Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?

Auteur Topic: Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?  (gelezen 42662 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #220 Gepost op: 25 november 2015, 21:52:09
Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1387215 date=1448437190
Je mag toch aannemen dat documentaires hedendaags goed worden voorbereid.

Volgens mij blijkt regelmatig het tegendeel.

Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1387215 date=1448437190
dit is een uittreksel:

Wie in den USA sind Waffen in der Schweiz weit verbreitet. Es gibt keine amtlichen Zahlen, aber Experten gehen davon aus, dass jeder dritte der gut acht Millionen Schweizer eine Schusswaffe besitzt. Nach den USA und Jemen hat die Schweiz weltweit die höchste Waffendichte pro Kopf.
Grundsätzlich kann jeder Bürger Waffen und Munition erwerben und besitzen. Die Schweizer Armee beruht auf einem Milizsystem, daher sind die meisten Schusswaffen in heimischen Kleiderschränken Armeewaffen, die Angehörige der Armee nach ihrem Wehrdienst zu Hause aufbewahren.

Let vooral op de laatste zin: Het switserse leger berust op een militie systeem, daardoor zijn de meeste vuurwapens in kledingkasten legerwapens, die soldaten na hun diensttijd thuis opslaan.

Voor het volledige artikel: http://www.dw.com/de/jedem-schweizer-seine-schusswaffe/a-16498422

Dat er in Zwitserland veel reservisten wapens thuis hebben is mij bekend, maar

Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1387215 date=1448437190
De geweldsdelicten zijn in Zwitserland erg laag

Jij legt een directe relatie met het lage aantal geweldsdelicten (en inbraken). Ik denk dat die relatie niet zo makkelijk aan te tonen is.

Citaat van: Jeroen1982 link=msg=1387215 date=1448437190
satisfied?

Nee dus


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #221 Gepost op: 26 november 2015, 07:34:08
Mischien is het simpel gezegd maar, De meeste mass shootings in America worden door Tieners gepleegd, tieners die geen idee hebben hoe ze illigaal een wapen moeten krijgen.

Doordat hun hun ouders wapen kunnen gebruiken kunnen ze het doen, dat probleem heb je hier veel minder omdat weinig mensen een wapen thuis hebben. Dus als je meer burgers meer wapens laten krijgen, dan is deze kans ook groter.


ronaldod

  • VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #222 Gepost op: 26 november 2015, 12:07:06
Citaat van: lennard link=msg=1387491 date=1448519648
Mischien is het simpel gezegd maar, De meeste mass shootings in America worden door Tieners gepleegd, tieners die geen idee hebben hoe ze illigaal een wapen moeten krijgen.

Doordat hun hun ouders wapen kunnen gebruiken kunnen ze het doen, dat probleem heb je hier veel minder omdat weinig mensen een wapen thuis hebben. Dus als je meer burgers meer wapens laten krijgen, dan is deze kans ook groter.

Dit gaat niet op met betrekking tot de regelgeving in Nederland. Hier in Nederland zijn normaliter  de wapens opgeslagen in een kluis waar alleen de verlofhouder toegang tot heeft. In de verenigde staten is dat minder geregeld. Wapens worden vaak gewoon in huis bewaart in een niet afgesloten ruimte. En de controle op wie een wapen aanschaft is minder streng. Dit verschilt wel per staat. Daarnaast kun je op gunshows een wapen overnemen zonder dat het bij de autoriteiten bekend wordt gemaakt wie nu dat wapen bezit.

Dus bij elkaar is het probleem daar het gebrek aan toezicht op vuurwapens en worden ze vaak gezien als een stuk gereedschap om mee te kunnen jagen. Daardoor zal de vergelijking legalisatie vuurwapens voor burgers niet gelijk op gaan.


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #223 Gepost op: 26 november 2015, 15:12:02
Citaat van: scorpio link=msg=1387427 date=1448484729
Volgens mij blijkt regelmatig het tegendeel.

Dat er in Zwitserland veel reservisten wapens thuis hebben is mij bekend, maar

Jij legt een directe relatie met het lage aantal geweldsdelicten (en inbraken). Ik denk dat die relatie niet zo makkelijk aan te tonen is.

Nee dus


Feit is dat in CH statistisch gezien weinig geweldsmisdrijven voorkomen. Men relateerd dit aan het feit dat de reservisten cq. Milities de wapens van de staat thuis hebben en dat inbrekers e.d. zich wel twee keer bedenken voordat ze een inbraak plegen oid.

En ik leg de directe relatie met het lage aantal geweldsincidenten niet maar dat doen mensen die er voor gestudeert hebben en kennelijk verstand van zaken hebben. Jij maakt de aanname dat ik die relatie leg.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #224 Gepost op: 30 november 2015, 10:50:46
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1387075 date=1448322116
Item op NOS.nl
http://nos.nl/artikel/2070984-recht-op-vuurwapen-in-vs-blijft-fier-overeind-staan.html

1600 ongelukken op 300 miljoen wapens?! Zullen we een in percentages gaan rekenen i.p.v. in absolute getallen, lijkt mij namelijk een veel rationeler beeld te geven en getallen ook in perspectief. Dat is 0,0005%?! Hoezo vuurwapens onveilig? En wat heeft het vuurwapen daar dan weer mee te maken? Heeft het niet met het onvoorzichtig gedrag van de eigenaar te maken? Je gaat toch ook niet Volkswagen de schuld geven als een jongeman van 18 met 80 kilometer per uur iemand dood rijdt binnen de bebouwde kom?

Het aantal slachtoffers van mass shootings eveneens, maken een zeer klein percentage uit van alle slachtoffers van vuurwapengeweld.

Nog even een cijfer in perspectief plaatsen: 11.600 slachtoffers door vuurwapens in de VS dit jaar. Dat is omgerekend 0,004% van de vuurwapens die tot dodelijk geweld leidt (als elk dodelijk slachtoffer is gevallen door een apart vuurwapen per incident).

Citaat van: Diamondback link=msg=1386922 date=1448271697
Gezien het extreem lage wapenbezit in Nederland en de daarbij behorende veiligheidsmaatregelen is het aantal diefstallen van wapens ook zeer gering. Daardoor kunnen we zonder problemen stellen dat het aantal legale wapens wat in de onderwereld verdwijnt klein tot uiterst klein is in Nederland en is de overtuiging dat het overgrote deel van de illegale wapens dus uit het buitenland komt.


In Nederland ken ik me 2 grote diefstallen van wapens herinneren. Één geval een aantal jaar geleden vanuit een militaire kazerne, en recenter nog uit een wapenwinkel in Waalwijk (hoewel daar nooit aantallen bekend van zijn gemaakt zover ik weet). Daar werd de winkel geramd met een vrachtwagen dacht ik. Maar ja, Nederland in absolute getallen vergelijken met de VS is ook niet rationeel toch?

Even nog een kanttekening: in Nederland wordt het lage moordcijfer mede verweten door de vergrijzing. Ouderen moorden nou eenmaal minder.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #225 Gepost op: 30 november 2015, 15:35:25
Wederom 2 incidenten verspreid over een x aantal jaren, waarbij je dus verzuimt te vertellen dat als je een vergelijking wilt maken met Amerika , je dat dus niet eens kunt omdat zelfs dat soort gegevens niet worden bijgehouden. Simpelweg omdat diefstal of verlies niet gemeld hoeft te worden.

En als jij die correlatie tussen moordcijfers en vergrijzing wilt uit leggen, dan ga je je gang maar.

Ondertussen waren er in Amerika de afgelopen dagen wederom een aantal mass shootings.
Voor mij worden jouw argumenten in dat licht steeds ongeloofwaardiger.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #226 Gepost op: 3 december 2015, 09:37:28
Citaat van: Diamondback link=msg=1388606 date=1448894125
En als jij die correlatie tussen moordcijfers en vergrijzing wilt uit leggen, dan ga je je gang maar.

Dat stond in een recent Nederlands onderzoek gedaan in opdracht van de Rijksoverheid. Ik ga even niet de moeite nemen om linkjes te zoeken, je zal me maar moeten geloven of zelf even gaan zoeken.

Ondertussen heb ik op basis van percentages wat cijfers in perspectief geplaatst. Mijn voorlopige conclusie is dat in de VS vuurwapens in particulier bezit helemaal niet zo dodelijk zijn als gesteld.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #227 Gepost op: 3 december 2015, 15:16:03
Ondertussen in San Bernardino:

(nee, echt... die link zul je ook zelf maar even moeten zoeken want die is ook kinderlijk eenvoudig te vinden).

Deze is dan weer iets moeilijker te vinden.

http://www.huffingtonpost.com/entry/us-mass-shootings_565f58cfe4b08e945fedd47d?l323xr


ELPZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Belgische politie
Reactie #228 Gepost op: 3 december 2015, 18:36:08
Citaat van: Diamondback link=msg=1389378 date=1449152163
Ondertussen in San Bernardino:

(nee, echt... die link zul je ook zelf maar even moeten zoeken want die is ook kinderlijk eenvoudig te vinden).

Deze is dan weer iets moeilijker te vinden.

http://www.huffingtonpost.com/entry/us-mass-shootings_565f58cfe4b08e945fedd47d?l323xr

Wel interessant om te weten is dat Californië zowat de strengste wapenreglementering heeft van de VS. Deze wapenbeperkingen zijn op de meeste vlakken gelijkend met Europa en zelfs strenger op sommige vlakken.

Bijvoorbeeld:
Californië heeft een eigen lijst met toegelaten pistolen (dit is een beperkte lijst). De magazijn beperking voor alle pistolen en geweren is vastgezet op maximum 10 patronen (strenger dan de meeste Europese). Wapendracht vergunningen worden in de stedelijke gebieden (LA, San Francisco, San Bernardino,..) bijna nooit afgeleverd . Er is een registratie van alle vuurwapens. Zo moeten alle wapens die verkocht worden (ook particulieren) via een handelaar gaan om geregistreerd te worden. Om een handvuurwapen te kopen moet men eerst een veiligheidscursus volgen en hiervoor slagen. Daarnaast kan men elke maand slechts 1 nieuw handvuurwapen kopen. En natuurlijk zijn er de standaard "background checks" van de FBI. Deze regelgevingen hebben er niet kunnen toe bijdragen om dit drama te vermijden. Daarnaast blijken enkele van de meeste restrictieve steden in de VS tevens ook de gewelddadigste te zijn. Vb. Chicago, Los Angeles, Washington,..

Mijn besluit is dat er eigenlijk geen oplossing bestaat voor het geweld (= algemeen) en drugsmisbruik (= grote bijdragende factor) in de VS. De enige mogelijkheid om dit verlagen is om de armoede en de sociale ongelijkheid te bestrijden. Alle andere mogelijkheden zullen weinig tot geen verbetering bieden. Ik zie niet in hoe je 300 miljoen wapens en een eindeloze voorraad aan drugs aan banden kunt leggen.

Je kan natuurlijk de vrije verkoop van wapens verbieden, maar dit is en zal een fabeltje blijven in de VS. Het is namelijk in strijd met het 2de puntje in de grondwet. Datzelfde puntje is er trouwens ingezet door de originele oprichters van het land om de overheid te kunnen bestrijden.  :D

 Off topic: Ik blijf de VS een fascinerend land met enorme contradicties vinden. Het land is momenteel het absolute tegenovergestelde van datgene dat de oorspronkelijk staat was. Ik ben benieuwd welke richting zij zullen volgen in de toekomst.
Inspecteur


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #229 Gepost op: 4 december 2015, 19:08:00
@Diamond

" Under this definition, a shooting that wounds at least four people, but doesn't kill them, is still a mass shooting. That means the mass shooting in San Bernardino wasn't even the first one on Wednesday -- one woman was killed and three people were injured in an early morning shooting in Savannah, Georgia.

Daar zit naar alle waarschijnlijkheid veel drugs en gang gerelateerd geweld tussen. Ofwel criminelen die ook bij een strenge wapenwetgeving naar wapens zullen grijpen.

Daarnaast lijkt het er steeds meer op dat hier radicalisering van islam een rol speelt. Dat was in Parijs ook zo en daar is een aanzienlijk strengere wapenwetgeving.

Sinds 2009 in Europa 20 mass shootings geweest: http://crimeresearch.org/2015/06/comparing-death-rates-from-mass-public-shootings-in-the-us-and-europe/

Bij de bron nog wat andere leuke statistiekjes.