Je wilt een spiegelreflexcamera, maar wel eentje waarmee je niet de hele tijd van lenzen hoeft te wisselen. Volgensmij begrijp je dan het principe spiegelreflex niet helemaal. De kracht van spiegelreflexcamera's is juist dat je hem kan optuigen zoals je wilt, met jouw specifieke wensen. Wil je groothoek neem je groothoek, wil je telezoom neem je telezoom. De lenzen die zowel groothoek als telezoom hebben zullen nooit de maximale kwaliteit bieden die je uit een spiegelreflex kan halen. Simpelweg omdat de optiek van dergelijke lenzen altijd op comprimissen bestaat tussen functionaliteit en kwaliteit. Als je niet wil wisselen van lenzen is het dus zonde om je geld uit te geven aan een dure spiegelreflex. Er bestaan tenslotte ook héél goede 'compactcamera's' (is eigenlijk de verkeerde benaming), die in sommige gevallen er een 350D er uit blaast qua scherpte. Lijkt mij persoonlijk een betere optie als je liever geen lenzen wilt wisselen... De uitgebreidere camera's met vaste lens kunnen ook externe flitsers enzo op.
Maargoed, je wilt een spiegelreflex. Ik neem aan dat je in de 'consumentenklasse' wilt blijven. Dan blijven de volgende camera's over denk ik:
Canon: eos 350D, eos 400D
Nikon: D40, D50, D70s, D80
Pentax: K100d
Konica-Minolta: 5D, 7D
Sony: Alplha-100
Let wel op: de kwaliteit van de uiteindelijke foto is 90% afhankelijk van de persoon achter de camera. Als je een spiegelreflex koopt en die vervolgens altijd in de automatic-stand knalt heb je 's nachts alsnog slechte foto's. Een spiegelreflex camera is zéker geen garantie voor goede foto's!!! Ik beloof je dat de eerste fotoseries die je er mee maakt slechter zullen zijn dan dat je met je 'compactcam' maakt... :| Simpelweg omdat er véél meer functies op zitten, dus ook meer mogelijkheden om je foto te verpesten. En ook een belangrijke: in de 'compactcam' zit al een mooi kleurenprocessortje enzo die je foto's wat oppimpt voordat ze de camera uit komen... in een spiegelreflexcamera zit die processor níet. Dan mag je op de computer zelf al je foto's gaan nabewerken. Ook dat moet je kunnen én willen.
Conclusie: het is érg simpel om te zeggen dat je mooie foto's wilt en die verwachting wilt waarmaken door een spiegelreflexcamera te kopen. Uiteráárd kan je de meest waanzinnige foto's maken met spiegelreflexcams. Maar voordat je die waanzinnig mooie foto's krijgt moet je ook eerst realiseren en accepteren dat de hobby 'fotografie' bijna een sport gaat worden.
Canon heeft trouwes die 150 euro van de cashback actie voor de 30D keurig terug gestort...
En ik neig steeds meer naar de 24-70L... Maar het is en blijft een moeilijke keus :|