Beste hulpverleners,
hierbij een reactie van Frans Zuiderhoek, sinds 1 maart 2014 woordvoerder bij de politie Amsterdam. Ik heb getracht om aan de journalist Rob Rombouts uit te leggen hoe een en ander is verlopen. De melding kwam binnen bij de meldkamer van de politie Amsterdam. Het voordeel is dat deze meldkamer geintegreerd is, m.a.w. brandweer en politie zitten daar bij elkaar. Binnen twee minuten was de politie ter plaatse en had contact met de man. Hij was op dat moment 50 meter uit de wal en was niet van plan om terug te keren, ondanks aandringen van de politiemensen. Vervolgens is op de meldkamer gekeken welke boot het snelste ter plaatse kon zijn en dat was in dit geval een boot van de havendienst. Die was met ambulancepersoneel binnen 14 minuten ter hoogte van de zwemmer. Ik heb inderdaad gemeld dat redding van drenkelingen een brandweerproces is, maar kennelijk was het voor de journalist niet interresant om mijn volledige verhaal te vermelden. Wat is ook een beetje jammer vond is dat het Parool zelf geen stelling durfde te nemen in het artikel, maar de 112 melder telkens aan het woord liet met teksten tussen aanhalingstekens. Ik heb aan de journalist gevraagd of ik in contact kon komen met zijn bron en die heb ik uiteindelijk aan de lijn gehad. Ik heb hem de situatie uitgelegd en hij snapte toen waarom er geen boot van de waterpolitie ter plaatse is gegaan. De zwemmer wilde overigens niet gered worden, dat is uit feiten en omstandigheden gebleken. Dat wil echter niet zeggen dat de hulpverleningsdiensten niet hun uiterste best blijven doen om het slachtoffer te redden. Die middag en zondag is de hele dag naar het slachtoffer gezocht zonder resutlaat. Dinsdagavond kwam de man weer bovendrijven. Ook hier geldt weer goed nieuws is slecht nieuws en slecht nieuws is goed nieuws. Dat geldt kennelijk ook voor Het Parool en dan maak je er slecht nieuws van. Jammer.