.d.)

ik snap Rick zijn punt volledig, misschien door andere kleding keuze of duidelijk kenbaar wie of wat  je bent

om mis verstanden te voorkomen

harold

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2005, 11:26:22
Bij het laatste evenement wat ik draaide waar zo'n particulier ambulancebedrijf stond, stonden er 30 ehbo-ers van een vereniging en voor de ambulancehulp dan die gele wagen van het repatrieringsbedrijf.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #9 Gepost op: 10 september 2005, 00:01:12
Peter,.

Wellicht is het verstandiger/netter om Trophy een persoonlijk bericht te sturen als je meer info wilt omtrent zijn dagelijkse/persoonlijke werkzaamheden?

Tis maar een idee.....

Dat had hij kunnen doen, maar ik had mij al eens voorgesteld op het forum 28/7: zie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8837.0

Voor de duidelijkheid: ik werk niet voor commerciële bedrijven. De AED, EHBO instructie etc doe ik aan RK, EHBO, Brandweer etc, op uitnodiging, om de samenwerking tussen deze groepen en de ambulance te “stroomlijnen”.
VSAZ ambulancezorg