Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?

Auteur Topic: Vuurwapenbezit voor burgers legaliseren veroorzaakt geweldsspiraal?  (gelezen 42639 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #90 Gepost op: 6 februari 2015, 23:24:58
En dus kun je je af gaan vragen in hoeverre beide scenario's (cannabis en nepwapens) nog stand houden.

Daar waar cannabis zich nog voor buitenlanders in het zwarte circuit bevind, vind het nog steeds gemakkelijk haar weg over de grens. Daar waar nepwapens vrij te verkrijgen zijn in onze buurlanden komt het gemakkelijk Nederland binnen.

Als we beide verboden echt in stand willen houden, dan kun je dat maar op 1 manier doen: gooi die grens dicht.

Maar dat willen we niet.
Dan is tegelijkertijd krampachtig vasthouden aan beide verboden dus een futiliteit.

Het is flauwekul dat je iets verbied, terwijl het wel heel eenvoudig te verkrijgen is.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #91 Gepost op: 6 februari 2015, 23:30:44
Het airsoft verhaal zal trouwens niet lang gaan duren, immers in de gehele EU wordt het gezien als speelgoed, en er is maar 1 airsofter nodig die naar de rechter gaat. Het verplichte lidmaatschap van de NABV is namelijk tegen de verklaring voor de rechten van de mens, net als het KNSA verhaal toendertijd. Voila, airsoft vrijgegeven!

Nog andere wereldproblemen die ik kan oplossen? ;D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #92 Gepost op: 6 februari 2015, 23:32:43
Citaat van: quattromontanes link=msg=1328874 date=1423213142
Feitelijke macht? Check. Weten waar het ligt? Check. Lag het daar daadwerkelijk? Check.

Moest er enige moeite gedaan worden om het wapen te pakken? Check. Het was namelijk niet zo dat de man het wapen goed had weggeborgen bijv in een kluis, en dat zij toevallig wist waar de sleutel van de kluis was.

Citaat van: quattromontanes link=msg=1328874 date=1423213142
Voor handen hebben is compleet 98uiye

Lijkt mij dus ook. Het OM gaf aan dat het gegeven dat zij (heel) veel last heeft van PTSS, mede omdat dit haar 2e overval is en na de eerste had zij daar al heel veel last van een reden is om haar niet te vervolgen. Er wordt echter niets gezegd over het gegeven of zij het wapen voorhanden had. En ik denk dat de beelden ontegenzeggelijk aantonen dat zij wel degelijk het wapen voorhanden had. Nu hoeft zij van mij echt geen straf te krijgen voor het voorhanden hebben, maar ik denk dat dit wel aan een rechter voorgelegd had moeten worden! Als niet zij, maar bijv haar man veel last zou hebben van PTSS, wie had er dan vervolgd moeten worden voor het voorhanden hebben van het wapen?

Overigens gaat het met haar niet echt goed:

http://www.ad.nl/ad/nl/30660/Overval-op-juwelier-Deurne/article/detail/3825360/2015/01/08/Juweliersvrouw-Deurne-zit-in-inrichting.dhtml


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #93 Gepost op: 6 februari 2015, 23:35:40
Tja, dichte grenzen is een oplossing (waar je ook lang niet alles mee buiten zal houden) of proberen om inderdaad een juiste tussenweg te vinden. Hier de regels wat vrijer laten worden, en daar misschien wat strenger maken. Maar daarvoor zal je als Europa toch samen moeten werken.

Ik ben het met je eens dat een verbod natuurlijk niet het gewenste effect heeft in de huidige situatie, aan de andere kant gaat niet iedereen die hier in Nederland niet aan de regels voldoet automatisch zijn spul in het buitenland halen. Er zijn genoeg burgers die het dan maar laten voor wat het is.

Citaat van: Diamondback link=msg=1329118 date=1423261498
Het is flauwekul dat je iets verbied, terwijl het wel heel eenvoudig te verkrijgen is.
Tja, dat is bij zoveel zaken zo. Een verbod heeft tot op zekere hoogte zin. Het laat zien dat "we" iets niet normaal vinden. Enerzijds zal het een deel van de mensen ontmoedigen iets te doen, aan de andere kant hou je altijd mensen die zich niets van de regels aantrekken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #94 Gepost op: 6 februari 2015, 23:44:34
Citaat van: Red link=msg=1329121 date=1423262140
Tja, dichte grenzen is een oplossing (waar je ook lang niet alles mee buiten zal houden) of proberen om inderdaad een juiste tussenweg te vinden. Hier de regels wat vrijer laten worden, en daar misschien wat strenger maken. Maar daarvoor zal je als Europa toch samen moeten werken.

Ik ben het met je eens dat een verbod natuurlijk niet het gewenste effect heeft in de huidige situatie, aan de andere kant gaat niet iedereen die hier in Nederland niet aan de regels voldoet automatisch zijn spul in het buitenland halen. Er zijn genoeg burgers die het dan maar laten voor wat het is.
Tja, dat is bij zoveel zaken zo. Een verbod heeft tot op zekere hoogte zin. Het laat zien dat "we" iets niet normaal vinden. Enerzijds zal het een deel van de mensen ontmoedigen iets te doen, aan de andere kant hou je altijd mensen die zich niets van de regels aantrekken.

Met alle respect, maar wat een geitenwollensokken antwoord zeg. Inbreken is verboden, sommigen hebben daar maling aan maar ja, daar doen we niks mee. Maar 't is echt niet OK hoor!

Wat stel je als overheid/samenleving voor als je niet naleeft waar je voor staat?

En nog even wat voor de nachtbrakers onder ons: https://m.youtube.com/watch?v=j7Vf2r7-xTI
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #95 Gepost op: 7 februari 2015, 00:01:57
Citaat van: Diamondback link=msg=1329104 date=1423258776
Geinig dat je dat schrijft.

De dreiging dat je gepakt wordt, is namelijk nogal klein als je het hebt over wapenbezit. Geen grenscontroles, geen taskforce illegale vuurwapens.

hmmmm, kleine of grote kans, maar het is echt niet zo dat er niets gedaan wordt...

Hoge celstraf geëist tegen verdachte wapenhandel

5 februari 2015 - Arrondissementsparket Midden-Nederland

Negen mannen die verdacht worden van wapenhandel in Utrecht, Purmerend en Amsterdam, staan de komende dagen voor de rechter. Vandaag eiste de officier van justitie een celstraf tot 3,5 jaar tegen een van hen die ervan wordt verdacht een leidende rol te hebben gehad in de organisatie.
lees verder: https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@88107/hoge-celstraf-geeist/


Tweede dag behandeling wapenhandel

6 februari 2015 - Arrondissementsparket Midden-Nederland

In de wapenhandelzaak stonden, in vervolg op de behandeling gisteren, vandaag drie verdachten (22, 23 en 24 jaar) voor de rechter, waarvan er twee vanuit Purmerend opereerden. Ook tegen hen eiste de officier van justitie forse straffen.
lees verder: https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@88145/tweede-dag/
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #96 Gepost op: 7 februari 2015, 00:02:27
Citaat van: Jim link=msg=1329124 date=1423262674
Inbreken is verboden, sommigen hebben daar maling aan maar ja, daar doen we niks mee. Maar 't is echt niet OK hoor!

Wat stel je als overheid/samenleving voor als je niet naleeft waar je voor staat?
Dat mag je vinden. Ik zie het eerder als een realistische waarneming. Daarnaast doen we wel wat tegen inbrekers. Misschien vind je dat we er niet genoeg tegen doen, dat is iets heel anders als zeggen dat er niets mee gedaan wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #97 Gepost op: 7 februari 2015, 00:09:41
Jim:

Er komt zo dadelijk iemand met het sterftecijfer door vuurwapengeweld in Frankrijk en het sterfte cijfer door vuurwapengeweld in Amerika.

In short: slecht voorbeeld.

Nutnfancy en al dat soort gasten zijn helden in het reviewen van hardware, maar hun ideologie is niet van toepassing op landen buiten de VS.

@ Live: mooi voorbeeld.

Maar dat is niet de groep die ik bedoel. Ik heb het over die juwelier of over die brave huisvader of die vrouwelijke student die zich bewapent. Niet de doorgewinterde crimineel die toevallig tegen de lamp loopt en dit als occupational hazard ziet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #98 Gepost op: 7 februari 2015, 00:16:53
Citaat van: Diamondback link=msg=1329140 date=1423264181
Maar dat is niet de groep die ik bedoel. Ik heb het over die juwelier of over die brave huisvader of die vrouwelijke student die zich bewapent. Niet de doorgewinterde crimineel die toevallig tegen de lamp loopt en dit als occupational hazard ziet.
De kans dat zij "gepakt" worden is inderdaad minimaal als je daar op doelt. Dat is niet zo gek. We leven gelukkig in een land waar we niet iedereen overal maar mogen fouilleren en controleren en waarbij we ook niet "zomaar" door woningen heen stampen om te kijken wat voor verboden spullen er allemaal liggen.
(preventief fouilleer gebieden daar gelaten)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #99 Gepost op: 7 februari 2015, 00:19:33
En laat dat nu net de doelgroepen zijn die ik bedoel in deze hele discussie als we het hebben over gaspistolen, pepperspray, knalvuurwapens etc.

Het echte hete spul is voor mij ook een stap die veel te ver gaat.