Maar ik ga nu even als voorbeeld even of-topic.
Er loopt een lange rijksweg van west naar oost in Zuid-Limburg (N278)
Daar liggen ook diverse dorpen langs.
En als voorbeeld neem ik dus Gulpen.
Als in dit dorp een vereniging een evenement heeft (optocht, processie, Hubertusmarkt of een ander evenement waarbij de rijksweg gekruist of voor een gedeelte afgesloten wordt.
Deze zouden zonder deze samenwerking elke 2 a 3 maanden bij de provincie moeten aankloppen omdat ze die rijksweg moeten afsluiten.
Daar is gewoon geen beginnen aan, want eer je bij de provincie door de papiermolen bent, dan ben je al gauw 2 a 3 maanden verder.
Wij staan bij een evenemententerrein dat ligt langs een drukke provinciale weg buiten de bebouwde kom. Ik meen dat wij er tussen de tien tot vijftien dagen per jaar staan, verspreid over meerdere weekends in de periode van maart tot eind oktober. Wij vragen daar tweemaal per jaar een vergunning voor aan, voor het inzetten van verkeersregelaars en het plaatsen van tijdelijke verkeersmaatregelen (verkeersborden). Voorheen was dat eenmaal per jaar en in die vergunning worden dan alle datums genoemd. Onder het argument van de provincie dat die periode eigenlijk te lang is en er in de tussentijd mogelijk veranderde wegsituaties voor zouden kunnen doen wordt dat tijdvak gesplitst en wordt dus tweemaal per jaar een vergunning aangevraagd. En voor een evenement dat een kleine kilometer verder wordt georganiseerd vragen wij indien wij daar ingezet worden evengoed ook een vergunning aan. De organisatie kan die vergunning aanvragen, maar in dit geval vragen wij als team verkeersregelaars de vergunning aan, op die manier weet ik 100% zeker dat alles waterdicht is geregeld, ook de verzekering. Zekerheid gaat voor alles!
En de papiermolen valt wel mee, ik stuur tweemaal per jaar brief van twee A4tjes naar de provincie en ik krijg een brief van drie A4tjes ervoor terug en dat heb ik tijdens het evenement als teamleider ook bij mij op zak. En ja, bij een volgend ander evenement begint dat van voor af aan.
En hier worden nooit beroeps verkeersregelaars voor gebruikt.
Dat kan. Maar jij weet niet hoe het daar geregeld is.
Bij ons wisselt het per evenement, afhankelijk van de situatie. Bij het evenement op de provinciale weg staan wij over het algemeen met evenementen-vkr, terwijl wij bij een ander evenement binnen de bebouwde kom, op gemeentelijke wegen, juist weer beroepsverkeersregelaars met een landelijke bevoegdheid (LVR) doen inzetten. De ene keer vanwege de te verwachte drukte, de andere keer afhankelijk van de locatie waarvan is gebleken dat dit met evenementen-vkr gewoon niet werkt. Maar waar dat nodig is wordt wel vergunning aangevraagd.
In dit geval volstaat een (schriftelijke) melding bij de Politie.
Jos.
Dat kan. Maar indien de gemeente samenwerkt met de stichting Verkeersregelaarsexamen gaat dat op een geheel andere manier.
Ik schreef eerder al dat de provinciale weg binnen de bebouwde kom waarschijnlijk een grijs gebied is.
- De verantwoording ligt in eerste instantie bij de wegbeheerder, dus de provincie, maar kan ook liggen bij de gemeente omdat het wegvak binnen de bebouwde kom ligt.
- Het is mogelijk dat het stuk provinciale weg binnen de bebouwde kom eigendom is van de gemeente, dan valt de verantwoording onder de gemeente.
- Bij een kruising heb je mogelijk te maken met beide wegbeheerders. Hoofdweg van de provincie en de zijwegen van de gemeente. Is niets geregeld dan mag je wel aan die zijstraat staan maar niet op de hoofdweg (....).
Binnen de bebouwde kom val je als evenementen-vkr onder de vrijwilligersverzekering van de gemeente, die alleen maar geldt voor de wegen die eigendom zijn van de gemeente. Sta je op een provinciale weg dan zal je je daarvoor apart moeten verzekeren, maar mogelijk dat dit onder de verzekering van het betreffende evenement valt. Ik persoonlijk zou zoiets wel graag van tevoren zeker willen weten.