Verplaatsing verkeersregelaar

Auteur Topic: Verplaatsing verkeersregelaar  (gelezen 19428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2015, 01:38:41
Tja, maar loont dat de moeite voor die ene kilometer, en dat slechts een half uurtje.
Want op de terugweg komen we daar niet meer.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2015, 07:30:12
Citaat van: NS1607 link=msg=1332670 date=1424651921
Tja, maar loont dat de moeite voor die ene kilometer, en dat slechts een half uurtje.
Want op de terugweg komen we daar niet meer.


Jos.

Dit meen je niet serieus toch? Je afvragen of het de moeite loont om actie te ondernemen voor een 2 kilometer wegvak...  98uiye
Als er ook maar iets misgaat en het is verzekeringstechnisch niet gedekt, begin dan maar vast met fondsenwerving... Dat gaat niet om kleine bedragen...
Overigens zie ik in de Regeling verkeersregelaars 2009 geen belemmering om evenementen-VKR buiten de bebouwde kom in te zetten, tenzij er "beperkingen in de uitoefening van de bevoegdheid" zijn opgelegd. Gebruiken jullie een pas en welke beperkingen staan daarop?

En als je het niet verzekeringstechnisch bekijkt: Evenementenregelaars... Is het eigenlijk wel wenselijk om die op 80km/u wegen in te zetten zonder snelheidsbeperkende maatregelen of extra bebording? ... (ik weet het, vanaf 18 mág het wel... Art. 13 R.v.2009)

En om de categorie levensmoe uit te kunnen sluiten nogmaals het verzoek om even het stuk weg te noemen waar het hier om gaat...


P.s. misschien heb ik het geciteerde deel niet juist begrepen?  98uiye
common sense is not so common...


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2015, 13:33:35
Citaat van: Bas1988 link=msg=1332681 date=1424673012
En om de categorie levensmoe uit te kunnen sluiten nogmaals het verzoek om even het stuk weg te noemen waar het hier om gaat...

Het gaat om de Provinciale weg N598 Margraten-De Planck (België)
En met name het stuk tussen Terlinden en Hoogcruts. (tijdtip tussen 12:00 13:30)
Over beperkingen gesproken, er zijn maar 2 personen met een beperkte bevoegdheid.
De rest is volledig bevoegd Evenementenverkeersregelaar Incl. mandaat.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2015, 19:05:28
Citaat van: NS1607 link=msg=1332776 date=1424694815
Het gaat om de Provinciale weg N598 Margraten-De Planck (België)
En met name het stuk tussen Terlinden en Hoogcruts. (tijdtip tussen 12:00 13:30)
Over beperkingen gesproken, er zijn maar 2 personen met een beperkte bevoegdheid.
De rest is volledig bevoegd Evenementenverkeersregelaar Incl. mandaat.


Jos.

Sorry hoor, maar je hebt A) te weinig verkeersregelaars en B) geen bevoegdheid voor de provinciale weg, zelfs niet voor vijf minuten.
Dat mandaat geldt voor andere gemeenten indien zij toestemming geven, dit mandaat geldt niet voor de provincie.

Twee met een beperkte bevoegdheid en de rest volledig bevoegd evenementenverkeersregelaar? Leg eens uit waar volgens jou dat verschil zit?  Bij mijn weten hebben alle evenementen-verkeersregelaars een beperkte bevoegdheid.

Houd er rekening mee dat ook de Provincie controles doet uitvoeren (eigen ervaring), en die weginspecteurs volgen echt de letters van de afgegeven vergunning, voor zover je die dan zou hebben.... In jou geval zou dit inhouden dat je direct van de weg af wordt gestuurd, bijkomend effect zou dan kunnen zijn dat de stoet met paarden en de mei-den eveneens van de weg afgestuurd zouden kunnen worden vanwege de gevaarsetting. Dus trek zelf je conclusies, je heb t nou nog de tijd om een en ander te regelen, of zorg ervoor dat de organisatie dit tijdig regelt.

Bovenstaande staat geheel los van jouw oorspronkelijke vraag, maar ik vind het wel nodig om je op deze feiten te moeten wijzen ;-)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2015, 20:07:21
@Nils: je hebt één kleine vergissing voor wat betreft provinciale wegen en aanstelling verkeersregelaar. Je hebt het wel bij het rechte eind voor wat betreft de verkeersmaatregelen, dus je betoog klopt in die zin wel.

De verkeersregelaar kan niet worden aangesteld door de provincie. Een verkeersregelaar aangesteld door de gemeente, is dus automatisch bevoegd voor provinciale wegen in de betreffende gemeente. Dat wil echter niet zeggen dat je als verkeersregelaar dan ook op deze provinciale weg mag optreden, want voor verkeersmaatregelen op een provinciale weg moet de provincie de ontheffing/vergunning afgeven. In de evenementenvergunning is dat inderdaad vaak niet standaard geregeld.

--

Ik heb overigens een kleine correctie te maken op mijn eerdere standpunt: ik heb de wet er nog eens op nageslagen en er staat inderdaad dat er geen aanwijzingen vanaf of vanuit een motorrijtuig mogen worden gegeven. Dat laat de fiets open. Overigens ben ik vanuit het oogpunt van veiligheid hier geen voorstander van, zoals het ook in de opleidingen wordt aangeleerd. Het is onduidelijk voor de weggebruiker en het risico dat er iets gebeurt met nare gevolgen is simpelweg te groot.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2015, 20:57:22
Citaat van: Nils link=msg=1332862 date=1424714728
Twee met een beperkte bevoegdheid en de rest volledig bevoegd evenementenverkeersregelaar? Leg eens uit waar volgens jou dat verschil zit?  Bij mijn weten hebben alle evenementen-verkeersregelaars een beperkte bevoegdheid.

De beperking houdt met name in dat deze heren alleen maar in de gemeente Eijsden-Margraten bevoegd zijn.
terwijl wij ook in de rest van de heuvelandgemeentes mogen. (Gemeentelijke samenwerking Evenementenverkeersregelaars)
En dan nog even dit, in deze samenwerking doet de provincie ook mee.

En ook met de Provinciale weg, dat is ook enkele jaren bij de provincie aangekaard, maar we zijn doorverwezen naar de gemeentes.
Want deze weg is een echt grensgeval qua regelgeving (Eijsden-Margraten aan de westkant, Gulpen-Wittem aan de oostkant)
Maar met de Belgische grens hebben wij in dit geval helemaal niks te maken, want daar blijven we nog ruim 2 kilometer vanaf.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2015, 21:05:23
Maar ik ga nu even als voorbeeld even of-topic.

Er loopt een lange rijksweg van west naar oost in Zuid-Limburg (N278)
Daar liggen ook diverse dorpen langs.
En als voorbeeld neem ik dus Gulpen.
Als in dit dorp een vereniging een evenement heeft (optocht, processie, Hubertusmarkt of een ander evenement waarbij de rijksweg gekruist of voor een gedeelte afgesloten wordt.
Deze zouden zonder deze samenwerking elke 2 a 3 maanden bij de provincie moeten aankloppen omdat ze die rijksweg moeten afsluiten.
Daar is gewoon geen beginnen aan, want eer je bij de provincie door de papiermolen bent, dan ben je al gauw 2 a 3 maanden verder.

En hier worden nooit beroeps verkeersregelaars voor gebruikt.
In dit geval volstaat een (schriftelijke) melding bij de Politie.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2015, 22:48:22
Citaat van: NS1607 link=msg=1332885 date=1424721923
Maar ik ga nu even als voorbeeld even of-topic.

Er loopt een lange rijksweg van west naar oost in Zuid-Limburg (N278)
Daar liggen ook diverse dorpen langs.
En als voorbeeld neem ik dus Gulpen.
Als in dit dorp een vereniging een evenement heeft (optocht, processie, Hubertusmarkt of een ander evenement waarbij de rijksweg gekruist of voor een gedeelte afgesloten wordt.
Deze zouden zonder deze samenwerking elke 2 a 3 maanden bij de provincie moeten aankloppen omdat ze die rijksweg moeten afsluiten.
Daar is gewoon geen beginnen aan, want eer je bij de provincie door de papiermolen bent, dan ben je al gauw 2 a 3 maanden verder.

Wij staan bij een evenemententerrein dat ligt langs een drukke provinciale weg buiten de bebouwde kom. Ik meen dat wij er tussen de tien tot vijftien dagen per jaar staan, verspreid over meerdere weekends in de periode van maart tot eind oktober. Wij vragen daar tweemaal per jaar een vergunning voor aan, voor het inzetten van verkeersregelaars en het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen (verkeersborden). Voorheen was dat eenmaal per jaar en in die vergunning worden dan alle datums genoemd. Onder het argument van de provincie dat die periode eigenlijk te lang is en er in de tussentijd mogelijk veranderde wegsituaties voor zouden kunnen doen wordt dat tijdvak gesplitst en wordt dus tweemaal per jaar een vergunning aangevraagd. En voor een evenement dat een kleine kilometer verder wordt georganiseerd vragen wij indien wij daar ingezet worden evengoed ook een vergunning aan. De organisatie kan die vergunning aanvragen, maar in dit geval vragen wij als team verkeersregelaars de vergunning aan, op die manier weet ik 100% zeker dat alles waterdicht is geregeld, ook de verzekering. Zekerheid gaat voor alles!
En de papiermolen valt wel mee, ik stuur tweemaal per jaar brief van twee A4tjes naar de provincie en ik krijg een brief van drie A4tjes ervoor terug en dat heb ik tijdens het evenement als teamleider ook bij mij op zak. En ja, bij een volgend ander evenement begint dat van voor af aan.

Citaat
En hier worden nooit beroeps verkeersregelaars voor gebruikt.
Dat kan. Maar jij weet niet hoe het daar geregeld is.

Bij ons wisselt het per evenement, afhankelijk van de situatie. Bij het evenement op de provinciale weg staan wij over het algemeen met evenementen-vkr, terwijl wij bij een ander evenement binnen de bebouwde kom, op gemeentelijke wegen, juist weer beroepsverkeersregelaars met een landelijke bevoegdheid (LVR) doen inzetten. De ene keer vanwege de te verwachte drukte, de andere keer afhankelijk van de locatie waarvan is gebleken dat dit met evenementen-vkr gewoon niet werkt. Maar waar dat nodig is wordt wel vergunning aangevraagd.

Citaat
In dit geval volstaat een (schriftelijke) melding bij de Politie.

Jos.

Dat kan. Maar indien de gemeente samenwerkt met de stichting Verkeersregelaarsexamen gaat dat op een geheel andere manier.

Ik schreef eerder al dat de provinciale weg binnen de bebouwde kom waarschijnlijk een grijs gebied is.
- De verantwoording ligt in eerste instantie bij de wegbeheerder, dus de provincie, maar kan ook liggen bij de gemeente omdat het wegvak binnen de bebouwde kom ligt.
- Het is mogelijk dat het stuk provinciale weg binnen de bebouwde kom eigendom is van de gemeente, dan valt de verantwoording onder de gemeente.
- Bij een kruising heb je mogelijk te maken met beide wegbeheerders. Hoofdweg van de provincie en de zijwegen van de gemeente. Is niets geregeld dan mag je wel aan die zijstraat staan maar niet op de hoofdweg (....).

Binnen de bebouwde kom val je als evenementen-vkr onder de vrijwilligersverzekering van de gemeente, die alleen maar geldt voor de wegen die eigendom zijn van de gemeente. Sta je op een provinciale weg dan zal je je daarvoor apart moeten verzekeren, maar mogelijk dat dit onder de verzekering van het betreffende evenement valt. Ik persoonlijk zou zoiets wel graag van tevoren zeker willen weten.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2015, 23:11:47
Citaat van: NS1607 link=msg=1332884 date=1424721442
De beperking houdt met name in dat deze heren alleen maar in de gemeente Eijsden-Margraten bevoegd zijn.
terwijl wij ook in de rest van de heuvelandgemeentes mogen. (Gemeentelijke samenwerking Evenementenverkeersregelaars)
En dan nog even dit, in deze samenwerking doet de provincie ook mee.

En ook met de Provinciale weg, dat is ook enkele jaren bij de provincie aangekaard, maar we zijn doorverwezen naar de gemeentes.
Want deze weg is een echt grensgeval qua regelgeving (Eijsden-Margraten aan de westkant, Gulpen-Wittem aan de oostkant)
Maar met de Belgische grens hebben wij in dit geval helemaal niks te maken, want daar blijven we nog ruim 2 kilometer vanaf.

Jos.

Nou begrijp ik pas wat je bedoelt met beperkte bevoegdheid en volledige bevoegdheid... Deze termen hebben tegenwoordig een andere betekenis ;-)
Maar werken jullie dan nog volgens het oude systeem (instructieavond en een door de gemeente ontworpen en uitgegeven pasje of papieren aanstellingsbesluit) of via het landelijke systeem van de Stichting Verkeersregelaarsexamen met de landelijk uitgegeven verkeersregelaarspas? Want dan wordt mij wel het een en ander duidelijk.

En die provinciale weg... als jij je ervan vergewist hebt dat alles geregeld is dan is het toch goed?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2015, 00:02:07
Kleine opmerking, al ligt de provinciale weg binnen een gemeente blijft de wegbeheerder de provincie.

De provincie kan en mag je niet naar de gemeente sturen voor een vergunning, ontheffing of aanstelling.

Voorbeeld, de Hogering/Buitenring Almere kruist met meerdere gemeente wegen. Om te mogen werken als VKR op de ringweg loopt het contact en de vergunning via de provincie. Maar om de kruisingen tijdelijk te mogen dichthouden loopt de vergunning weer via de gemeente, en er zijn kruisingen waar totzelfs de veiligheidsregio enige opmerkingen heeft. Dan nog heeft deze weg twee aansluitingen met de A6, voor die kruispunten moet officieel ook nog ontheffing worden aangevraagd bij RWS omdat ook de afritten bij de werken tijdelijk moeten worden afgesloten.

Dat de evenementen VKR wordt aangesteld door de gemeente betekend niet automatisch dat men ook mag werken op provinciale wegen. Dat ligt aan de werkvergunning afgegeven door de provincie. Provincie's ( iig Flevoland, Noord-Zuid Holland, Utrecht, Friesland en Groningen ) hebben het CROW 96a/b als leidend aangesteld bij werken en evenementen. Het CROW 96a/b gaat uit voor Provinciale wegen van beroeps VKR. Overigens heb ik hier een aanvraag liggen vanuit Limburg waarin ook staat aangegeven dat er gewerkt dient te worden geheel volgens het CROW 96a/b, ik weet alleen niet of dat ook geld voor evenementen. Nu is de editie CROW 96a/b in 2013 helemaal vernieuwd en pas eind 2014 definitief gemaakt, het kan dus zijn dat dit jaar ook dit evenement anders geregeld moet worden.

Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1332875 date=1424718441
Ik heb overigens een kleine correctie te maken op mijn eerdere standpunt: ik heb de wet er nog eens op nageslagen en er staat inderdaad dat er geen aanwijzingen vanaf of vanuit een motorrijtuig mogen worden gegeven. Dat laat de fiets open. Overigens ben ik vanuit het oogpunt van veiligheid hier geen voorstander van, zoals het ook in de opleidingen wordt aangeleerd. Het is onduidelijk voor de weggebruiker en het risico dat er iets gebeurt met nare gevolgen is simpelweg te groot.
Ook dit jaar weer mogen zitten bij de opleiding VKR, maar in het opleidingsboekje ( eigenlijk meer kladschriftje ) staat toch echt "verkeerstekens worden gegeven te voet". Nergens in bijlage II staan ook voorbeelden van het geven vanaf een fiets of welk voertuig als het een VKR betreft.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.