Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 222488 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #800 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:03:17


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #801 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:10:36
http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=1&artikelid=567&title=Nikon_D3_'full-frame' is dit wat als kerstcadeautje?  ::) ;)

Mag je wel heel goede vrienden met de kerstman worden..... ;D ;D

"De camera is vanaf november 2007 beschikbaar voor een adviesprijs van € 5.199." (zie artikel van pixelmania)

Tja wat zullen we ervan zeggen.. ISO 6400  ::), 12.1 MP, full frame, etc... Ziet er spectaculair uit maar blijf lekker bij m'n Canon. Ohja, kan nu niet echt enthousiast worden van het ontwerp... net of er een toren op de camera is gezet waar je doorheen kunt/moet kijken.  :|


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #802 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:20:48
Érg grote prisma, daarom ist zo toren... Maar idd, verdient geen schoonheidsprijs! Ik hou het toch maar lekker bij de Canon eos 1D Mark III :P


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #803 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:23:03
en voor mij is het allemaal oud nieuws natuurlijk. Ik wist dit al láng.........  ^-^


Gast

  • Gast
Reactie #804 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:26:05
Eindelijk eens wat tijd gevonden om te kunnen lezen in de handleiding en kunnen spelen met mijn 2 weken geleden gearriveerde Canon EOS350D, bijbehorende 18-55lens en bijgekochte 55-200USM lens zijn retesnel, mijn eigen oudere Sigma 70-300 die op de Canon EOS1000FN (analoog nog inderdaad) zat doet het ook prima, zij het wat minder vlotjes qua scherpstellen.

Ik ben qua spiegelreflex een newbee op digitaal gebied.

Eerste en belangrijkste vraag, nadat een collega mij daarop wees:
Witbalans. Kan ik voldoen met auto of moet ik eerst (zoals hij zei) op een stuk wit papier de eigen witbalans instellen en daarna die gebruiken als referentie?
6 Oktober gaan we 3 weken naar de USA toe, de nationale parken bezoeken en al dat schoons op de plaat leggen natuurlijk.... naast zwaailichten uiteraard ;)

Iemand die hier iets over zeggen kan, witbalans auto of instellen als persoonlijke preferentie, en waarom dan wel?

Thanks!


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #805 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:29:41
en voor mij is het allemaal oud nieuws natuurlijk. Ik wist dit al láng.........  ^-^

Je bent zeker al aan het proefschieten met dit nieuwe model :P


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #806 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:38:50
Hoe weet jij dat nou weer....  ???


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #807 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:48:35
Eindelijk eens wat tijd gevonden om te kunnen lezen in de handleiding en kunnen spelen met mijn 2 weken geleden gearriveerde Canon EOS350D, bijbehorende 18-55lens en bijgekochte 55-200USM lens zijn retesnel, mijn eigen oudere Sigma 70-300 die op de Canon EOS1000FN (analoog nog inderdaad) zat doet het ook prima, zij het wat minder vlotjes qua scherpstellen.

Ik ben qua spiegelreflex een newbee op digitaal gebied.

Eerste en belangrijkste vraag, nadat een collega mij daarop wees:
Witbalans. Kan ik voldoen met auto of moet ik eerst (zoals hij zei) op een stuk wit papier de eigen witbalans instellen en daarna die gebruiken als referentie?
6 Oktober gaan we 3 weken naar de USA toe, de nationale parken bezoeken en al dat schoons op de plaat leggen natuurlijk.... naast zwaailichten uiteraard ;)

Iemand die hier iets over zeggen kan, witbalans auto of instellen als persoonlijke preferentie, en waarom dan wel?

Thanks!
Zou je kunnen doen, maar je witbalans verandert op sommige dagen á la minute... Zon/schaduw/bewolking... Ikzelf maak eigenlijk altijd RAW foto's, met voordeel dat achteraf de kleurtemperatuur opnieuw bepaald kan worden. Dat is de kracht van digitaal fotograferen... ;)

Maar mocht je toch van te voren willen witbalanzen (opzich ook een prima manier, mits rekening gehouden met bovengenoemde) kan je beter voor een paar euro een zgn. grijskaart bij de fotograaf halen. Dat is een plaatje van ongeveer 10*10 centimeter groot, en helemaal grijs. Dit grijs is de exacte neutrale tint die je moet hebben voor een goeie witbalans. Werkt veel precieser dan een wit blaadje...

Maar ervaring is dat de 'auto' functie de kleurtemperatuur meestal goed heeft, maar af en toe toch wel is verkeerd! Vooral met bewolking wil ie nog wel is rare dingen doen.


Gast

  • Gast
Reactie #808 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:54:18
Ok, thanks voor deze info alvast.
Ik zal morgen toch nog een blaaspompje etc halen, direct zo'n grijskaartje halen dan.
Ik ga niet in RAW fotograferen, hij staat op Large en dat vind ik best zat. Nabewerken ben ik ten eerste niet los op en ik ben nog "van de oude stempel" dat je de foto maakt zoals het beeld op dat moment is. Ik ben niet zo van het opwaarderen van kleuren etc etc etc.... komt misschien nog wel eens ;)
Bedankt voor de tip Roland!


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #809 Gepost op: 23 augustus 2007, 19:59:42
Het valt mij toch vies tegen dat de foto op het LCD schermpje (veel) mooier is dan op de PC :|