Ondertussen in San Bernardino:
(nee, echt... die link zul je ook zelf maar even moeten zoeken want die is ook kinderlijk eenvoudig te vinden).
Deze is dan weer iets moeilijker te vinden.
http://www.huffingtonpost.com/entry/us-mass-shootings_565f58cfe4b08e945fedd47d?l323xr
Wel interessant om te weten is dat Californië zowat de strengste wapenreglementering heeft van de VS. Deze wapenbeperkingen zijn op de meeste vlakken gelijkend met Europa en zelfs strenger op sommige vlakken.
Bijvoorbeeld:
Californië heeft een eigen lijst met toegelaten pistolen (dit is een beperkte lijst). De magazijn beperking voor alle pistolen en geweren is vastgezet op maximum 10 patronen (strenger dan de meeste Europese). Wapendracht vergunningen worden in de stedelijke gebieden (LA, San Francisco, San Bernardino,..) bijna nooit afgeleverd . Er is een registratie van alle vuurwapens. Zo moeten alle wapens die verkocht worden (ook particulieren) via een handelaar gaan om geregistreerd te worden. Om een handvuurwapen te kopen moet men eerst een veiligheidscursus volgen en hiervoor slagen. Daarnaast kan men elke maand slechts 1 nieuw handvuurwapen kopen. En natuurlijk zijn er de standaard "background checks" van de FBI. Deze regelgevingen hebben er niet kunnen toe bijdragen om dit drama te vermijden. Daarnaast blijken enkele van de meeste restrictieve steden in de VS tevens ook de gewelddadigste te zijn. Vb. Chicago, Los Angeles, Washington,..
Mijn besluit is dat er eigenlijk geen oplossing bestaat voor het geweld (= algemeen) en drugsmisbruik (= grote bijdragende factor) in de VS. De enige mogelijkheid om dit verlagen is om de armoede en de sociale ongelijkheid te bestrijden. Alle andere mogelijkheden zullen weinig tot geen verbetering bieden. Ik zie niet in hoe je 300 miljoen wapens en een eindeloze voorraad aan drugs aan banden kunt leggen.
Je kan natuurlijk de vrije verkoop van wapens verbieden, maar dit is en zal een fabeltje blijven in de VS. Het is namelijk in strijd met het 2de puntje in de grondwet. Datzelfde puntje is er trouwens ingezet door de originele oprichters van het land om de overheid te kunnen bestrijden.
Off topic: Ik blijf de VS een fascinerend land met enorme contradicties vinden. Het land is momenteel het absolute tegenovergestelde van datgene dat de oorspronkelijk staat was. Ik ben benieuwd welke richting zij zullen volgen in de toekomst.