Dat hoor ik vaker. Echter bij een opkomst van nog geen 75% (opkomst daalt al jaren) kan je onmogelijk spreken van "wens van de meerderheid". Stel, de 75% zijn allemaal geldige stemmen en allemaal vergeven aan de partijen in het parlement, en een coalitie bestaat uit de helft +1, dan heeft 37,6% van de bevolking gestemd op de partijen die 4 jaar het land besturen. 62,4% denkt daar waarschijnlijk anders over.
Dit is wel heel opportuun, daarbij ga je er gemakshalve vanuit dat de mensen die niet (kunnen/willen/gaan) stemmen ook tegen de 'winnende' partijen zijn. Vaak hebben deze mensen geen mening.
Daarbij denk ik dat 75% van de mensen die stemmen, niet eens goed en gefundeerd kunnen uitleggen waarom ze op die partij stemmen. Het zal dus wel loslopen.
Als ik het mij goed heb laten vertellen heeft een politieagent 2 dagen per jaar scholing voor vuurwapengebruik. Een sportschutter moet 18 schietbeurten per jaar hebben om überhaupt een verlof te mogen krijgen.
Dat heb je dan niet goed laten vertellen, het gaat namelijk om 2 toetsen per jaar om gecertificeerd te blijven. Dat zegt niets over het aantal keer schieten dat een agent doet per jaar, want dat verschilt. Je hebt minimaal 4 trainingsdagen per jaar waar altijd wel wordt geschoten, daarnaast schieten veel collega's extra, waar de baas ook tijd voor beschikbaar stelt.
De bibliotheek waar de highschool shooting van de Columbian High School plaats vond was ook zo'n gunfree zone. Leerlingen moesten bij bezoeken van die plek hun wapen in een kluis opbergen. De leerlingen konden zich onmogelijk verdedigen op die plek.
Heb wel eens een discussie gehad met een Amerikaanse collega. Disney world (pretpark) is ook een gunfree zone, hij vindt dat je daar wapens moet kunnen dragen want als er een schutter komt kun je je gezin en dat van anderen niet beschermen.
Waar trekken we de grens, vraag ik me wel eens af.