Maar hoe voorkom je nou dat een jonge fotograaf foto's -van dit soort ongevallen- voor een persbureau maakt
Simpel, door in ieder geval als persbureau een leeftijdsgrens van minimaal 18 of 21 jaar in te stellen.
Het feit dat beide persbureau's op hun eigen website aangeven 'verwachten' dat iemand 18 jaar of ouder is, is dus gewoon een leugen. Men werkt gewoon met kinderen van tussen de 12 en 18 jaar.
- Je bent minimaal 18 jaar -> dat geldt dus kennelijk niet
- Je bent in het bezit van een professionele spiegelreflexcamera -> de meeste fotograferen toch echt met een consumentencamera. Professioneel is toch op z'n minst een fullframe camera.
- Je bent professioneel ingesteld en discreet -> nogal subjectief want wat is professioneel en wat niet...
En dan onderdaan:
[..] zowel freelancers als
hobbyfotografen zijn welkom.
Nogal tegenstrijdig...
Bij de concurrent:
- Ook hier minimale leeftijd 18 jaar, maar een van de redacteuren zelf is 16. Goed voorbeeld doet volgen, lijkt mij.
- Bij voorkeur in bezit van PPK / NVJ perskaart, eigen vervoer, VAR verklaring indien KVK ingeschreven, etc. Zijn ook nogal wat 'spelregels' die meer bij personen van >18+ passen dan daaronder qua leeftijd.
- "Wij verlangen het vastleggen van afspraken in een overeenkomst." - Nu is uiteraard een werkovereenkomst afsluiten onder de 18 vast niet illegaal (heb zelf ook op mijn 16de bij een groentewinkel gewerkt en daarvoor een contract getekend) maar hoe doe je dat met 13 of 14 jarige?
Nou ja, hoe je het ook went of keert. Ik heb niks tegen concurrentie en ze moeten vooral doorgaan met wat ze willen doen, maar ik blijf mijn twijfels er bij hebben hoe dit allemaal zo in zijn werk gaat.