Helaas komen er hier in de regio steeds meer mensen van diverse persbureaus, daardoor zakt de verkoop hier in de regio aardig snel. De media neemt nu opeens bijna alleen nog van het persbureau af, en de freelancers die zelfstandig bezig zijn krijgen weinig kansen.
Oudejaarsdag was er een autobrand, niet veel bijzonders op het eerste gezicht tot je de informatie had wat er echt was gebeurd. Een persbureau melde dat het zou gaan om een 'gewone' autobrand. Terwijl er opzet in het spel was (verdachte was bekend en zat achter slachtoffer aan). Dit soort informatie komt naar mijn idee niet snel bij persbureuas terecht waardoor ze verkeerde informatie gaan verstrekken. Naar mijn idee komt dit door de mensen die fotograferen en geen connecties hebben, en geen informatie winnen bij een incident.
Dit gaat ook ten koste van de kwaliteit van de artikelen.
Ik blijf het zeggen: concurreer op kwaliteit (van beeld en bijgeleverde info van het artikel) en op snelheid.
Als de afnemers dan toch voor beeld van kleuters kiezen, kan ik alleen maar concluderen dat ze zodanig krap zitten dat ze voor die paar euro lagere prijs blijkbaar genoegen nemen met minder. En dat ze niet op zoek zijn naar een overeenkomst met iemand waarvan ze weten dat die altijd beeld kan leveren (ook als er geen schoolvakantie is).
Organiseer je met gelijkgestemden: zorg ervoor dat je samenwerkt en op die manier iets creëert waarmee je dat vertrouwen bij je afnemers waard bent. Al is het maar een simpele gezamelijke fotoserver waar via mobiel internet iedereen zijn beelden op dumpt, zodat ze snel bij afnemers zijn en die zelf een keuze kunnen maken.
En als ze dan toch nog voor kleuterbeelden gaan, zitten ze blijkbaar zo krap dat ze één dezer maanden of jaren de tent gaan sluiten. Want anders doe je dat niet, als serieus medium.
Peen