Rode Kruis Vlaanderen stelt nieuwe kledij voor

Auteur Topic: Rode Kruis Vlaanderen stelt nieuwe kledij voor  (gelezen 8731 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2015, 15:03:39
Ook ik vind de huidige kleding niet mooi en niet functioneel maar ik vind het wel opvallend genoeg.
Denk eraan dat we niet alleen bij een marathon of zoiets staan maar ook bij andere evenementen waarbij het helemaal niet zo belangrijk is om signaalkleding aan te hebben.
Laatst stond ik op een kunstbeurs en bij een concert in een kerk voor bejaarden.
Vaak vindt men het zelfs niet leuk als je met zulke opvallende kleding loopt met reflectiestrepen overal.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2015, 15:31:53
Citaat van: bendelange link=msg=1333514 date=1424959419
Ook ik vind de huidige kleding niet mooi en niet functioneel maar ik vind het wel opvallend genoeg.
Denk eraan dat we niet alleen bij een marathon of zoiets staan maar ook bij andere evenementen waarbij het helemaal niet zo belangrijk is om signaalkleding aan te hebben.
Laatst stond ik op een kunstbeurs en bij een concert in een kerk voor bejaarden.
Vaak vindt men het zelfs niet leuk als je met zulke opvallende kleding loopt met reflectiestrepen overal.

Die discussie is ook uitgebreid gevoerd bij de introductie van de huidige kleding 14 jaar geleden en de afschaf van het nette pak... Je bent gewoon herkenbaar als hulpverlener, waarbij er ook nog aan allerlei eisen voldaan moet worden als het gaat om zichtbaarheid e.d. Ambulancebemanning heeft ook geen ander pak voor een kerkdienst of een prinsjesdag. Overigens zijn er genoeg commerciële EHBO-partijen die ook gewoon reflectiestrepen hebben.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2015, 15:54:40
Citaat van: RemRoof link=msg=1333517 date=1424961113
Die discussie is ook uitgebreid gevoerd bij de introductie van de huidige kleding 14 jaar geleden en de afschaf van het nette pak... Je bent gewoon herkenbaar als hulpverlener, waarbij er ook nog aan allerlei eisen voldaan moet worden als het gaat om zichtbaarheid e.d. Ambulancebemanning heeft ook geen ander pak voor een kerkdienst of een prinsjesdag. Overigens zijn er genoeg commerciële EHBO-partijen die ook gewoon reflectiestrepen hebben.

RemRoof

Er zijn genoeg situaties waarin je niet van een kilometer afstand herkend hoeft te worden als hulpverlener. Zeker niet als ik in de rij sta voor de koffie tussen mensen in drie-delig pak. Dan valt het e.e.a. behoorlijk uit de toon en dat is dan ook iets waar diverse opdrachtgevers wat van vinden.

Laten we eerlijk zijn, op dergelijke momenten voldoet een nette blouse met das ook om functioneel te kunnen werken. Bij hoog-risico situaties en op drukke c.q. openbare locaties is het niet natuurlijk wenselijk om functionele redenen en een stukje veiligheid ;)

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2015, 16:19:49
Citaat van: -Joost- link=msg=1333518 date=1424962480
(...) Zeker niet als ik in de rij sta voor de koffie tussen mensen in drie-delig pak. Dan valt het e.e.a. behoorlijk uit de toon en dat is dan ook iets waar diverse opdrachtgevers wat van vinden. (...)
Dan kunnen we het zoeken bij de opvallende kleding, we kunnen het ook zoeken in de logistiek. Als een hulpverlener in de rij moet gaan staan tussen bezoekers van het evenement, dan is de logistiek dus niet in orde. Want hetzelfde geldt voor beveiligers, verkeersregelaars, kassamedewerkers, schoonmakers, etc. etc. Die horen ook niet in de rij tussen bezoekers en gaan ook niet omwisselen in een net pak...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2015, 18:23:36
Citaat van: -Joost- link=msg=1333518 date=1424962480
Bij hoog-risico situaties en op drukke c.q. openbare locaties is het niet natuurlijk wenselijk om functionele redenen en een stukje veiligheid ;)

Als er ergens een locatie is waar een hulpverlener risico loopt louter omdat ie er uitziet als een hulpverlener, heeft die hulpverlener daar niets te zoeken. Ook niet wanneer hij droomt van een job als een soort (undercover-) politieman. Dan is het wat mij betreft winkeltje dicht en dan zoekt men het zelf maar uit met de politie tot wanneer de veiligheid voor de hulpverleners wél voldoende gegarandeerd is.

Wat betreft de opvallende Belgische kledij: het Rode Kruis voert in bepaalde regio's ook ritten uit voor de 112. Men heeft dan ook gekozen voor een uniform werkpak met maximale zichtbaarheid.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2015, 18:42:26
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1333520 date=1424963989
Dan kunnen we het zoeken bij de opvallende kleding, we kunnen het ook zoeken in de logistiek. Als een hulpverlener in de rij moet gaan staan tussen bezoekers van het evenement, dan is de logistiek dus niet in orde. Want hetzelfde geldt voor beveiligers, verkeersregelaars, kassamedewerkers, schoonmakers, etc. etc. Die horen ook niet in de rij tussen bezoekers en gaan ook niet omwisselen in een net pak...

De koffie was wellicht een verkeerd voorbeeld, maar het gaat me om het feit dat je je m.i. tussen de bezoekers moet kunnen begeven zonder daarbij extreem uit de toon te vallen, heeft m.i. dan ook geen praktisch nut om in een sterk pak te gaan rondlopen. Betreft tevens een stukje uitstraling naar de klant toe. Hebben we het over zaken als een dancefeest of festival spreken we over een compleet ander risicoprofiel/patientencategorie en is functionele c.q. opvallende kleding wel van belang.

Citaat van: Asterix 900 link=msg=1333543 date=1424971416
Als er ergens een locatie is waar een hulpverlener risico loopt louter omdat ie er uitziet als een hulpverlener, heeft die hulpverlener daar niets te zoeken. Ook niet wanneer hij droomt van een job als een soort (undercover-) politieman. Dan is het wat mij betreft winkeltje dicht en dan zoekt men het zelf maar uit met de politie tot wanneer de veiligheid voor de hulpverleners wél voldoende gegarandeerd is.

Je snapt m'n punt blijkbaar niet. Daar gaat het ook helemaal niet om, maar om het feit dat je functionele en opvallende kleding nodig hebt om je werk te kunnen uitvoeren. Tja ach en een keer een bedreigende situatie, je moet goed weten waar je grens ligt en hoe te handelen, patiënten kunnen net zo goed een gevaar opleveren voor jezelf.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2015, 00:12:27
Ik vind de huidige kleding opvallend genoeg en herkenbaar. Iedereen weet dat die kleding bij het rode kruis hoort. Dat het niet geschikt is voor op de snelweg begrijp ik wel maar dan zou je ook met hesjes kunnen werken mocht het in een voorkomende situatie nodig zijn.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2015, 07:32:57
Citaat van: -Joost- link=msg=1333548 date=1424972546
Je snapt m'n punt blijkbaar niet. Daar gaat het ook helemaal niet om, maar om het feit dat je functionele en opvallende kleding nodig hebt om je werk te kunnen uitvoeren. Tja ach en een keer een bedreigende situatie, je moet goed weten waar je grens ligt en hoe te handelen, patiënten kunnen net zo goed een gevaar opleveren voor jezelf.

Kan je je punt dan eens toelichten?

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2015, 12:31:41
Waarom zou je als EHBO-er heel opvallende kleding nodig hebben. Natuurlijk moet je wel herkenbaar zijn.
Kijk nu eens naar de nieuwe politiekleding niet extreem opvallend, alleen de gele schouders en een paar kleine reflectiestrepen.
Een brandwacht loopt in een zwart uniform en beveiligers vaak in een grijs pak.
Als je langs de weg moet werken dan is extra zichtbaarheid wel belangrijk maar dan moet de politie ook een hesje aantrekken.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2015, 13:01:17
Waarom opvallende kleding? Simpel: herkenbaarheid. Ambulancedienst/GHOR heeft bijvoorbeeld ook opvallende kleding aan. Herkenbaarheid. Waarom landelijk? Zodat waar je ook in dit landje bent diegene direct herkent.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel