'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' Haparandadam - Amsterdam 31-01-2015

Auteur Topic: 'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' Haparandadam - Amsterdam 31-01-2015  (gelezen 7715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Wanprestatie van de waterpolitie???
Citaat
De melding kwam op 13.02 uur, zegt politiewoordvoerder Frans Zuiderhoek. Om 13.04 uur arriveerden de eerste agenten die de man aanspraken. 'Hij zei een eindje te willen zwemmen.' Het havenbedrijf werd gebeld.
Goed, het havenbedrijf had 2 minuten eerder gebeld kunnen worden. Maar die hebben meteen een boot gestuurd. Dus dan heeft meneer Verheul toch zijn boot gekregen? De kleur van de boot doet er toch niet toe?

Overigens vind ik wel dat bij dit soort zaken het havenbedrijf meteen op de hoogte moet worden gesteld. Zij weten ten slotte wat er aan scheepvaartverkeer in de buurt zit. En ze hebben via de marifoon direct contact met de politieboten*) mits deze bemand zijn.

Maar wanprestatie van de waterpolitie is erg ver gezocht als die van niets weten. Mogelijk dat er iets in de communicatie kan worden verbeterd.

Citaat van: Bert65 link=msg=1330546 date=1423869760
Had Dries Verheul niet in een bootje kunnen stappen? Rondom het REMeiland liggen er genoeg.
Een beetje eigen initiatief en een meewerkende schipper zou kunnen. Maar je moet eerst zoeken in een groot gebied en vergeet niet dat alles aan de binnenkant van de dam ligt. Dus er moet omgevaren worden.


*) Douaneboten, KMarboten, sleepboten, Vletterlieden en noem naar op.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Boot kan toch in onderhoud zijn voor aankomend zomerseizoen, uitgevaren zijn naar andere locatie of wat dan ook. Kan de melder nog wel aangeven hoe en wat, maar die weet niet wat er achter de schermen speelt. Als je zelf iets hebt als burger, kan je ook niet zomaar de alarmcentrale opbellen en vragen om 2x TS en een HW of AL ;)


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Bert65 link=msg=1330446 date=1423830148
Hij heet Zuiderhoek en is de woordvoeder voor de LE
http://franszuiderhoek.nl/

Eenheid Amsterdam


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Boot kan toch in onderhoud zijn voor aankomend zomerseizoen, uitgevaren zijn naar andere locatie of wat dan ook. Kan de melder nog wel aangeven hoe en wat, maar die weet niet wat er achter de schermen speelt. Als je zelf iets hebt als burger, kan je ook niet zomaar de alarmcentrale opbellen en vragen om 2x TS en een HW of AL ;)
Waarom niet. Als je meer weet kan je gerust ergens om vragen. De beslissing om het daadwerkelijk te sturen blijft natuurlijk bij de centralist. Maar in zo'n levensbedreigende geval moet hij wel een heel goede reden hebben om in dit geval niet de politie boot te alarmeren.  Er zijn er al een paar genoemd.
Wat ik me afvraag of de alarmering op zich ook wordt onderzocht in geval van een dodelijk incident en is zo'n onderzoek openbaar. Of moet er dan eerst een klacht worden ingediend. Lijkt mij beter om dit snel en goed uit te zoeken al was het alleen maar om die wilde cowboy verhalen tegen te gaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als je een stuk onder de kop 'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' plaatst mag worden verwacht dat je in dat stuk blijk geeft van een deugdelijke research mbt het hoe en waarom etc.
De mankracht van politie te water is in de afgelopen jaren gedecimeerd, op sommige momenten zijn er daar hooguit twee man op het bureau en als die ook nog eens arrestanten etc. moeten bewaken dan houdt het op mbt snel uitrukken.
'Op mijn vraag aan één van de aanwezige politieagentes hoe dit kon gebeuren terwijl de waterpolitie van de locatie aan het IJ ruim op tijd aanwezig had kunnen zijn, antwoordde ze: 'Sinds we landelijke politie zijn geworden, is dit een bekend probleem. Ik kan er ook niets aan veranderen'.'(citaat uit Het Parool)
In het verleden waren er nota bene bemande posten, bureaus en boten in Amsterdam, Zaandam, Akersloot en IJmuiden en daar is ondertussen maar bar weinig (in continudienst) van overgebleven.
Ja en dan het nodeloos, in dit geval volledig gebaseerd op de indruk van een persoon. Als die journalist enige research zou hebben gedaan en bijvoorbeeld zou hebben gesproken met de collega's van die politieagente dan zou hij een interessant stuk hebben kunnen schrijven...........


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: jelte link=msg=1330744 date=1423945093
Maar in zo'n levensbedreigende geval moet hij wel een heel goede reden hebben om in dit geval niet de politie boot te alarmeren.
Als je niet weet waar je over praat, dan is het misschien beter om je eerst even te verdiepen in hoe het eea werkt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Red link=msg=1330757 date=1423951917
Als je niet weet waar je over praat, dan is het misschien beter om je eerst even te verdiepen in hoe het eea werkt.

Lees nu eerst de volgende zin in plaats van meteen in de pen te klimmen. Dan zie je dat jelte niet datgeen bedoeld wat jij er van maakt:
Citaat van: jelte link=msg=1330744 date=1423945093
Maar in zo'n levensbedreigende geval moet hij wel een heel goede reden hebben om in dit geval niet de politie boot te alarmeren.  Er zijn er al een paar genoemd.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1330800 date=1423959566
Lees nu eerst de volgende zin in plaats van meteen in de pen te klimmen. Dan zie je dat jelte niet datgeen bedoeld wat jij er van maakt:
Ik heb zijn bijdrage gelezen, en ik blijf bij mijn opmerking. Bedankt voor de feedback.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Red link=msg=1330806 date=1423960165
Ik heb zijn bijdrage gelezen, en ik blijf bij mijn opmerking. Bedankt voor de feedback.
Prima, maar misschien kan je dan toelichten wat er fout aan is? Of wat de alarmeringsprocedure is in dit geval?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Mijn ervaring is dat de samenwerking tussen de brandweer en havendienst eigenlijk altijd prima is. Feit blijft wel dat het natuurlijk afhankelijk is van de positie van de boten hoe snel ze ter plaatse zijn. Politie eenheid Amsterdam heeft zelf een team voor op het water en de landelijke eenheid zit er ook om de hoek. Maar als er geen boten (diensten) aanwezig zijn of als ze elders varen wordt het natuurlijk een probleem.