Je moet er altijd voor waken dat een protest tegen excessief (uitzonderlijk in negatieve zin) gedrag van enkele politieambtenaren niet uitmondt in een scheldpartij tegen de politie in algemene zin, het tegen een bepaalde aktie gerichte protest verliest dan z'n waarde doordat het ondergedompeld wordt in niet gefundeerde scheldkannonades.
Ik heb hier gefundeerde, onderbouwde kritiek op één optreden van twee politiefunctionarissen die hun boekje op meerdere fronten tebuiten gingen:
Het meermalig hinderen van meerdere watersporters die poogden drie watersporters te helpen welke zich in het water bevonden ten gevolge van een ongeval,
Het partij trekken tegen de ene reddingsdienst ten voordele van een andere, tegen het officiële beleid (zie de Gooi- en Eeemlander: "wij staan onpartijdig tegenover de verschillende reddingdiensten")
Het in hulpeloze toestand achterlaten van drenkelingen.
(Volgens eigen verklaring waren ze reeds eerder ter plekke bij de die 15 jarige jongens, maar na een "het gaat goed met ons" waren ze gewoon doorgevaren).
Op de weg is het ondenkbaar dat de politie doorrijdt nadat de inzittenden van een tegen een boom geparkeerde auto verklaren "het goed te maken".
Het hinderen van het in veilighed brengen van de drenkelingen:
Als ze dan uiteindelijk bij de eerst gearriveerde reddingsboot aan boord gehesen worden, zijn de jongens naar de mening van de agenten plotsling wel onderkoeld en moeten ze overstappen in een andere reddingsboot, die later arriveert en mag de eerste reddingsboot de drenkelingen niet naar de kant brengen.
Uitgerekend het moment direkt na een redding uikiezen om een bekeuring uit te delen aan de redders is niet zo taktvol, hoe terecht de bekeuring ook, het moment is slecht gekozen. Er deden zich dirkt daarvoor twee eerdere gelegenheden voor om de zaak onder de loep te nemen.
Hetgeen ik me navolgend afvraag is een veronderstelling, een hypothese en kan niet echt hard gemaakt worden, maar klinkt toch ook weer niet onlogisch.
Van diverse zijden wordt ik geattendeerd op een brief die mogelijk uitgegaan zou zijn naar de diverse instanties, als de kustwacht, de KLPD, de brandweer en de diverse gemeentes, waarin gevraagd wordt of er geen aktie kan worden ondernomen tegen de "op de loer liggende" partikuliere bergingsbedrijven die dikke rekeningen sturen voor het redden op Gooi- Eem- en IJmeer.
Dit komt ook terug in de vraagstelling van de agenten aan de drenkelingen:
"Je weet toch wel van wie je nu hulp accepteert, dit is een partikuliere boot en geen reddingsbrigade!". En later in de discussie "er zijn reddingsdiensten die geld vragen voor redden".
Een tekst regelrecht uit de veronderstelde brief waar ik eerst geen geloof aan hechtte.
En wie zijn dan die reddingsdiensten? Ik ken ze niet en loop toch al een tijdje mee...
Is er iemand van de reddingsbrigades die meer hier meer over weet? Van het bestaan van de brief afweet of een faktuur kan laten zien waarop een bedrag vermeldt staat voor een redding bijvoorbeeld?
Henk