Bezuinigingen Brabant-Noord

Auteur Topic: Bezuinigingen Brabant-Noord  (gelezen 12554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2015, 22:19:06
ik ben ook positief verrast.
ik hoorde ook dat de 'werkvloer' nadrukkelijk betrokken is geweest bij de plannnen.
natuurlijk worden er niet direct allerhande nieuwe voertuigen aangeschaft. dit zal pas op zijn vroegst gebeuren, als een voertuig economisch is afgeschreven. overigens vind ik het vreemd, dat een voertuig dat economisch is afgeschreven vervangen moet worden, terwijl het technisch nog helemaal in orde is; natuurlijk wel wat gedateerd, maar als het allemaal nog in orde is ..? als je de hypotheek van je woning na 30 jaar hebt afgelost, dan ga je toch ook geen nieuw huis bouwen?

ik ben overigens altijd al voorstander geweest van de wat men noemt TS-light. een TS zal ongeveer hetzelfde kosten als 2 TS-lights.
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's). Cuijk heeft/krijgt een SIB, maar aan de andere kant van de Maas ligt Mook (andere provincie en regio) en ook die heeft/krijgt een SIB. logischer zou zijn om de SIB van Cuijk naar Oeffelt te verplaatsen, want dan zou het steeds om en om zijn
opzet was nu, zo zie/lees ik het, om in elk geval de dekking niet te verslechteren en om iedereen zoveel mogelijk tevreden te houden. Door nog meer TS-sen te wijzigingen in een TS-light, hadden er hulp-brandweerposten op andere lokaties cq in andere dorpen  kunnen worden ingericht.
E.e.a. is vergelijkbaar met menig gemeente in Duitsland. Daar heeft soms elk dorp, dat bij een gemeente hoort een eigen TS-light. Ik ken een plaatsje bij mij net over de grens en dat plaatsje heeft net geen 500 inwoners maar wel een TS-light en 19 brandweervrijwilligers. Daar rijden ze ook met blusvoertuigen van ver voor 2000; eerste TS uit 1998 en tweede TS uit 1988.

Desalnietemin complementen voor de samenstellers en de wijze waarop het tot stand is gebracht.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2015, 01:02:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1329254 date=1423320293
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.

Ik sluit me voor de volle 100% bij jou aan. Wel heb ik een vraag rond de 5-persoons HV, is dit ter vervanging van de 2-persoons HV's, of is dit als toevoeging?

Citaat van: aov link=msg=1329564 date=1423430346
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's). Cuijk heeft/krijgt een SIB, maar aan de andere kant van de Maas ligt Mook (andere provincie en regio) en ook die heeft/krijgt een SIB. logischer zou zijn om de SIB van Cuijk naar Oeffelt te verplaatsen, want dan zou het steeds om en om zijn

Volgens mij heeft Mook geen boot maar Gennep, en wel de 23-1211 met registratienummer YE-76-11. De SIB in Cuijk staat dus zo verkeerd nog niet. ;)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2015, 01:49:03
HV-2 word vervangen door de HV met 5 personen. Twee tal HV's 4x4 met dubbele cabine zijn er al, Vlijmen en Cuijk.
Bij SIS zullen ze als het goed is straks nog steeds meegaan..


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2015, 01:59:39
Citaat van: aov link=msg=1329564 date=1423430346
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's).
Klopt helemaal, er zijn een aantal gebieden waar andere regio word gealarmeerd, denk aan A2 hoofdrijbaan en binnenbaan richting Den Bosch komt GLZ, A73 richting BN komt LBN, klein stukje van Sint-Oedenrode komt BZO en A59 richting Drunen MWB.

Maar helaas lijkt het dat ze teveel voor hun zelf willen houden, denk alleen al aan hoogwerker Waalwijk voor Drunen, en voor bosbranden in de Loonse en Drunense Duinen zijn Kaatsheuvel en Loon op Zand sneller. Drunen staat wel als 4e? TS in KVT van MWB voor de duinen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2015, 16:07:19
Citaat van: honderd link=msg=1329599 date=1423440134
Ik sluit me voor de volle 100% bij jou aan. Wel heb ik een vraag rond de 5-persoons HV, is dit ter vervanging van de 2-persoons HV's, of is dit als toevoeging?

Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9.  ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2015, 17:20:26
En grensoverschrijdend kan ook de TS van Son(VRBZO) werken,de kazerne ligt aan de Rooyseweg en delen van Nijnsel liggen zowat tegen Son aangeplakt


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2015, 01:11:48
Citaat van: gignnl link=msg=1329651 date=1423498826
En grensoverschrijdend kan ook de TS van Son(VRBZO) werken,de kazerne ligt aan de Rooyseweg en delen van Nijnsel liggen zowat tegen Son aangeplakt
Dit is al het geval.


slengske

  • Beveiliger, Manschap B, Chauffeur pompbediener, Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2015, 08:14:45
Ziet er inderdaad erg netjes uit, het is even iets investeren, maar dat lijkt me wel terug te verdienen. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2015, 12:26:24
Citaat van: Peter71 link=msg=1329637 date=1423494439
Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9.  ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?

Dan komt er in eerste instantie een 2de ts. En op aanvraag een extra hv
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2015, 01:08:15
Het plan van de tankwagens en GWT word zsm uitgevoerd, 5 TW's worden er bestelt.
Het nieuwe HV-Team moet in 2016 uitruk gereed zijn.
Flex-TS dit jaar al deels gereed.

Ook gaat smart paging ingevoerd worden.