Verplaatsing verkeersregelaar

Auteur Topic: Verplaatsing verkeersregelaar  (gelezen 19429 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Gepost op: 11 februari 2015, 01:02:38
Ik ben vrijwillig Evenementenverkeersregelaar.
En ik treed jaarlijks op bij het traditionele mei-boom planten.

Omdat onze vereniging met meetsl een 20-tal trekpaarden werkt is het geen overbodige luxe om met meerdere personen te zijn.
Ons team bestaat dan ook uit:
-2 fietsers (uitgerust met porto)
-4 lopers (deels uitgerust met porto)

De aanpak is als volgt.

De 1e fietser (ikzelf in de meeste gevallen) rijdt voorop op ongerveer 2 kruisingen voor de colonne.
Deze doet niks anders dan het verkeer om te leiden in andere richtingen.
Dat is puur om opstoppingen tegen te gaan (dat is geen overbodige luxe in het Zuid-Limburgse Heuvelland)

De 2e fietser beveiligd de kruising het dichtst op de colone, en doet niks anders dan het verkeer vanuit de zijstraten naar mij toe te sturen (in de rijrichting van de colonne mee)

De 1e loper die doet niks anders dan zo snel mogelijk de kruising van de 2e fietser over te pakken, en zet het verkeer uit de zijstraten stop, terwijl de 2e fietser al naar het volgende punt gaat.

De 2e loper loopt halverwege de colonne en doet niks anders dan de zaak in het oog houden, en in dien nodig in te grijpen.
Dit is dan ook de leider.

De andere 2 lopers lopen achterop ter beveiliging, zij hoeven in principe niks anders te doen dan achteroprijden verkeer achter ons te houden.

Nu is de vraag.
Mag een verkeersregelaar zich in volledige outfit verplaatsen  terwijl hij in functie is?


Jos.


Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2015, 01:29:21
Citaat van: NS1607 link=msg=1329931 date=1423612958
Nu is de vraag.
Mag een verkeersregelaar zich in volledige outfit verplaatsen  terwijl hij in functie is?
Hoe wou je je anders verplaatsen?  998765

Toen ik evenementen-verkeersregelaar was vroegen we vaak wel aan de evenementen-verkeersregelaars of ze wanneer ze tussen twee onafhankelijke locaties verplaatsten hun hesje even in hun tas wilden stoppen. Maar in het geval van een colonne begeleiden lijkt het mij geen doen voor die voorste fietser om steeds het hesje uit-aan-uit-aan te doen. Als de fietsers maar wel even afstappen voor ze aanwijzingen geven... maar dat wist je / wisten jullie vast ook al  :).

Daarnaast: als landelijk bevoegd zit ik ook gewoon in m'n hele "kloffie" in de auto. En die verplaatsingen zijn vaak een stuk verder dan die van een evenementen-verkeersregelaar... (van huis naar werkplek en terug, bedoel ik dan)

Ik kan overigens even niet direct artikelen vinden over verplaatsen met / zonder hesje / uniform. Maar misschien heeft iemand anders daar meer over?

Complimenten trouwens voor het systeem van colonne-begeleiding, het klinkt goed doordacht. Daarover nog wel een vraagje: de eerste loper neemt over van de tweede fietser. Maar moet die loper dan het hele eind weer naar voren rennen? Of neemt de 2e loper / coördinator dan zijn positie weer over? En daarbij: welke lengte heeft een dergelijke colonne?
common sense is not so common...


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2015, 01:42:10
Dat we naast de fiets moet staan tijdens het uitdelen van tekens is bekend.
Maar helaas in sommige gevallen onmogelijk, dan is snel handelen een vereiste.

De 1e loper loopt ongeveer 100 a 200 meter voor de colonne uit.
De 2e loper kan in drukke situaties de 1e loper ondersteunen.

De colonne is ongeveer 400 meter lang aaneengesloten.
Omdat de paarden met kettingen achter elkaar vast hangen, met daar achter een grote kar met een 25 meter lange mei-boom er op is het onmogelijk om de colonne te onderbreken.

En omdat sprake is van meer dan 20 paarden is snel stoppen geen optie, dus vrije doorgang is een vereiste.
Ieder paard heeft een eigen begeleider.
En die begeleiders worden aangestuurd door een Kapitein met een koperen hoorn.
De signalen zijn simpel:
-Vanuit stilstand vertrekken 1x kort blazen.
-Om te stoppen 1x lang blazen.
Dit horen wij als verkeersregelaars ook (behalve de 1e fietser, die is te ver buiten gehoorbereik)


Jos
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2015, 17:11:46
Citaat van: NS1607 link=msg=1329931 date=1423612958
(...)

Nu is de vraag.
Mag een verkeersregelaar zich in volledige outfit verplaatsen  terwijl hij in functie is?
(...)
Wettelijk is er geen beletsel om jezelf te verplaatsen terwijl je de officiële kleding draagt. Er staat immers nergens in de wet dat je de hes of jas uit moet trekken.

In de instructie en opleiding wordt dit echter wel aangeleerd, om verwarring bij het verkeer te voorkomen en jezelf te beschermen. Als jij namelijk in een goede bui al fietsend zwaait naar iemand achter een raam, en een auto rijdt vervolgens een andere auto aan omdat hij dacht dat jij een oprijteken gaf, dan kun je zomaar een uitdaging hebben met de verzekering.

Er kunnen natuurlijk situaties zijn waarin het aan-/uitdoen van de jas of hes ondoenlijk is, omdat je die gelegenheid simpelweg niet hebt. Dan moet je je dus goed bewust zijn van de verantwoordelijkheid die je draagt en dus geen aanwijzingen geven, niet zwaaien of andere rare bewegingen maken.

Of je zorgt voor meer verkeersregelaars, zodat iedereen rustig de tijd kan nemen om zijn zaken op orde te brengen...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2015, 17:39:27
Zoals eerder al aangegeven, verplaatsing tijdens het in functie zijn is niet uit te sluiten.
Soms moet je al rijdend ingrijpen.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2015, 17:42:10
Citaat van: NS1607 link=msg=1330058 date=1423672767
Zoals eerder al aangegeven, verplaatsing tijdens het in functie zijn is niet uit te sluiten.
Soms moet je al rijdend ingrijpen.


Jos.
En dat mag dus niet. Een verkeersregelaar buiten de transportbegeleider mag alleen te voet het verkeer regelen. Ook vanaf een fiets mag je geen verkeer regelen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2015, 16:20:36
Citaat van: NS1607 link=msg=1330058 date=1423672767
Zoals eerder al aangegeven, verplaatsing tijdens het in functie zijn is niet uit te sluiten.
Soms moet je al rijdend ingrijpen.
Wat HIT zegt. Nogmaals, wees je er terdege van bewust dat je tijdens een verplaatsing geen aanwijzingen kunt geven. Sterker nog, je bent formeel strafbaar. Het wordt niet voor niets aangeleerd in instructie en opleiding om tijdens een verplaatsing de hes of jas uit te doen. Als dat niet kan omdat je na 1 minuut fietsen op de volgende plek staat, dan is er waarschijnlijk niemand die je daar iets van zal zeggen, omdat iedereen kan begrijpen dat je dan langer druk zou zijn met uitdoen en aandoen dan met fietsen. Maar onderweg aanwijzingen geven... dat mag niet.  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2015, 20:25:21
Eerlijk gezegd verbaast het me ook een beetje dat jullie het verkeer loslaten als de colonne bij de kruising is.
Natuurlijk kunnen de automobilisten zelf ook wel snappen dat ze er nu niet door kunnen... aan de andere kant zijn er hier in het westen van het land toch regelmatig mensen die door een afzetting heen willen rijden, zelfs al staat er een verkeersregelaar.

Stel dat er geen automobilist te bekennen is als er een verkeersregelaar staat. De stoet is op de (gelijkwaardige)kruising en vanaf rechts komt een auto... Die paarden zitten met een touwtje (of ketting) aan elkaar vast... maar is het daardoor één geheel? Of zijn het nog steeds afzonderlijke geleiders van vee?... (ik gok het eerste... maar dat is een gok... iemand een idee?  :) )

En zoals de anderen ook al aangeven: Aanwijzingen vanaf de fiets: niet doen! (ook niet als het tot nog toe altijd goed is gegaan)
common sense is not so common...


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2015, 20:55:27
Een span aan elkaar verbonden trekdieren is een samenstel, het voorste dier met geleider is de "bestuurder". Deze eerste geleider moet als bestuurder deelnemen aan het verkeer, en dus, als het nodig is, voorrang verlenen, aanwijzingen opvolgen, etc. etc. De volgende dieren zijn onderdeel van het samenstel en dus geen losse "bestuurder". Zij kunnen dus geen voorrang verlenen, aanwijzingen opvolgen, etc.

Iedere weggebruiker (dus inclusief voetgangers en bestuurders) ná het samenstel, dus stel een fietser achter de getrokken boom, moet wél voorrang verlenen. Als de verkeersregelaar dus een auto van rechts een stopteken geeft en het eerste trekdier een "oprijteken" geeft om het kruispunt op te rijden, en vervolgens zijn post verlaat, dan heeft de auto van rechts in principe voorrang op de fietser achter het samenstel.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2015, 21:50:12
Citaat van: Bas1988 link=msg=1330336 date=1423769121
Eerlijk gezegd verbaast het me ook een beetje dat jullie het verkeer loslaten als de colonne bij de kruising is.
Natuurlijk kunnen de automobilisten zelf ook wel snappen dat ze er nu niet door kunnen... aan de andere kant zijn er hier in het westen van het land toch regelmatig mensen die door een afzetting heen willen rijden, zelfs al staat er een verkeersregelaar.

Stel dat er geen automobilist te bekennen is als er een verkeersregelaar staat. De stoet is op de (gelijkwaardige)kruising en vanaf rechts komt een auto... Die paarden zitten met een touwtje (of ketting) aan elkaar vast... maar is het daardoor één geheel? Of zijn het nog steeds afzonderlijke geleiders van vee?... (ik gok het eerste... maar dat is een gok... iemand een idee?  :) )

Doen ze hier (valkenswaard, eindhoven) ook.

Ik herken dit van de handelse processie die hier elk jaar is. Daar gaat het net iets anders. Politie(motor) komt als eerste en stuurt het verkeer weg uit de richting van waaruit de stoet wandelaars komt. Dan komt er een verkeersregelaar(motor, stapt af) die het overneemt en hetzelfde blijft doen. Dan komt er weer een andere(vkr, fiets) en zodra de stoet vlak voor de kruising is dirigeert deze het publiek de (kruisende) rijbaan op (ik zie het als een menselijke afzetting). Zodra de stoet op het kruispunt is fietst hij verder. Aan het einde rijd een auto met een bord en zwaailichten, waarna de kruising weer vrij is. Tussen de politiemotor en de stoet fietsen nog twee agenten die eigenlijk weinig doen dan de vkr's ondersteunen (wanneer nodig) volgens mij.

Of het helemaal volgens de regels is weet ik niet, maar aangezien er politie meerijd (voornamelijk voorop) ga ik ervanuit dat deze werkwijze volgens de regels is.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)