Platspuiten

Auteur Topic: Platspuiten  (gelezen 11128 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #20 Gepost op: 16 september 2005, 00:04:38
Voor iemand die psychotisch is de crisisdienst bellen….Nou , ik denk dat er eerder een ambu bij iemand wordt geroepen die erg onrustig is. De crisisdienst laat nogal eens op zich wachten. Bovendien, als de crisisdienst erbij geweest is, krijgen wij de opdracht om een zeer onrustige dan wel aggressieve patient te vervooeren. Als ik dan vraag of zij al hebben gesedeerd dan krijg ik vaak te horen: nee, vindt u dat nodig, etc. Dan ben ik daar heel makkelijk in, ik spuit ze “plat”. Het komt voor dat de crisisdienst het er niet mee eens is, maar dan bied ik ze vriendelijk aan om de patient maar zelf te vervoeren. Ik krijg dan iets te horen van : spuit dan maar, maar het is dan wel uw verantwoording. Prima, dat is het ook.
Ik weet niet of jullie het wel eeens horen, maar laatst had ik zo een RIAGG psych die vond dat ik niet mocht spuiten vanwegen de diagnostiek. Heb hem erop gewezen dat we in 2005 leven en dat ik sedeer als ik een onrustige patient meeneem.

Het alternatief is in de boeien en de politie erbij, maar dat is voor mij geen optie.

Dat is dan een hele vreemde werkwijze; want mensen in een hypo komen sneller 'terug' door toediening van glucose (zoweliv als im, gewoon een kwestie van geduld praktiseren).

Bij een hypo moet glucose worden toegediend en niet valium. Inderdaad een vreemde werkwijze. Overigens, als ik mij niet vergis, mag glucose uitsluitend iv worden gegeven. Indien het extravasaal tercht komt kan er necrose ontstaan van het weefsel. Misschien bedoel je Glucagon?
VSAZ ambulancezorg

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 16 september 2005, 00:20:35
Voor iemand die psychotisch is de crisisdienst bellen….Nou , ik denk dat er eerder een ambu bij iemand wordt geroepen die erg onrustig is. De crisisdienst laat nogal eens op zich wachten. Bovendien, als de crisisdienst erbij geweest is, krijgen wij de opdracht om een zeer onrustige dan wel aggressieve patient te vervooeren. Als ik dan vraag of zij al hebben gesedeerd dan krijg ik vaak te horen: nee, vindt u dat nodig, etc. Dan ben ik daar heel makkelijk in, ik spuit ze “plat”. Het komt voor dat de crisisdienst het er niet mee eens is, maar dan bied ik ze vriendelijk aan om de patient maar zelf te vervoeren. Ik krijg dan iets te horen van : spuit dan maar, maar het is dan wel uw verantwoording. Prima, dat is het ook.
Ik weet niet of jullie het wel eeens horen, maar laatst had ik zo een RIAGG psych die vond dat ik niet mocht spuiten vanwegen de diagnostiek. Heb hem erop gewezen dat we in 2005 leven en dat ik sedeer als ik een onrustige patient meeneem.

Het alternatief is in de boeien en de politie erbij, maar dat is voor mij geen optie.

Bij een hypo moet glucose worden toegediend en niet valium. Inderdaad een vreemde werkwijze. Overigens, als ik mij niet vergis, mag glucose uitsluitend iv worden gegeven. Indien het extravasaal tercht komt kan er necrose ontstaan van het weefsel. Misschien bedoel je Glucagon?

Helemaal mee eens Trophy. Bijna standaard antwoord van de GGZ mensen op d evraag of d epatient al weet dat hij gewdongen wordt opgenomen; "nee dat hebben w ehem/haar nog niet medegedeeld, en ''..nee, hij is idd agressief en we hebben hem/haar nog niet gesedeerd..''. altijd fijn die casussen... ??? :-X :-\

Gelukkig bestaat er het sedatieprotocol dat we niet te pas en te onpas uitvoeren.
Al een divers aantal keren heb ik een acuut psychotische patient moeten sederen met IM of  soms IV medicatie (diazepam/haldol/droperidol e.a), iemand die zich totaal niet laat benaderen /geruststelle en agressief gedrag naar hulpverleners vertoond is niet zonder enige overmacht en medicatie te verzorgen en te vervoeren, zeker niet als w eook nog eens naar onze eigen veiligheid kijken. De dames en heren van de GGZ gaan immers fijn in hun autootje achter ons aanrijdend naar de SEH ,want na het sederen (betere term dan het volkse ''platspuiten'') moet de patient ter nabewaking naar een daarvoor geeigende zorginstelling, en dat is op dat moment dus niet de psychiatrische kliniek weet ik uit ervaring.

Veelal is er enige tijd politieovermacht nodug om de patient in de ''houdgreep'' te houden totdat de medicatie is toegediend en effectief wordt. in zo'n geval rijdt de politie mee in de ambu, voor onze eigen veiligheid. Een agressieve psych. patient die handtastelijk/enthousiast wordt daar houd ik nl. niet zo van, kost mij alleen maar brillen en ander leed.
En tenslotte is er ons onvolprezen NAP protocol dat slecht geinformeerde psychiaters altijd kunnen raadplegen via onze medisch leider. Als de pscyhiater geen sedatie wil bij een psychotische aggresieve patient dan neemt hij/ij hem maar lekker zelf gezellig mee in zn eigen voertuig ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Ridder Pim

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 16 september 2005, 03:08:35

Ik doelde inderdaad op Glucagon im.
(Was te lui om het helemaal uit te tikken  ;D)

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2005, 16:16:59
EHBO op een motorcross is ook leuk...  8)

Klopt  ;D
Nurse powerrrrr

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 23 september 2005, 08:05:58
Voor iemand die psychotisch is de crisisdienst bellen….

Idd. de crisisdienst laat soms erg lang op zich wachten!
Hebben soms ook geen begrip dat het bijv. ook niet echt handig is om een psychotische patiënt op een SEH te laten!
(je bent zo wie zo één pleeg kwijt) en dan is 8 uur wachten , erg lang!
of 6 uur geboeid op een brancard met politie erbij
(die dan ook niet weg kan/mag) :-\

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #25 Gepost op: 23 september 2005, 08:35:39
Klopt. De SEH is niet blij als ik met een psychotische patiënt  binnen komt. Maar dat komt omdat het systeem niet goed werkt.

Het is gewoon van de zotte dat “men”vindt dat uitsluitend een arts kan beoordelen of iemand psychotisch is. Opname in een psychiatrisch centrum kan dus alleen geschieden als er een RM uitgeschreven is.
Maar in een acute situatie kan je soms gewoonweg niet wachten. Dan heb je wel een probleem, omdat er geen acute psychiatrische opvang mogelijkheid is.
Je probeert zo iemand dan maar op de SEH kwijt te raken, wetende dat er dan wel een plaag vast komt te zitten.

Het wordt dus hoog tijd dat er een spoedopvang mogelijkheid komt voor acuut psychiatrische beelden.
Het gekke van alles is dat men van mij wel een slachtslachtoffer accepteert waarvan ik zeker weet dat deze niets heeft. Stel dat ik zo iemand na een val over een losliggende trottoirtegel presenteer en vraag om het slachtoffer voor de zekerheid na te kijken, dan wordt de neuroloog ingeschakeld, CT scan gemaakt, lab geprikt en wat niet meer.
Probeer ik echter om een psychotisch iemand in te sturen wordt ik plots niet competent genoeg geacht.

Er moet nodig één en ander veranderd worden in de richtlijnen en de Crisisdienst zelf. Misschien bijscholen zodat ze meer bij de tijd zijn? Ontwikkelen van spoedopvang?
VSAZ ambulancezorg

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 23 september 2005, 09:17:21
Hmm, blijkbaar wordt traumatologie lager (makkelijker) ingeschat dan psychiatrie...
Arts  www.alphalog.nl

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 23 september 2005, 11:54:43
Throphy, het is denk ik SEH afhankelijk ;)
maar idd. wij zijn er ook niet blij mee, maar wel beseffende dat wij niet van jullie kunnen verwachten rondjes te blijven rijden! ;)

En idd. acute opvang voor psychiatrie zou echt geen gek idee zijn!

(het woord slachtslachtoffer..... ;D, geweldig)
Meestal inderdaad onder het mom van "laten we de lichamelijke klachten uitsluiten"!

Heb het altijd een moeilijk van gevonden psychiatrie ;D

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 24 september 2005, 23:54:46
Throphy, het is denk ik SEH afhankelijk ;)
maar idd. wij zijn er ook niet blij mee, maar wel beseffende dat wij niet van jullie kunnen verwachten rondjes te blijven rijden! ;)

En idd. acute opvang voor psychiatrie zou echt geen gek idee zijn!

(het woord slachtslachtoffer..... ;D, geweldig)
Meestal inderdaad onder het mom van "laten we de lichamelijke klachten uitsluiten"!

Heb het altijd een moeilijk van gevonden psychiatrie ;D

haha ik denk dat dat laatste ook geldt voor de dames en heren van de ''spoedeisende'' tak van de GGZ, die zullen t zelf ook wel eens moeilijk vinden (om oa. weer eens een paar broeders of zusters van deGGD op te zadelen met een fijne psych. casus)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod