Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 224273 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #680 Gepost op: 17 maart 2007, 21:42:00
Maar in de winkel proberen ze me de duurste camera aan te smeren.... Dus ik wil eerst wat informatie, en dat voelen merk je toch pas als je echt foto's maakt?

En ik heb een wat betere compactcamera, geen broekzakmodelletje, maar daar kan ik niet heel veel meer uithalen. Ik wil bij een inzet gegarandeerd scherpe foto's maken en goede foto's maken en niet steeds balen als ik thuis kom en alleen maar de weersomstandigheden de schuld geven..

Die Canon-Nikon discussie zal ik zeker buiten beschouwing houden, maar ik wil een camera kopen met het oog op de toekomst en de accesoires.

Nu weet ik toevallig welke camera jij bezit, en ik weet zeker dat je met die camera ook een hoop (of meer) kunt dan jij misschien zult benutten! Als je voor een nieuwe camera gaat, zou ik eens o.a bij Foto Booms gaan shoppen (even googelen)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #681 Gepost op: 17 maart 2007, 22:30:10
Nu weet ik toevallig welke camera jij bezit, en ik weet zeker dat je met die camera ook een hoop (of meer) kunt dan jij misschien zult benutten!

??? ...

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #682 Gepost op: 18 maart 2007, 03:15:30
Je wilt een spiegelreflexcamera, maar wel eentje waarmee je niet de hele tijd van lenzen hoeft te wisselen. Volgensmij begrijp je dan het principe spiegelreflex niet helemaal. De kracht van spiegelreflexcamera's is juist dat je hem kan optuigen zoals je wilt, met jouw specifieke wensen. Wil je groothoek neem je groothoek, wil je telezoom neem je telezoom. De lenzen die zowel groothoek als telezoom hebben zullen nooit de maximale kwaliteit bieden die je uit een spiegelreflex kan halen. Simpelweg omdat de optiek van dergelijke lenzen altijd op comprimissen bestaat tussen functionaliteit en kwaliteit. Als je niet wil wisselen van lenzen is het dus zonde om je geld uit te geven aan een dure spiegelreflex. Er bestaan tenslotte ook héél goede 'compactcamera's' (is eigenlijk de verkeerde benaming), die in sommige gevallen er een 350D er uit blaast qua scherpte. Lijkt mij persoonlijk een betere optie als je liever geen lenzen wilt wisselen... De uitgebreidere camera's met vaste lens kunnen ook externe flitsers enzo op.

Maargoed, je wilt een spiegelreflex. Ik neem aan dat je in de 'consumentenklasse' wilt blijven. Dan blijven de volgende camera's over denk ik:
Canon: eos 350D, eos 400D
Nikon: D40, D50, D70s, D80
Pentax: K100d
Konica-Minolta: 5D, 7D
Sony: Alplha-100

Let wel op: de kwaliteit van de uiteindelijke foto is 90% afhankelijk van de persoon achter de camera. Als je een spiegelreflex koopt en die vervolgens altijd in de automatic-stand knalt heb je 's nachts alsnog slechte foto's. Een spiegelreflex camera is zéker geen garantie voor goede foto's!!! Ik beloof je dat de eerste fotoseries die je er mee maakt slechter zullen zijn dan dat je met je 'compactcam' maakt... :| Simpelweg omdat er véél meer functies op zitten, dus ook meer mogelijkheden om je foto te verpesten. En ook een belangrijke: in de 'compactcam' zit al een mooi kleurenprocessortje enzo die je foto's wat oppimpt voordat ze de camera uit komen... in een spiegelreflexcamera zit die processor níet. Dan mag je op de computer zelf al je foto's gaan nabewerken. Ook dat moet je kunnen én willen.

Conclusie: het is érg simpel om te zeggen dat je mooie foto's wilt en die verwachting wilt waarmaken door een spiegelreflexcamera te kopen. Uiteráárd kan je de meest waanzinnige foto's maken met spiegelreflexcams. Maar voordat je die waanzinnig mooie foto's krijgt moet je ook eerst realiseren en accepteren dat de hobby 'fotografie' bijna een sport gaat worden.

Canon heeft trouwes die 150 euro van de cashback actie voor de 30D keurig terug gestort... :) En ik neig steeds meer naar de 24-70L... Maar het is en blijft een moeilijke keus :|

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #683 Gepost op: 18 maart 2007, 11:13:05
Allemaal heel erg bedankt voor het advies. Ik heb nu een Fujifilm Finepix S7000 en heb ook een extern flitsertje. Ik ben ook blij dat er soms hele goede foto's uitkomen... Ik ben ook snel geneigd een spiegelreflex te kopen, omdat in mijn omgeving iedereen zo'n camera heeft en daar zie ik soms prachtige foto's uit voort komen. En zo'n foto wordt gemaakt door een jongeman van 15/ 16. Vandaar dat ik snel die kant op neig.

Ik twijfel er ook nog aan, of ik al wel geschikt ben voor een spiegelreflex. Als jullie nog tips hebben met wat ik meer uit mijn huidige camera kan halen is dat van harte welkom. En wanneer moet ik het gevoel hebben: ik ben klaar voor een spiegelreflex?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #684 Gepost op: 18 maart 2007, 11:38:20
Dat gevoel "moet" je niet hebben. Dat krijg je vanzelf als het eenmaal zo ver is.  ;) Ook een veel gemaakte fout is het blindstaren op pixels. Allemaal onzin. Of je nou een 4- of een 8Px camera hebt, voor het huis-tuin- en keukenwerk maakt het niets uit. Mits je grotere afdrukken maakt dan 50x70.

Gr,

Dirk.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #685 Gepost op: 18 maart 2007, 12:07:24
Het nadeel van een spiegelreflex vind ik dat je er geen korte filmpjes mee kunt maken.
Ik heb nu een Canon S2 (digitaal) en ik ondek steeds meer instellingen zoals bijv. snachts foto's maken met flits zonder te veel striping van de pakken.

Dus voorlopig hoef ik nog geen spiegelreflex omdat ik na een jaar nog steeds niet alles ken van mijn camera en hij prachtige foto's maakt.

Max

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #686 Gepost op: 18 maart 2007, 12:56:32

??? ...

Ik heb nu een Fujifilm Finepix S7000 en heb ook een extern flitsertje.

;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Rolanddeg

• Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #687 Gepost op: 20 maart 2007, 19:40:20
Zo, de knoop is door: de 17-40L F/4 is apart gezet in de winkel. Ik denk dat ik hem volgende week ga halen (irritant, tijdgebrek...).

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #688 Gepost op: 20 maart 2007, 19:46:04
Zo, de knoop is door: de 17-40L F/4 is apart gezet in de winkel.

GAAF!!! zie graag resultaten :D

Rolanddeg

• Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #689 Gepost op: 20 maart 2007, 19:54:40
Ooit is hier gezegd dat L glas verslavend is (ik geloof door JVO)... HET KLOPT!!! :D