'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' Haparandadam - Amsterdam 31-01-2015

Auteur Topic: 'Drenkeling op het IJ nodeloos verdronken' Haparandadam - Amsterdam 31-01-2015  (gelezen 7714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Er gingen weer eens de nodige hulpverleners , al dan niet gestuurd, ter plaatse.
Door het ontbreken van eigen geeigend materieel moesten zij vervolgens in grote getale vanaf de wal toekijken zonder dat zij een daadwerkelijke inzet te water konden plegen.
Als de hulpverleners geeigend materieel ontberen moet je derden inschakelen en te water gaat dat meestal het meest effectief middels de marifoon.
Tja een punt van communicatie met alles (en dat is een grote variëteit aan vaartuigen en vaartuigjes) wat op het water middels o.a. de marifoon, aanroepen etc. kan worden betrokken bij een hulpverlening te water.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Je had ook een pontje van het GVB kunnen gebruiken. Er zijn genoeg pontjes "over het ij"

Achteraf is het altijd makkelijk praten.
Ik wens de hulpverleners die toe moesten kijken en niets konden doen heel veel sterkte toe.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1330942 date=1424009863
Er gingen weer eens de nodige hulpverleners , al dan niet gestuurd, ter plaatse.
Door het ontbreken van eigen geeigend materieel moesten zij vervolgens in grote getale vanaf de wal toekijken zonder dat zij een daadwerkelijke inzet te water konden plegen.
Dat wil niet zeggen dat ze voor niets komen. Als de persoon op dat moment niet meer gezien wordt dan is een aantal mensen die de waterkant afzoeken best wel handig. Dat het nu toekijken werd betekent m.i. niet dat je de volgende keer minder mensen moet sturen. Elke situatie is verschillend.


Citaat van: Thor link=msg=1330942 date=1424009863
Als de hulpverleners geeigend materieel ontberen moet je derden inschakelen en te water gaat dat meestal het meest effectief middels de marifoon.
Tja een punt van communicatie met alles (en dat is een grote variëteit aan vaartuigen en vaartuigjes) wat op het water middels o.a. de marifoon, aanroepen etc. kan worden betrokken bij een hulpverlening te water.
Juist. En als ik lees dat de samenwerking goed is zal het arriveren van een havenboot het gevolg zijn.

Nogmaals, de heer Verheul heeft zijn boot gekregen. Hij was alleen niet blauw.


Frans Zuiderhoek

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Beste hulpverleners,

hierbij een reactie van Frans Zuiderhoek, sinds 1 maart 2014 woordvoerder bij de politie Amsterdam. Ik heb getracht om aan de journalist Rob Rombouts uit te leggen hoe een en ander is verlopen. De melding kwam binnen bij de meldkamer van de politie Amsterdam. Het voordeel is dat deze meldkamer geintegreerd is, m.a.w. brandweer en politie zitten daar bij elkaar. Binnen twee minuten was de politie ter plaatse en had contact met de man. Hij was op dat moment 50 meter uit de wal en was niet van plan om terug te keren, ondanks aandringen van de politiemensen. Vervolgens is op de meldkamer gekeken welke boot het snelste ter plaatse kon zijn en dat was in dit geval een boot van de havendienst. Die was met ambulancepersoneel binnen 14 minuten ter hoogte van de zwemmer. Ik heb inderdaad gemeld dat redding van drenkelingen een brandweerproces is, maar kennelijk was het voor de journalist niet interresant om mijn volledige verhaal te vermelden. Wat is ook een beetje jammer vond is dat het Parool zelf geen stelling durfde te nemen in het artikel, maar de 112 melder telkens aan het woord liet met teksten tussen aanhalingstekens. Ik heb aan de journalist gevraagd of ik in contact kon komen met zijn bron en die heb ik uiteindelijk aan de lijn gehad. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij snapte toen waarom er geen boot van de waterpolitie ter plaatse is gegaan. De zwemmer wilde overigens niet gered worden, dat is uit feiten en omstandigheden gebleken. Dat wil echter niet zeggen dat de hulpverleningsdiensten niet hun uiterste best blijven doen om het slachtoffer te redden. Die middag en zondag is de hele dag naar het slachtoffer gezocht zonder resutlaat. Dinsdagavond kwam de man weer bovendrijven. Ook hier geldt weer goed nieuws is slecht nieuws en slecht nieuws is goed nieuws. Dat geldt kennelijk ook voor Het Parool en dan maak je er slecht nieuws van. Jammer.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Frans Zuiderhoek link=msg=1331047 date=1424070251
Beste hulpverleners,

hierbij een reactie van Frans Zuiderhoek, sinds 1 maart 2014 woordvoerder bij de politie Amsterdam. Ik heb getracht om aan de journalist Rob Rombouts uit te leggen hoe een en ander is verlopen. De melding kwam binnen bij de meldkamer van de politie Amsterdam. Het voordeel is dat deze meldkamer geintegreerd is, m.a.w. brandweer en politie zitten daar bij elkaar. Binnen twee minuten was de politie ter plaatse en had contact met de man. Hij was op dat moment 50 meter uit de wal en was niet van plan om terug te keren, ondanks aandringen van de politiemensen. Vervolgens is op de meldkamer gekeken welke boot het snelste ter plaatse kon zijn en dat was in dit geval een boot van de havendienst. Die was met ambulancepersoneel binnen 14 minuten ter hoogte van de zwemmer. Ik heb inderdaad gemeld dat redding van drenkelingen een brandweerproces is, maar kennelijk was het voor de journalist niet interresant om mijn volledige verhaal te vermelden. Wat is ook een beetje jammer vond is dat het Parool zelf geen stelling durfde te nemen in het artikel, maar de 112 melder telkens aan het woord liet met teksten tussen aanhalingstekens. Ik heb aan de journalist gevraagd of ik in contact kon komen met zijn bron en die heb ik uiteindelijk aan de lijn gehad. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij snapte toen waarom er geen boot van de waterpolitie ter plaatse is gegaan. De zwemmer wilde overigens niet gered worden, dat is uit feiten en omstandigheden gebleken. Dat wil echter niet zeggen dat de hulpverleningsdiensten niet hun uiterste best blijven doen om het slachtoffer te redden. Die middag en zondag is de hele dag naar het slachtoffer gezocht zonder resultaat. Dinsdagavond kwam de man weer bovendrijven. Ook hier geldt weer goed nieuws is slecht nieuws en slecht nieuws is goed nieuws. Dat geldt kennelijk ook voor Het Parool en dan maak je er slecht nieuws van. Jammer.

. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij snapte toen waarom er geen boot van de waterpolitie ter plaatse is gegaan.
Misschien kunt U dat voor alle duidelijkheid ook hier even uitleggen.

'Op mijn vraag aan één van de aanwezige politieagentes hoe dit kon gebeuren terwijl de waterpolitie van de locatie aan het IJ ruim op tijd aanwezig had kunnen zijn, antwoordde ze: 'Sinds we landelijke politie zijn geworden, is dit een bekend probleem. Ik kan er ook niets aan veranderen'.'(citaat uit Het Parool)
En daarin staat die agente zeker niet alleen ! Het is een bekend verschijnsel. Misschien kunt U hier ook het een en ander aan toelichten

N.B. Op een mooie zomerdag is er in het havengebied soms een ware parade van overheidsvaartuigen en vaartuigjes o.a. Havendienst, Binnenwaterbeheer, Politie L.E., Politie ASD,RWS Utrecht, RWS Schellingwoude, Douane, KMAR, Brandweer (JvH) etc. dat alles op patrouille etc.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: Thor link=msg=1331084 date=1424085941
. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij snapte toen waarom er geen boot van de waterpolitie ter plaatse is gegaan.
Misschien kunt U dat voor alle duidelijkheid ook hier even uitleggen.

Dat heeft hij toch uitgelegd; de boot van de havendienst was sneller.

Citaat van: Frans Zuiderhoek link=msg=1331047 date=1424070251
Vervolgens is op de meldkamer gekeken welke boot het snelste ter plaatse kon zijn en dat was in dit geval een boot van de havendienst. Die was met ambulancepersoneel binnen 14 minuten ter hoogte van de zwemmer.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Frans Zuiderhoek link=msg=1331047 date=1424070251
Beste hulpverleners,

hierbij een reactie van Frans Zuiderhoek, sinds 1 maart 2014 woordvoerder bij de politie Amsterdam. Ik heb getracht om aan de journalist Rob Rombouts uit te leggen hoe een en ander is verlopen. De melding kwam binnen bij de meldkamer van de politie Amsterdam. Het voordeel is dat deze meldkamer geintegreerd is, m.a.w. brandweer en politie zitten daar bij elkaar. Binnen twee minuten was de politie ter plaatse en had contact met de man. Hij was op dat moment 50 meter uit de wal en was niet van plan om terug te keren, ondanks aandringen van de politiemensen. Vervolgens is op de meldkamer gekeken welke boot het snelste ter plaatse kon zijn en dat was in dit geval een boot van de havendienst. Die was met ambulancepersoneel binnen 14 minuten ter hoogte van de zwemmer. Ik heb inderdaad gemeld dat redding van drenkelingen een brandweerproces is, maar kennelijk was het voor de journalist niet interresant om mijn volledige verhaal te vermelden. Wat is ook een beetje jammer vond is dat het Parool zelf geen stelling durfde te nemen in het artikel, maar de 112 melder telkens aan het woord liet met teksten tussen aanhalingstekens. Ik heb aan de journalist gevraagd of ik in contact kon komen met zijn bron en die heb ik uiteindelijk aan de lijn gehad. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij snapte toen waarom er geen boot van de waterpolitie ter plaatse is gegaan. De zwemmer wilde overigens niet gered worden, dat is uit feiten en omstandigheden gebleken. Dat wil echter niet zeggen dat de hulpverleningsdiensten niet hun uiterste best blijven doen om het slachtoffer te redden. Die middag en zondag is de hele dag naar het slachtoffer gezocht zonder resutlaat. Dinsdagavond kwam de man weer bovendrijven. Ook hier geldt weer goed nieuws is slecht nieuws en slecht nieuws is goed nieuws. Dat geldt kennelijk ook voor Het Parool en dan maak je er slecht nieuws van. Jammer.

Dhr. Zuiderhoek, bedankt voor uw inhoudelijke reactie hier op het forum. Mijn inziens betreft het hier nogal een nutteloze discussie, ik twijfel er niet aan dat alle betrokken hulpverleners volledig ter goede trouw gehandeld hebben inzake dit incident.

Echter het fenomeen van diverse hulpverleners die staan toe te kijken bij waterincidenten is een bekende vertoning. Dit is ook één van de redenen dat ik al enkele jaren een uitgesproken mening heb over de manier waarop maritieme hulpverlening op binnenwater is georganiseerd. In Amsterdam mag men dan nog blij zijn dat de waterpolitie en havendienst mogelijk direct kunnen ingrijpen, tevens zijn diverse nautische eenheden rond het IJ gestationeerd, echter is dit op vele andere plaatsen niet het geval. Daar is men enkel aangewezen op de brandweer, welke m.i. zeer beperkt is uitgerust voor serieuze oppervlakteredding. Ik heb het hierbij dus expliciet niet over de duikeenheden, waar tevens een groot tekort aan bestaat. Ik denk dat we de discussie meer op dit vlak moeten richten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: Thor link=msg=1330750 date=1423947851
De mankracht van politie te water is in de afgelopen jaren gedecimeerd, op sommige momenten zijn er daar hooguit twee man op het bureau en als die ook nog eens arrestanten etc. moeten bewaken dan houdt het op mbt snel uitrukken.

Tsja, als je op het Spoor om de Spoorwegpolitie en op de Snelweg om de Snelwegpolitie vraagt krijg je mensen die opgeleidt zijn voor het water. En als je een binnenvaartschip laat controleren door mensen van de snelweg... Dan krijg je inderdaad dit soort gevallen...

Ik heb werkelijk nog niemand gehoord die de ''Dienst Infra'' een goed werkende afdeling vindt sinds de reorganisatie, en dat ligt niet aan de collega's op straat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Jerommeke link=msg=1331147 date=1424102750
Tsja, als je op het Spoor om de Spoorwegpolitie en op de Snelweg om de Snelwegpolitie vraagt krijg je mensen die opgeleidt zijn voor het water. En als je een binnenvaartschip laat controleren door mensen van de snelweg... Dan krijg je inderdaad dit soort gevallen...

Ik heb werkelijk nog niemand gehoord die de ''Dienst Infra'' een goed werkende afdeling vindt sinds de reorganisatie, en dat ligt niet aan de collega's op straat.

De praktijk !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Jerommeke link=msg=1331147 date=1424102750
Tsja, als je op het Spoor om de Spoorwegpolitie en op de Snelweg om de Snelwegpolitie vraagt krijg je mensen die opgeleidt zijn voor het water. En als je een binnenvaartschip laat controleren door mensen van de snelweg... Dan krijg je inderdaad dit soort gevallen...

Ik heb werkelijk nog niemand gehoord die de ''Dienst Infra'' een goed werkende afdeling vindt sinds de reorganisatie, en dat ligt niet aan de collega's op straat.

Herkenbaar.