In dit topic
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83273.0 heb ik al eens uitgebreid uit de doeken gedaan waar alles van Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch staat gestald en hoe dit tot stand is gekomen. Het gaat om dit pand:

De samenvatting: wij bestaan 106 jaar, al ruim 35 jaar doen we aan varend redden (waterhulpverlening) en sinds de 1e boot al aan het worstelen met huisvesting. We hebben zelfs een oude stal gehad van de gemeente die gesloopt werd met de bondsvlet er nog in, omdat ze waren vergaten waren dat die daar stond...
Een jaar of 15 geleden hadden we het voor het eerst voor elkaar dat alle activiteiten redelijk onder dak waren, maar nog wel versnipperd door de hele stad. Ruim 10 jaar geleden actief begonnen met lobbyen bij gemeente en politiek om alles onder 1 dak te krijgen.
We kregen dit pand op het oog in maart 2013, hebben toen alles op een rijtje gezet, vooral financieel. Hadden in oktober 2013 de eerste formele afspraken met de makelaar. In december 2013 voorlopige overeenkomst, in april 2014 de sleutel en in november 2014 de opening.
Financieel gaat het vooral ook om creativiteit en breder kijken. Een gemeente heeft tientallen potjes en als Reddingsbrigade val je onder nogal wat disciplines: jeugd, buurt- en wijkwerk, sport, veiligheid, verenigingen etc. Het hoeft niet bij veiligheid en VR vandaan komen: daar wordt veel op bezuinigd en is ook veel geld geoormerkt, dus weinig te halen voor dit soort projecten. En ook buiten de gemeente zijn er nog fondsen die initiatieven steunen, bijvoorbeeld in de vorm van garantstellingen. En vooral zorgen dat je zelf ook iets in te brengen hebt: heel veel fondsen willen wel bijdragen, maar alleens als je er zelf ook iets in steekt. Dat kan spaargeld zijn, maar bijvoorbeeld ook een donateursactie, symbolische steentjes verkopen etc.
Het pand hebben we uiteindelijk ook zelf gezocht, gevonden en gekocht. De gemeente heeft dit gesteund met advies, garanties en een eenmalige financiele bijdrage. We hebben ook gesprekken gevoerd over commerciele huur met subsidie, maar daarbij gaf de gemeente geen lange-termijngarantie, dus kun je zomaar weer op straat staan. Gemeentelijke panden was geen optie omdat de gemeente dit niet meer wil: ze zijn hun gebouwenbestand aan het verkleinen en alles waar ze niet zelf in zitten wordt juist verkocht. Ook sporthallen enzo worden hier verkocht aan de sportclubs en in eigen beheer gebracht. Daarom waren ze ook enthousiast over onze keuze voor een eigen (koop)pand.
De ultieme slotsom: een enorme puzzel met heel veel stukjes, die alleen met veel geduld, veel tijd en veel energie in elkaar past. en misschien ook nog wel een beetje geluk ;-)