Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 224275 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #710 Gepost op: 7 april 2007, 01:48:40
Goed, daar gaan we weer! ;D

De vergroting van een lens wordt bepaald duur het brandpuntsafstand.

Het brandpunt van een (positieve) vergrotende lens is de plaats waar de stralen van een 'oneindig' ver verwijderde lichtbron (die dus parallel lopen) na breking door een lens samenkomen (convergeren). De afstand tussen het midden van de lens en het zo bepaalde brandpunt heet de brandpuntsafstand. Hoe boller de lens, hoe groter de kijkhoek. Tot zover het hoog-natuurkundige deel ;)

Praktisch gezien komt het er op neer dat hoe korter het brandpunt is, hoe breder de kijkhoek is. Oftewel: hoe kleiner het getal, des te breder het oppervlak waarvan je een foto kan maken. Des te hoger het getal wordt, des te meer er op 1 punt geconcentreerd wordt. Of anders gezegd: hoe meer je inzoomt.

Een paar getallen als 'houvast':
<* - 15 mm - fisheye (héél erg grote kijkhoek, je ziet enorm veel oppervlak, maar wel vervormd omdat de bolling van de lens zo groot is)
16 mm - 24 mm - Groothoek (de kijkhoek is groter dan dat je normaal met je eigen ogen ziet)
24 mm - 100 mm - Normale zoom
100 mm - 300 mm - Telezoom
300 mm - *> - Supertelezoom

Die 'maten' zijn dus niets anders dan uitdrukkingen hoe ver je kan inzoomen. Om 'normale' foto's te kunnen nemen zou ik een klein beetje groothoek en een groot gedeelte normale zoom willen hebben. Een beetje groothoek is vaak toch wel handig in omgevingen waar je weinig ruimte hebt om op een goede afstand te gaan staan, maar toch veel op je foto wilt hebben.

Maar in praktijk komt het er op neer dat je vaak ook dingen op de foto wilt zetten. Daarvoor gebruik je een telelens. Zoals hier boven geschreven staat, liggen de maten van de telelenzen tussen de 100 en 300. Echter een 100-300 lens zul je niet vaak tegen komen: 70-300 lenzen zijn erg populair.

Het is erg lastig om op deze manier uit te leggen wat je met een lens allemaal kan... Het beste is om dat ook is in de praktijk te ervaren. Wat ik nog wel mee wil geven is: ontwijk zoveel mogelijk lenzen met enórme bereiken, zoals de 18-200. Die lenzen moeten zulke grote afstanden overbruggen (van groothoek in een keer door naar telezoom), dat er een heleboel lensfouten optreden. Het is onmogelijk om een hele zuivere (= scherpe) lens te maken met zulke grote afstanden. Canon is met de beste 'lange-afstanden' lens gekomen, de 28-300. Die is ook bij lange na niet perfect qua scherpe, maar die komt nog wel het meest in de buurt. Kostenplaatje: €2110,-...

Mijn advies: neem desnoods 2 of 3 lenzen. Een groothoeklens, een 'normale' zoomlens (groothoek en normale zoom kan wel redelijk goed gecombineerd worden in 1 lens) en een échte telelens. Bijvoorbeeld een 70-300. Daar kom je echt een behoorlijk eind mee hoor. Meer dan 300 mm lenzen zijn ook niet gebruikelijk, de 'gemiddelde' fotograaf vindt 200 á 300 mm meer dan genoeg. Ik bijvoorbeeld heb naar alle tevredenheid een 70-200 lens van Canon, en ik kom vrijwel nooit zoom te kort...

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. De enige manier om echt achter de zoomprestaties van een lens te komen is het uitproberen...

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #711 Gepost op: 7 april 2007, 18:32:04
Het is me volledig duidelijk!
Bedankt!

chatjozef

• Coordinator verbindingen
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #712 Gepost op: 8 april 2007, 19:20:31
Voor HV fotografie is lekker inzoemen belangrijk.

sta je niet meteen bij de mensen en kan je rustig je foto's maken.
en een brede kijkhoek groothoeklens is ook aan te raden voor je cam.

Oude lensen voorvan canon/nikon heb ik hier nog wel.
kijken of ze ook op de nieuwe serie camera's passen.

weet iemand dat toevallig?
scheelt me heel feel geld :)

Rolanddeg

• Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #713 Gepost op: 8 april 2007, 19:26:05
Ze passen wel, alleen dan moet je wel zelf je diafragma en focus instellen... Want in de oude lenzen zitten daar geen motoren voor die het automatisch doen. Het kan wel, maar is niet aan te raden, aangezien je dan de kracht van een snelle camera (het snel scherpstellen enz) weg gooit.

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #714 Gepost op: 9 april 2007, 19:38:28
Ik heb bij m'n camera een externe filtser gekocht, mijn camera is geen spiegelreflex en deze heeft dus ook geen TTL functie. Maar ik moet nu m'n externe flitser bij elke foto met de hand aanpassen om het gewenste effect te bereiken. Nu zit ik in m'n boekje te lezen over een sync cord, is dit een snoertje waarmee je flitser het wel volautomatisch mee gaat doen?

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #715 Gepost op: 9 april 2007, 20:27:07
Ik heb bij m'n camera een externe filtser gekocht, mijn camera is geen spiegelreflex en deze heeft dus ook geen TTL functie. Maar ik moet nu m'n externe flitser bij elke foto met de hand aanpassen om het gewenste effect te bereiken. Nu zit ik in m'n boekje te lezen over een sync cord, is dit een snoertje waarmee je flitser het wel volautomatisch mee gaat doen?
Uhm, het is ook de bedoeling dat je je flitser handmatig instelt. Automatisch flitsen geeft lelijk licht en krijg je ook nog eens het effect van overbelichte striping.  ;)
343, never forget.

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #716 Gepost op: 9 april 2007, 21:28:48
Uhm, het is ook de bedoeling dat je je flitser handmatig instelt. Automatisch flitsen geeft lelijk licht en krijg je ook nog eens het effect van overbelichte striping.  ;)

Het hoort toch zo te zijn dat die alle gegevens van de camera overneemt? En de rest kan je handmatig instellen, maar omdat ik geen spiegelreflex heb kan ik ook geen TTL of TLT gebruiken.

Rolanddeg

• Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #717 Gepost op: 9 april 2007, 23:00:18
Mja klopt, alles hoort dan automatisch te gaan. Joris flitst op een hele andere manier, wat wel helemaal handmatig moet gebeuren... Maar daar moet 'ie niet over beginnen tegen beginnende fotografen.

Maar het ligt er aan welke data je camera allemaal mee geeft naar de flitser. Als de camera geen informatie meegeeft over de instellingen die je hebt gemaakt en wat voor flits daar bij nodig is, dan gebeurt er ook niets. Hoeveel kabels je er ook tussen hangt... Een sync chord is (bij mijn weten) alleen te gebruiken als communicatie tussen je camera en flitser over wanneer de foto gemaakt wordt. Dus dat de flitser ook daadwerkelijk flitst als de sluiter open staat, en niet daar voor of er na. Via die kabel wordt dus geen extra informatie verzonden...

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #718 Gepost op: 6 mei 2007, 16:52:38
Ik gebruik momenteel de Fuji FinePix S9600, deze wil ik rond de maand Juli verkopen voor € 300,-. De camera is een een zeer goede staat en is altijd netjes onderhouden. Er zit geen zichtbaar krasje op.

Na de S9600 wil ik gebruik gaan maken van een spiegelreflex camera. Ik zit te denken aan de Canon 400D. Ik heb totaal geen verstand van objectieven. Dus mijn vraag is welke lens kan ik het beste gebruiken bij de volgende thema's:

- Incidenten
- Natuur
- Voertuigfotografie
- Close-UP

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #719 Gepost op: 6 mei 2007, 17:07:47
Als je het goed wil doen, kun je wat specifieke objectieven (=lenzen) aanschaffen:

een groothoek voor bijv. landschappen, overzichtfoto's en voertuigen die wat lastig geparkeerd staan, een tele voor wat verder weg (herten, vogels, vliegvelden....) en een macro voor bijv. paddestoelen, vliegen, gedeelten van onderwerpen.

Je kunt er ook voor kiezen om zoomlenzen aan te schaffen. Bijvoorbeeld een 28-200 of een 70-300. Dan heb je gelijk al een heel gebied afgedekt. Nadeel van deze dingen is wel dat ze over het algemeen minder lichtgevoelig zijn..

Gr,

Dirk.