Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?

Auteur Topic: Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?  (gelezen 42652 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #180 Gepost op: 14 november 2015, 14:53:29
Zoiets als dit, me hearties...?

https://www.youtube.com/watch?v=uaZMQ_B5DA4


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #181 Gepost op: 14 november 2015, 15:36:40
Tja, het bizarre is dat je dit helemaal niet merkt. Ik kom toevallig net terug uit Texas en ik heb niemand met een vuurwapen gezien, ze dragen ze allemaal verborgen. Heb me overigens geen moment onveilig gevoeld.  
Zover wil ik in Nederland niet gaan, maar ik ben wel van mening dat als er van de paar honderd man in het Theater een handjevol bewapend waren; de schade wellicht een stuk minder groot zou zijn geweest.

Kortom: als er meer bewapend wordt dan niet voor iedereen, maar voor een beperkte groep zoals politie en select aantal sportschutters. Goede duidelijke kaders en wet/regelgeving.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #182 Gepost op: 14 november 2015, 15:45:53
Citaat van: silque link=msg=1384677 date=1447511800
Kortom: als er meer bewapend wordt dan niet voor iedereen, maar voor een beperkte groep zoals politie en select aantal sportschutters. Goede duidelijke kaders en wet/regelgeving.
Ik denk dat je al een heel eind komt als je de beroepsmatig bewapende personen in privétijd ook hun wapen laat dragen. Als ik een rondje door de stad loop kom ik zovaak collega's tegen, laat staan hoeveel collega's daar lopen die ik niet ken... En dan ook douane, FIOD, marechaussee, wellicht zelfs de overige defensieonderdelen. Ook vaak genoeg meegemaakt als je in privétijd bij een incident bent. Het wemelt van de politie in vrije tijd is mijn ervaring.

Bovenstaand geeft overigens niet per se mijn mening weer, maar ik zie hier meer heil in dan zoiets "uitbesteden" aan de burger.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #183 Gepost op: 14 november 2015, 15:56:57
Vergis je niet dat collega's van de KMar, FIOD Douane in hun 'vrije tijd' ook gewoon burger zijn. Maar ik snap waar je heen wilt, zou inderdaad een optie zijn.
Ik zie wel veel beren op de weg voor alle onderdelen, inclusief politie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #184 Gepost op: 14 november 2015, 16:00:08
Citaat van: Frank. link=msg=1384682 date=1447512353
Ik denk dat je al een heel eind komt als je de beroepsmatig bewapende personen in privétijd ook hun wapen laat dragen. Als ik een rondje door de stad loop kom ik zovaak collega's tegen, laat staan hoeveel collega's daar lopen die ik niet ken... En dan ook douane, FIOD, marechaussee, wellicht zelfs de overige defensieonderdelen. Ook vaak genoeg meegemaakt als je in privétijd bij een incident bent. Het wemelt van de politie in vrije tijd is mijn ervaring.

Bovenstaand geeft overigens niet per se mijn mening weer, maar ik zie hier meer heil in dan zoiets "uitbesteden" aan de burger.

Hoe zit het eigenlijk met de beloning van beroepsmatig (al dan niet bewapende ) personen als zij buiten diensttijd optreden ?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #185 Gepost op: 14 november 2015, 16:05:26
Ik vind niet dat je sportschutters met een wapen kan laten rondlopen voor extra veiligheid. Omgaan met een wapen is niet alleen goed kunnen schieten. Je moet ook weten wanneer je wel en niet gebruik moet maken van je wapen. Dus vind ik het wenselijk om alleen professionele diensten die dit in het dagelijkse leven ook doen en een van rijkswege een wapen verstrekt hebben gekregen deze 24/7 mogen dragen.  Deze zijn getraind in het wel of niet gebruiken van geweld en gaan dus niet schieten op bv een winkeldief.
Dit zal niet direct gebeuren maar je moet gewoon niet willen afglijden naar Amerikaanse toestanden.


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #186 Gepost op: 14 november 2015, 16:06:02
Citaat van: silque link=msg=1384686 date=1447513017
Vergis je niet dat collega's van de KMar, FIOD Douane in hun 'vrije tijd' ook gewoon burger zijn. Maar ik snap waar je heen wilt, zou inderdaad een optie zijn.
Ik zie wel veel beren op de weg voor alle onderdelen, inclusief politie.
Ook een Boa is net als een agent 24 uur per dag opsporingsambtenaar !


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #187 Gepost op: 14 november 2015, 16:10:07
Citaat van: Thor link=msg=1384687 date=1447513208
Hoe zit het eigenlijk met de beloning van beroepsmatig (al dan niet bewapende ) personen als zij buiten diensttijd optreden ?

Hoe bedoel je dat precies? Die is er in principe niet. Behalve als er veel tijd mee gemoeid gaat na optreden buiten diensttijd (bijv papierwerk) dan kun je die uren natuurlijk wel 'schrijven' als gewerkte uren.

Citaat van: Oscar link=msg=1384691 date=1447513562
Ook een Boa is net als een agent 24 uur per dag opsporingsambtenaar !

Ja is dat zo? Wist ik niet! Dacht alleen tijdens de uitoefening van de werkzaamheden. Dus een BOA mag in vrije tijd ook bekeuren voor de feiten waarvoor hij is aangesteld?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #188 Gepost op: 14 november 2015, 16:16:51
Citaat van: silque link=msg=1384694 date=1447513807
1.Hoe bedoel je dat precies? Die is er in principe niet. Behalve als er veel tijd mee gemoeid gaat na optreden buiten diensttijd (bijv papierwerk) dan kun je die uren natuurlijk wel 'schrijven' als gewerkte uren.

2.Ja is dat zo? Wist ik niet! Dacht alleen tijdens de uitoefening van de werkzaamheden. Dus een BOA mag in vrije tijd ook bekeuren voor de feiten waarvoor hij is aangesteld?

1. Er moet een duidelijke stimulans komen om in de vrije tijd gewapend op pad te gaan lijkt mij, tenslotte doe je dat niet voor je lol.
2. Dat lijkt mij ook, mogelijk enkele bepaalde soorten BOA's daargelaten.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #189 Gepost op: 14 november 2015, 18:30:27
Vraag punt 1 is na in bijv de VS; het is ook je eigen veiligheid!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.