Ik werk ook bij een bedrijf dat aan repatriëring en ambulance bijstand doet (medische party service, autocross wedstrijden, etc).
Er werken verpleegkundigen met verschillende achtergrond bij het bedrijf (A, B, IC/CC, SOSA,etc).
Bij een aanvraag wordt gekeken wat de doelgroep is en een “bijpassende”verpleegkundige uitgezocht.
Zo zal voor een snelheidswedstrijd een ambulanceverpleegkundige worden gestuurd, bij een house party een verpleegkundige met een ic/cc achtergrond.
Als ik bij een motorcross/ autocross event sta, dan werk ik volgens de landelijke ambulance protocollen . Het vervoer wordt gedaan door de lokale ambulance dienst. Volgens afspraak kan daar van worden afgeweken, m.n. in levensbedreigende situaties waarbij uitstel van vervoer niet verantwoord is. We staan altijd in contact met de MKA en hebben een reguliere ambulance bij ons.
Ook op het circuit van Assen wordt er geplankt dat het een lieve lust is. Alle hulpverleners (verpleegkundigen en EHBO) worden geschoold in wervel immobilisatie. En dat is met een motorpak met spine protector net iets lastiger. Het vervoer naar het ziekenhuis wordt ook hier verricht door de lokale ambulancedienst en niet door de ambulances die (ingehuurd) op het circuit staan.
Het komt inderdaad voor dat er een verpleegkundige aanwezig is op een evenement die geen SOSA heeft (kan b.v. dus een nivo 4 pleeg zijn van afdeling geriatrie).
Als ik als vervoerende ambulance een patiënt moet overnemen die al geplankt is, dan ben ik extra allert als dat gebeurt is door een verpleegkundige zonder SOSA. Je moet er dan toch vanuit gaan dat deze minder ervaring heeft. Ik zal dan samen met deze pleeg de status van de patiënt doornemen en zo nodig houding patiënt corrigeren.
Liever heb ik dat deze er van af blijft en ons het werk laat doen (daar gaan we weer). Er is immers geen noodzaak tot planken als er geen ABC bedreiging is wat noodzaakt tot snel vervoer. Een organisatie neemt zeker een risico als een dergelijk (onervaren) team wordt ingehuurd. Maar ja, het geld……..