Hey,
Hier even wat informatie
Circulair polarisatiefilter
Een circulair polarisatiefilter is functioneel hetzelfde als een lineair polarisatiefilter omdat het alleen licht doorlaat dat in bepaalde richtingen trilt. Het licht dat door een circulair polarisatiefilter valt verschilt van het licht dat door een lineair polarisatiefilter valt doordat de locatie van de vibratie zich in een spiraalvormig patroon verplaatst terwijl het licht zich voorplant. Dit heeft tot gevolg dat het filter de werking van halfspiegels niet negatief beïnvloedt, zodat de functies TTL-AE en AF normaal werken. Gebruik voor een EOS-camera altijd een circulair polarisatiefilter. Een circulair polarisatiefilter is even effectief als een lineair polarisatiefilter voor het wegfilteren van gereflecteerd licht.
Voor meer informatie over ook andere terminologie (altijd handig
),
hier even klikken
Aangezien jij een EOS hebt kan je dus het beste een circulaire polafilter nemen.
Van warm, colored ed. heb ik niet zo'n verstand van.
Wat ik je wel kan vertellen is dat er bepaalde coatings zijn die op zo'n polafilter zijn verwerkt, bijv. niets, MRC en Kaeseman. Over het algemeen zijn een MRC en een Kaeseman coating het beste. Dat is ook te merken aan de prijs
.
Dan heb je ook nog de SLIM versie van zo'n filter. Slimfilters zijn dunner dan de standaard filters. Deze worden veelal gebruikt op UWA lenzen (Ultra Wide Angle, bijv. de EF-S 10-22mm van Canon). Een gewoon filter is te dik waardoor je in de hoeken van de foto randjes ziet (ben terminologie even kwijt).
Het nadeel van een Slimfilter is wel dat dan je lensdop er niet oppast omdat ze niet voorzien zijn van een schroefdraad omdat ze zo dun zijn. Dus als je je lensdop erop wilt hebben zal je eerst het filter eraf moeten halen.
Waar je ook aan moet denken is of je lens draait tijdens het in-, en uitzoomen. Je kan dan wel zo mooi je polafilter instellen (gebeurd door te draaien aan het filter), maar als je lens draait tijdens het zoomen kan je weer opnieuw beginnen met instellen. Dit is iets om rekening mee te houden.
Er is een klein nadeeltje bij het gebruik van een polafilter. Een polafilter kan je vaak niet bedienen als de zonnekap op de lens zit. Bij mijn 10-22mm gaat dat wel omdat dat een kleine en wijde zonnekap is, als ik het filter op mijn 70-200mm zet dan kom ik er niet meer bij omdat de zonnekap erg groot is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Groetjes,
Mariska