Dank je voor de toelichting.
En niet om eigenwijs te zijn, mijn kennis hierover is beperkt, daarom ook al die vragen.
Maar hoe moet ik dan de uitleg van het vakblad Blauw zien. Daar beweert men consequent in antwoord op vragen dat 124 SV alleen van toepassing is op handelingen in het kader van (wetboek van) Strafvordering.
Voorbeeld, welk mooi aansluit bij het voorbeeld van dielangemotormuis:
Vraagbaak: Hinderlijke kijkers
Vraag:
In een winkelcentrum struikelde een bejaarde vrouw, viel en
brak daarbij een arm. Wij verleenden haar eerste hulp tot een ambulance ter plaatse kwam en de behandeling overnam. Publiek kwam dicht om ons heen staan waardoor we gehinderd werden. Twee collega’s zorgden ervoor dat we ruimte kregen. Twee jongens bleven echter voortdurend ‘klieren’ en daarbij ons en de ambulancemedewerkers
lastig vallen. Aan het bureau bespraken we welke
mogelijkheden we in een dergelijk geval hebben. Een collega zei dat we de mannen desnoods aan een lantaarnpaal hadden kunnen vastzetten. Volgens mij hebben we die bevoegdheid niet. Hoe hadden wij kunnen optreden?
Antwoord:
De collega refereerde vermoedelijk aan de bevoegdheid
van 124 Sv, handhaving van de orde bij ambtsverrichtingen. De ambtenaar die de leiding heeft, kan personen die de ambtsverrichting hinderen, bevelen te vertrekken en bij weigering voor de duur van de ambtshandeling in verzekering doen houden. Of dit kan worden gedaan door de persoon aan een lantaarnpaal vast te zetten betwijfel
ik, gelet op de beginselen van redelijkheid en gematigdheid.
Deze bevoegdheid is echter niet toe te passen in de situatie van deze casus. De toepassing van de bevoegdheid is beperkt tot ambtshandelingen die in het kader van het WvSv worden ondernomen. In de casus was er sprake van hulpverlenende taak, gebaseerd op 3 Pw. U had de omstanders, eventueel met enige fysieke drang, op gepaste
afstand van de plaats van het incident kunnen houden. Ook zijn de personen die de hulpverlening hinderen, strafbaar voor belemmering van een ambtshandeling ondernomen door een ambtenaar ter uitvoering van een wettelijk voorschrift, 184 Sr.
En dit is in de afgelopen jaren een paar keer voorbij gekomen, met dezelfde uitleg. (Mijn excuses voor het offtopic, misschien dat een Mod dit kan afsplitsen naar een ander topic in vragen over overige wetgeving.)
Nogmaals, ik begrijp/geloof je uitleg maar zie, in mijn ogen, ook een andere uitleg . Dat kan ook aan mij liggen, omdat ik niet ter zake kundig ben.