Ik ben vast niet de enige die deze uitspraak van de rechter vrij bijzonder vind. Laat ik voorop stellen dat het aanwezig zijn op de vluchtstrook op de andere rijbaan of in ieder geval in de berm parkeren van die andere rijbaan eigenlijk een no-go is. Maar waar ik mij erg over verbaas is het feit dat de rechter (in mijn optiek) eigenlijk lijkt te zeggen: de hulpdiensten maken er zelf zo'n kermis van, dat het gerechtvaardigt is om op een andere rijbaan ook maar afleiding te creëren, zolang dat de afleiding van de andere kant maar niet overtreft.
En dan staat er ook nog dat meespeelt dat er totaal geen respect was vanuit de hulpdiensten richting de pers.
Zolang hier geen hoger beroep op volgt door andere instanties of het OM, dan is dit interessante jurisprudentie. Als pers mag je officiëel niet op de snelweg stoppen (rijbaan danwel vluchtstrook), dus officieel zou ik ook in overtreding zijn als ik bij een ongeval of ander soort incident voorbij een ongeval op de vluchtstrook of in de berm sta geparkeerd. Een boete zou dus aangevochten kunnen worden met het argument: "mijn aanwezigheid veroorzaakt geringere afleiding of gevaar dan de reeds aanwezige hulpdiensten". Niet geheel in het nadeel van de pers dus?