ik heb met wat instellingen in de gewone auto stand (ISO 400, flits aan en nog wat dingen) ook wel redelijk goede foto's als er nog wat licht is op de achtergrond, maar die foto's die ik net als voorbeeld gaf waren langs een weg zonder lantaarnpalen, dus daar wordt het dan heel lastig om onbewogen foto's te maken. De mensen die nu zeggen dat het niet nodig is, hebben denk ik nog nooit (of niet vaak) een statief gebruikt en dan weer je het verschil niet, maar als je eens een keer bij een uitruk bent waar het helemaal donker is en je gaat dan een aantal foto's maken met en een aantal zonder statief, dan merk je toch echt een heel groot verschil. Je kan dan inderdaad in sommige posities wat lastiger foto's maken, maar je kan ook gewoon ff heel snel het statief eraf halen dan om dat toch te doen, of je maakt het statief wat langer of korter, want die van mij kan ik instellen van 30cm-160cm ofzo en dan kan je in de meest rare posities al wel foto's maken en dan zijn ze ook nog een stuk scherper ook. Ik denk ook dat veel mensen geen statief willen gebruiken omdat ze dan voor gek lopen (denken ze...), maar dat valt reuze mee, een beetje proffesionele fotograaf gebruikt ook altijd een statief. Ik vind zelf dat ik dan maar voor gek loop, maar ik heb dan tenminste scherpe foto's. En vaak is het ook nog zo dat de mensen die bij zo'n uitruk jou gaan uitlachen om je statief ook weer gaan zeuren als je die een keertje niet gebruikt en je foto's zijn een keer wat bewogen.