Persbericht Regiopolitie Groningen.
Musselkanaal: politieman gewond bij vechtpartij
De politie heeft dinsdagmiddag na een hevige vechtpartij aan de Horsten in Musselkanaal een 47-jarige man en zijn 20-jarige zoon, beiden uit Musselkanaal aangehouden. De vader reed in een auto die bij een politiecontrole niet verzekerd bleek te zijn. Omdat na contact met de verzekeringsmaatschappij bleek dat de bestuurder wegens wanbetaling uit de verzekering was gezet namen de controlerende agenten de auto in beslag. De auto moest tengevolge daarvan door een sleepbedrijf worden afgevoerd. Toen een sleepauto ter plaatse kwam verscheen ook de zoon ten tonele. Hij was in het bezit van een enveloppe met papieren en trachtte de agenten er van te overtuigen dat de auto alsnog verzekerd was. De man sloeg één van de agenten met de enveloppe op het hoofd. Daarna ging hij de bestuurder van de bergingsauto te lijf. Die werd ontzet door één van de agenten, maar die werd op zijn beurt weer aangevallen door de zoon. Die kreeg daarbij hulp van zijn vader. Er ontstond een vechtpartij tussen vader en zoon en de agenten. Eén van de politiemensen werd daarbij in verwurging genomen en kwam op de grond te liggen. Hij werd meerdere keren door beide verdachten geschopt en geslagen. De politieman verloor nagenoeg het bewustzijn en kon met behulp van pepperspray, dat werd in gezet tegen beide verdachten, door zijn collega worden ontzet. Beide verdachte konden uiteindelijk met behulp van meerdere agenten worden overmeesterd en aangehouden. Ze zijn naar het politiebureau gebracht en ingesloten. De mannen zijn inmiddels in verzekering gesteld en zitten nog vast. De op de grond gegooide politie man liep gebroken ribben op alsmede kneuzingen aan zijn bovenlichaam en hals. Hij heeft zich onder doktersbehandeling moeten stellen. Tegen de verdachten wordt proces-verbaal opgemaakt voor verzet, openlijke geweldpleging, niet voldoen aan politiebevel en mishandeling van politiemensen.
En weer vindt zoiets plaats in Musselkanaal
(zie ook
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8792.0)
Ik wil ook hier graag mijn verontrusting uitspreken mbt. geweld jegens hulpverleners. En m'n collega's ook via deze weg een hart onder de riem steken. Dan sta je pas wer stil bij de risico's van je werk. Immers is dit ook mijn werkgebied en vakgebied.
Ik hoop dat de collega's in kwestie maar snel lichamelijk en geestelijk mogen herstellen. En dat er in de nog te volgen rechtzaak eens een schrikbarend vonnis uitgesproken mag worden, die een ieder wel afdoende zal afschrikken en zich zoiets niet meer in z'n hoofd zal halen.