Verplaatsing verkeersregelaar

Auteur Topic: Verplaatsing verkeersregelaar  (gelezen 19432 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2015, 00:13:39
Citaat van: Nils link=msg=1332912 date=1424729507
Nou begrijp ik pas wat je bedoelt met beperkte bevoegdheid en volledige bevoegdheid... Deze termen hebben tegenwoordig een andere betekenis ;-)
Maar werken jullie dan nog volgens het oude systeem (instructieavond en een door de gemeente ontworpen en uitgegeven pasje of papieren aanstellingsbesluit) of via het landelijke systeem van de Stichting Verkeersregelaarsexamen met de landelijk uitgegeven verkeersregelaarspas? Want dan wordt mij wel het een en ander duidelijk.

En die provinciale weg... als jij je ervan vergewist hebt dat alles geregeld is dan is het toch goed?

Deze 2 heren wat ik bedoel hebben nog de oude 10 jaar geldige aanstellingspas, die verloopt bij de ene over een jaar en bij de andere over 2 jaar.
De rest is volgens het nieuwe landelijke systeem.
Alleen de pasjes worden uitgegeven op naam van de gemeente Eijsden-Margraten, maar deze pasnummers en de namen van de pashouders worden door de samenwerkende heuvellandgemeentes doorgegeven.
Waardoor iedere gemeente ook aanspraak na maken op verkeersregelaars uit een van de naburige gemeentes indien dat nodig zou zijn. (denk maar eens aan de AmstelGoldRace en Limburgs Mooiste)
Dan zie je hoe mooi dit in elkaarover gaat.
En vanwege dit soort grote evenementen waarbij ook de provincie betrokken is zijn de kleine evenementen gewoon hier in meegenomen.
Dus verzekeringstechnisch zit dat wel snor.

Deze verkeersregelaars staan geregistreerd als evenementenverkeersregelaars bij de diverse verenigingen die hier zijn.
(Harmonie, fanfare, schutterij, enz, enz)

En elk jaar wordt bij dit soort evenementen een andere vereniging gevraagd om mensen te leveren.
In ruil daarvoor ontvangt de gevraagde vereniging een x-bedrag bedoeld voor in de verenigingskas.
(een soort verkapte subsidie dus)
Dit jaar bijvoorbeeld is onze groep van de schutterij gevraagd om dranghekken de plaatsen, spandoeken op te hangen op een van de hellingen langs het parcours.
wij zijn dan met 4 verkeersregelaars om het verkeer in goede banen te leiden en ervoor zorg te dragen dat de parkeergelegenheden goed bereikbaar zijn voor de genodigden.
En 15 personen voor hand en span diensten zoals opbouwen en zo (deze regelen geen verkeer, maar een aantal van hen zal wel op de parkeerplaats aanwezig zijn, en langs de helling verspreid staan om een oogje in het zeil te houden)
Wij ontvangen daarvoor 7,50 euro per uur, per persoon wat naar de vereningingskas in gaat.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2015, 00:18:08
Citaat van: HIT link=msg=1332926 date=1424732527
De provincie kan en mag je niet naar de gemeente sturen voor een vergunning, ontheffing of aanstelling.

Dit kan wel, want de Provincie Limburg zit in dat samenwerkingsverband.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 24 februari 2015, 00:29:35
Citaat van: NS1607 link=msg=1332933 date=1424733488
Dit kan wel, want de Provincie Limburg zit in dat samenwerkingsverband.


Jos.
In dat mijnenveld zou ik mijzelf niet eens willen wagen dan, dat wordt een hele speldenprikkerij als er wat fout gaat.

Een provincie mag als wegbeheerder jou namelijk niet verwijzen naar een gemeente om het werken op een provincieweg mogelijk te maken.

Kleine uitstap: "Wanneer de wegbeheerder geen veiligheidsmaatregelen voorschrijft dient men het CROW 96a/b als minst te nemen veiligheid aan te  houden" is niet een letterlijke uitspraak van een rechter maar wel in het kort de uitleg. Hiervan uitgaande samen met jouw verhaal neemt de provincie dus geen veilligheidsmaatregelen daar weer op voortbordurend mag jij dus als evenementen VKR niet het verkeer regelen op een provincieweg omdat het CROW 96 a/b dit niet toelaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2015, 00:52:12
Dat is geen verwijzing.
Dat staat zwart op wit.
Dit verdrag is ondertekend door de provincie en de meewerkende gemeenten.
En dat is puur om de administratieve rompslomp te verminderen.
Sterker nog, de Provincie Limburg is zelfs de kartrekker van dit verdrag.
Hier staat letterlijk in dat de verantwoordelijke gemeente de faciliterende partij is, ook op N wegen.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #34 Gepost op: 24 februari 2015, 10:35:44
Citaat van: NS1607 link=msg=1332931 date=1424733219
Deze 2 heren wat ik bedoel hebben nog de oude 10 jaar geldige aanstellingspas, die verloopt bij de ene over een jaar en bij de andere over 2 jaar.
Jos.

De oude 10 jaar geldige aanstellingspas???
Volgens de landelijke regelingen, sinds 2007 of daar omstreeks, zijn enkel aanstellingen van maximaal een jaar van kracht. Aangezien alle gemeenten in Nederland verenigd zijn in de VNG (een van de initiatiefnemers van de landelijk uitgegeven pas voor evenementen-vkr)  dienen deze gemeenten allemaal aan dezelfde regels te volgen, dus afgifte van een aanstellingsbesluit van maximaal één jaar na het volgen van de jaarlijkse instructie. Daarmee vervallen oude regelingen, want de jaarlijkse instructie is gewoon verplicht en daarmee zouden beide heren nu in bezit moeten zijn van een geldige pas met een maximale geldigheid van één jaar.

Die twee heren voldoen zoals jij het uitlegt helemaal niet aan de huidige voorwaarden en mogen dus niet eens op de weg staan. Tenzij deze twee nog snel de instructie doen volgen houd je nog maar vier man over. Misschien moet je toch maar kiezen voor een bromfiets in plaats van een fiets.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2015, 12:02:12
Citaat van: HIT link=msg=1332926 date=1424732527
(...)
Ook dit jaar weer mogen zitten bij de opleiding VKR, maar in het opleidingsboekje ( eigenlijk meer kladschriftje ) staat toch echt "verkeerstekens worden gegeven te voet". Nergens in bijlage II staan ook voorbeelden van het geven vanaf een fiets of welk voertuig als het een VKR betreft.
Ja, dat wordt aan iedereen aangeleerd, en voor gegronde redenen want het is veiliger, duidelijker en sluit aan bij het RVV Bijlage 2.

Maar.... in de BABW staat dat aanwijzingen niet worden gegeven vanaf of vanuit een motorrijtuig (behoudens de uitzonderingen voor weginspecteur of transportbegeleider). Een fiets is geen motorrijtuig, dus volgens de wet kan men je niks maken. Want in de RVV staat niet dat andere aanwijzingen dan bijlage 2 NIET mogelijk zijn. "De aanwijzingen worden gegeven zoveel mogelijk volgens bijlage 2", dat laat andere aanwijzingen open. Je kunt je wel afvragen of het duidelijk is... maar dat wisten we al.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2015, 12:11:50
Citaat van: NS1607 link=msg=1332940 date=1424735532
Dat is geen verwijzing.
Dat staat zwart op wit.
Dit verdrag is ondertekend door de provincie en de meewerkende gemeenten.
En dat is puur om de administratieve rompslomp te verminderen.
Sterker nog, de Provincie Limburg is zelfs de kartrekker van dit verdrag.
Hier staat letterlijk in dat de verantwoordelijke gemeente de faciliterende partij is, ook op N wegen.

Jos.

Vanmorgen heb ik telefonisch kontakt gehad met de afdeling wegbeheer van de Provincie Limburg i.v.m. een klus. Natuurlijk heb ik gebruik gemaakt van de situatie en geïnformeerd naar de situatie rondom evenementen in het Heuvelland, met name de gemeenten Margraten en Gulpen. Maar een samenwerkingsverband zoals jij het stelt blijkt men helemaal niet te kennen. Sterker nog, de medewerker noemde mij enkele evenementen met naam en toenaam binnen deze twee gemeenten waarvan de organisatie zelfs werd geïnformeerd over het aanvragen van vergunningen omtrent tijdelijke verkeersmaatregelen en evenementen-vkr op de provinciale weg. Bovendien publiceert de provincie alle besluiten, bekendmakingen en andere publicaties op haar website, ook daar is niets hierover te vinden. Maar aangezien je mij wel heel nieuwsgierig hebt gemaakt, zou je mij aan kunnen geven waar ik hier dan wel wat over het door jou genoemde samenwerkingsverband tussen provincie en gemeenten (over de verkeersregelaars) kan vinden?


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #37 Gepost op: 10 april 2015, 23:30:14
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1333005 date=1424775732
Maar.... in de BABW staat dat aanwijzingen niet worden gegeven vanaf of vanuit een motorrijtuig (behoudens de uitzonderingen voor weginspecteur of transportbegeleider). Een fiets is geen motorrijtuig, dus volgens de wet kan men je niks maken.

Zo ben ik al eens als VKR's uitgedoste personen op skeelers tegengekomen. ;)
Actief het verkeer "regelend".
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #38 Gepost op: 10 april 2015, 23:34:50
Citaat van: Nils link=msg=1333700 date=1425035510
Vanmorgen heb ik telefonisch kontakt gehad met de afdeling wegbeheer van de Provincie Limburg i.v.m. een klus. Natuurlijk heb ik gebruik gemaakt van de situatie en geïnformeerd naar de situatie rondom evenementen in het Heuvelland, met name de gemeenten Margraten en Gulpen. Maar een samenwerkingsverband zoals jij het stelt blijkt men helemaal niet te kennen. Sterker nog, de medewerker noemde mij enkele evenementen met naam en toenaam binnen deze twee gemeenten waarvan de organisatie zelfs werd geïnformeerd over het aanvragen van vergunningen omtrent tijdelijke verkeersmaatregelen en evenementen-vkr op de provinciale weg. Bovendien publiceert de provincie alle besluiten, bekendmakingen en andere publicaties op haar website, ook daar is niets hierover te vinden. Maar aangezien je mij wel heel nieuwsgierig hebt gemaakt, zou je mij aan kunnen geven waar ik hier dan wel wat over het door jou genoemde samenwerkingsverband tussen provincie en gemeenten (over de verkeersregelaars) kan vinden?

En over welke evenementen hebben we het dan?


Jos?
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #39 Gepost op: 3 mei 2015, 11:50:20
Gisteren weer eens 11,5 uur bezig geweest met het in goede banen leiden van het verkeer tijdens de me-boom festiviteiten in Mheer en een groot deel van het Heuvelland.
Met slechts 5 personen, dat was qua uitvoering een regelrechte ramp.
Gelukkig was het niet zo erg druk, maar weggebruikers raakten geiriteerd vanwege de te late mogelijkheid om om te rijden.
Ik was helaas de enige gecertificeerde.
De rest had enkel en alleen maar de oude hes, dus veel verwarring.
Ik heb ook direct bij de organiserende vereniging aangegeven dat dit jaar het laatste jaar was dat ik meewerkte als er niet eens snel verandering in kwam.
Maar helaas wordt je dan gewoon keihard in je smoel uitgelachen.

Ik ga er dan nu ook met de gemeente werk van maken dat er een vast protocol gaat komen voor alle 5 de Jonkheden in het Heuvelland die de me-boom traditie kennen een vast protocol te verwerken.
Dit zullen ze mij helaas niet in dank gaan afnemen vrees ik, maar ik kan niet anders.
Als het een keer misgaat kunnen we die traditie op onze buik schrijven.

Als iemand tips heeft die zouden kunnen helpen bij een goede verkeersdoorstroming hoor ik dat graag.
Ik moet bij voorbaat al zeggen dat het plaatsen van hekken geen oplossing is omdat het een eenmalig verplaatsbare colonne betreft.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.