Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 222518 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #700 Gepost op: 5 april 2007, 08:08:07
Kijk da's een mooie site gerard.

De camera die ik nu heb maakt niet de beste foto's in het donker. En mijn vader wilt ook een spiegelreflex aanschaffen. Ik zal hem deze site is laten zien.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #701 Gepost op: 5 april 2007, 11:11:06
'De beste spiegelreflex' bestaat niet. Alle waar naar z'n geld, logisch dat een slr van 7000 euro betere foto's maakt dan eentje van 550 euro.
Er zijn een heleboel merken die spiegelreflexcamera's op consumentenniveau uitbrengen. Canon, Nikon, Pentax, Sigma, Olympus, Sony en Kodak zijn merken die ik ken die SLR camera's hebben. Echter Canon en Nikon zijn de bekenste merken in Nederland. Gevolg van die bekendheid is dat
de service voor die 2 merken het beste is in Nederland. Wandel een willekeurige fotowinkel binnen en ze kunnen je alles vertellen over die 2 merken. In tegenstelling tot de andere genoemde merken... Ook voor Canon en Nikon zijn verreweg de meeste assescoires te krijgen.

Mijn advies is dan ook voor 1 van die 2 merken te gaan. Camera's die voor jou (denk ik) interessant zijn, zijn denk ik:
Canon: Eos 350D, 400D
Nikon: D40, D50, D70s, D80.

Mocht je het wat luxer aan willen doen, voeg dan de Canon eos 30D en Nikon D200 ook aan het rijtje toe.

Maar als je ook 's nachts goeie foto's wilt maken zul je ook aan andere (duurdere) lenzen moeten denken. Dan zul je zogenaamde lichtsterkere lenzen moeten gebruiken. Hoe lichtsterker de lens, hoe groter de opening in de lens is.

Vergelijk een lens met het pupil in je oog: overdag is er heel veel licht, dus hoeft het gaatje in je oog maar heel klein te zijn om toch voldoende licht binnen te krijgen. 's Nachts is het het donker, dus er is weinig licht aanwezig. Om toch voldoende licht in je oog binnen te krijgen om iets te zien moet het zwarte gaatje groter worden. Kijk maar is in de spiegel in de schemering: je ziet dat het pupil veel groter is dan overdag.
Zo werkt het ook bij lenzen. Een zogenaamd diafragma in een lens werkt precies het zelfde als dat pupil. Overdag is er veel licht, dus gaat het diafragma een gedeelte dicht, zodat er niet te veel licht naar binnen valt (en de foto dus overbelicht zou worden als het diafragma niet dicht zou zitten). Maar 's avonds is er weinig licht, dus moet dat gat in de lens ook een stuk groter zijn zodat er toch voldoende licht naar binnen valt.

De grootte van dat gat wordt uitgedrukt in een diafragmawaarde, een F-waarde. Hoe lager dat getal, hoe groter het gat = hoe meer licht er binnen valt. En dus hoe beter je foto lukt, zonder bewegingsonscherpte enzo. Lenzen waarmee je goeie nachtfoto's kunt maken zijn F/2.8 lenzen (en lager).

Lenzen met hogere F-waardes (F/3.5, 4, 5.6 bijvoorbeeld) zijn prima voor overdag, maar 's avonds zul je daar waarschijnlijk geen topfoto's mee krijgen waar je van droomt... Tenzij je gaat stunten met iso waardes enzo, maar dat komt je foto's niet ten goede. Dus de standaard 18-55 F3.5 - F5.6 lenzen zijn prima voor overdag, maar als je echt nachtfoto's wilt maken zou ik ook gaan denken aan de zogenaamde lichtsterkere lenzen.

Een héél lichtsterk lensje die ik heb is een 50 mm F/1.8 lens. je ziet, F/1.8, dus een enorm grote lichtopening. Is ideaal voor in slechte lichtomstandigheden. Deze lens is 90 euro. Die zou ik er, als ik jou was, meteen overwegen om bij te nemen... Het nadeel van deze lens is dat het geen zoomlens is maar een vaste vergrotingsafstand heeft. Mocht je willen in- en uitzoomen kun je misschien aan een Sigma 24-70 F/2.8 denken... Maar die is wel 400 euro.

Denk wel na over dit verhaal en vraag een verkoper desnoods om verdere uitleg... Want het is wel van belang voor goede (nacht)foto's die jij wilt :) Ten slotte: een lens bepaald uiteindelijk ongeveer 75% van de kwaliteit van je foto. Bijvoorbeeld een Canon Eos 350D met een goeie lens maakt scherpere foto's dan een 30D met een kleutelens.

Ik hoop dat het een begrijpelijk verhaal is ;) Mocht je spaans kunnen is dit een interessante website:
http://www.javiervallas.es/categoria/tecnica-fotografica/
En anders zijn de plaatjes op die site wel interessant ter verduidelijking van m'n verhaal :)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #702 Gepost op: 6 april 2007, 19:15:08
Kijk dat zijn tips.

Ik zal zowieso binnenkort een fotografie winkel binnen lopen en kijken wat zij mij adviseren en welke lenzen en welke flitsers.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #703 Gepost op: 6 april 2007, 19:49:21
blablabla!

Kijk Roland dit zijn nou de verhalen waar je iets aan hebt! Duideliijke uitleg!
Bedankt!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #704 Gepost op: 6 april 2007, 19:59:35
Kijk dat zijn tips.

Ik zal zowieso binnenkort een fotografie winkel binnen lopen en kijken wat zij mij adviseren en welke lenzen en welke flitsers.


Dan zul je wel een vrij grote fotowinkel op moeten zoeken... de lokale middenstanders kan ik meestal meer vertellen dan dat ze mij kunnen vertellen  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #705 Gepost op: 6 april 2007, 20:02:34
Dan zul je wel een vrij grote fotowinkel op moeten zoeken... de lokale middenstanders kan ik meestal meer vertellen dan dat ze mij kunnen vertellen  ;)

Plus dat zij vaak maar 1 kant vertellen, en dat is de kant waar zij het meeste aan verdienen!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #706 Gepost op: 6 april 2007, 20:06:19
Plus dat zij vaak maar 1 kant vertellen, en dat is de kant waar zij het meeste aan verdienen!
Dat is inderdaad waar.
Ik wil eigenlijk zowieso wel een Canon. Niet dat ik iets tegen Nikon heb maar ik heb nu Canon en die bevalt mij uitstekend.

Even wat recenties lezen, winkels afgaan en met pappie overleggen en dan komt het helemaal goed. Ik neem de tijd ervoor want ik wil achteraf geen spijt hebben ;)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #707 Gepost op: 6 april 2007, 20:06:29
Dan zul je wel een vrij grote fotowinkel op moeten zoeken... de lokale middenstanders kan ik meestal meer vertellen dan dat ze mij kunnen vertellen  ;)
Die ervaring heb ik niet. De winkel op de hoek heeft de kennis, maar niet het assortiment. In de grote stad wordt je over het algemeen als een drol >:( behandeld, maar de keuze is groot.... Oplossing: in een winkel gaan orienteren, via internet verder spitten en dan de goedkoopste/prettigste winkel bepalen.  :)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #708 Gepost op: 6 april 2007, 20:07:30
Ik neem de tijd ervoor want ik wil achteraf geen spijt hebben ;)
En dat is het aller belangrijkste!  :)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #709 Gepost op: 6 april 2007, 23:02:19
Wie kan mij trouwens wat uitleggen over de maten van een lens. Zoals 18-55 en 18-200.

Nou weet ik dat je met 200 ver kan inzoomen maar verder kom ik niet.
De diafragma begin ik door te krijgen ;)