Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?

Auteur Topic: Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?  (gelezen 42657 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #160 Gepost op: 14 november 2015, 00:23:50
Toch denk ik dat dit kan helpen. Meer burgers met wapens kan het dodental beperken.

Criminelen en terroristen kunnen op dit moment makkelijker aan wapens komen dan normale burgers.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #161 Gepost op: 14 november 2015, 00:24:31
Even wat nummers:

In het afgelopen decennium zijn er 10 amerikanen omgekomen door terrorisme (soldaten in Irak, Afghanistan etc. niet meegerekend).

In dat zelfde decennium stierven er in Amerika 280.024 mensen door vuurwapengeweld.

Mijn tip aan terroristen: vooral doorgaan en zorg voor vrij wapenbezit - dit soort bodycounts gaan jullie zelf niet halen.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #162 Gepost op: 14 november 2015, 10:24:11
Citaat van: Drenthe_Roden link=msg=1384454 date=1447456700
Meer wapens in de omloop is nog groter terreur-risico, tevens is die discussie nu niet erg zinvol...

When there's a bombing, we blame the bomber.
When there's a drunk-drinving accident, we blame the driver.
Why, when there's a shooting we blame the gun?

Citaat van: Diamondback link=msg=1384458 date=1447457071
Even wat nummers:

In het afgelopen decennium zijn er 10 amerikanen omgekomen door terrorisme (soldaten in Irak, Afghanistan etc. niet meegerekend).

In dat zelfde decennium stierven er in Amerika 280.024 mensen door vuurwapengeweld.

Mijn tip aan terroristen: vooral doorgaan en zorg voor vrij wapenbezit - dit soort bodycounts gaan jullie zelf niet halen.

84.999.989 wapenbezitters pleegden géén moord gisteren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #163 Gepost op: 14 november 2015, 10:34:11
Ik zag onderstaande Tweet van voormalig presidentskandidaat Newt Gingrich voorbij komen, ik weet niet goed hoe ik hem hier krijg dus maar even in een quote:

Citaat
Imagine a theater with 10 or 15 citizens with concealed carry permits. We live in an age when evil men have to be killed by good people
@newtgingrich

Ik ben er geen voorstander van dat iedere burger een vuurwapen mag dragen, maar ik neig wel steeds meer naar een concept waarbij er meer vuurwapens op een gecontroleerde manier gedragen worden.
Ik denk aan politiemensen die in hun vrije tijd een vuurwapen bij dragen en een beperkt aantal sportschutters die dit doen.

Uiteraard wel onder voorwaarden, concealed en met license.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #164 Gepost op: 14 november 2015, 10:43:51
Citaat van: SniperEye link=msg=1384576 date=1447493051
When there's a bombing, we blame the bomber.
When there's a drunk-drinving accident, we blame the driver.
Why, when there's a shooting we blame the gun?

84.999.989 wapenbezitters pleegden géén moord gisteren.

Je hoeft ook geen moord te plegen met een vuurwapen om ellende te hebben.

De kans dat een kind in Amerika sterft door een vuurwapen is 9 keer hoger dan elders in de wereld. In veel gevallen door verkeerd gebruik en ongelukjes. Oeps...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #165 Gepost op: 14 november 2015, 10:46:13
Citaat van: silque link=msg=1384578 date=1447493651
Ik denk aan politiemensen die in hun vrije tijd een vuurwapen bij dragen en een beperkt aantal sportschutters die dit doen.

Zegt het dat nu niet niet toegestaan is dat politiemensen buiten diensttijd vuurwapen bij zich hebben?

Ik weet dat in meerdere landen, dus niet alleen in de Golfstaten, de politietop al haar personeel dringend verzoekt om altijd het vuurwapen te dragen. De gedachte is dat het kan dat een politieman op woensdagmiddag boodschappen doet op moment dat een terrorist het winkelend publiek onder vuur neemt. Op dat moment is het niet uitgesloten dat deze getrainde professional heel veel burgerlevens kan redden met zijn vuurwapen.

Zelfde adviezen worden ook gegeven aan andere overheidsdiensten die beschikken over goed getraind personeel met vuurwapen.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #166 Gepost op: 14 november 2015, 10:55:16
Citaat van: Diamondback link=msg=1384581 date=1447494231
Je hoeft ook geen moord te plegen met een vuurwapen om ellende te hebben.

De kans dat een kind in Amerika sterft door een vuurwapen is 9 keer hoger dan elders in de wereld. In veel gevallen door verkeerd gebruik en ongelukjes. Oeps...

In Amerika verdrinken veel meer kinderen in zwembaden dan er overlijden door een schot van een vuurwapen. Dit om jouw cijfers in perspectief te plaatsen. Daarbij zijn er minder zwembaden dan wapens. Dus de kans is groter dat een kind verdrinkt in een zwembad dan overlijdt door een schot van een vuurwapen.

Je zegt het zelf al, ongeluk met een vuurwapen. Zegt dit niet iets over hoe verantwoord de ouders zijn?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #167 Gepost op: 14 november 2015, 11:00:38
Citaat van: Oma link=msg=1384583 date=1447494373
Zegt het dat nu niet niet toegestaan is dat politiemensen buiten diensttijd vuurwapen bij zich hebben?

Juridisch gezien is het in Nederland wel toegestaan (beter gezegd, niet verboden) om als politieagent 24/7 je wapen bij je te dragen, in de praktijk gebeurt dit niet.
Waarom niet? Ik denk dat het maatschappelijk niet geaccepteerd is, ik heb niet het gevoel dat mijn chefs erachter staan als ik dat zou doen en denk dat het ook vele 'schrik' reacties kan opleveren als burgers toch per ongeluk een vuurwapen zien.

Ik denk dat zoiets goed geregeld moet worden, er wat randvoorwaarden en spelregels bij moeten komen en dit ook uitgedragen mag worden naar de burgerij. Op zich zijn we al op de goede weg door iedere agent te verplichten om een wapen bij zich te dragen als ze in uniform zijn én de mogelijkheid te geven om thuis een wapenkluis te krijgen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #168 Gepost op: 14 november 2015, 11:23:15
Citaat van: silque link=msg=1384588 date=1447495238
Juridisch gezien is het in Nederland wel toegestaan (beter gezegd, niet verboden) om als politieagent 24/7 je wapen bij je te dragen, in de praktijk gebeurt dit niet.
Waarom niet? Ik denk dat het maatschappelijk niet geaccepteerd is, ik heb niet het gevoel dat mijn chefs erachter staan als ik dat zou doen en denk dat het ook vele 'schrik' reacties kan opleveren als burgers toch per ongeluk een vuurwapen zien.

Ik denk dat zoiets goed geregeld moet worden, er wat randvoorwaarden en spelregels bij moeten komen en dit ook uitgedragen mag worden naar de burgerij. Op zich zijn we al op de goede weg door iedere agent te verplichten om een wapen bij zich te dragen als ze in uniform zijn én de mogelijkheid te geven om thuis een wapenkluis te krijgen.

@Silque: Ik begrijp je beredenering, maar terroristische aanslagen worden ook niet door de maatschappij geaccepteerd! Iedere terrorist die door een politieagent (al dan niet in zijn vrije tijd) gestopt kan worden, is er een! Het wordt, mijns inziens, hoognodig tijd dat de realiteit eens onder ogen wordt gezien. "Als je de vos maar vaak genoeg over zijn bol aait, verliest hij zijn streken wel", gaat bij dit soort gajes niet op! De maatschappij moet maar wennen aan het feit dat politie agenten in hun vrije tijd een pistool mogen/kunnen dragen. Het is voor hun eigen bestwil...
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #169 Gepost op: 14 november 2015, 11:29:31
Klopt schuimer, maar in de casus die jij schetst ben je een held als je je vuurwapen trekt. Er zijn ook minder heroïsche casussen waarbij het vuurwapen mogelijk getrokken gaat worden, het is de vraag of jij dan gesteund wordt door je baas.
Daarbij roept het ook veel vragen op als je nu met je dienstwapen gaat rondlopen. Kortom, ik zou het niet doen zolang er geen duidelijke kaders zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.