Wij krijgen ook regelmatig (zeg: eens per 2 tot 3 maanden) zo'n vordering. Maar als ik het goed begrijp is dat ook om de beelden rechtsgeldig in het strafdossier te kunnen gebruiken. Ze staan toch al op de site, bedoel ik. En dus weet degene die vervolgd gaat worden ook allang dat ik er foto's van heb gemaakt.
Ik ben ook van mening dat ik er niet 'voor politie en justitie sta'. Maar als ze wat aan mijn beelden hebben, heb ik er niet zo'n moeite mee. Maar dat werkt ook andersom: verdachten die beelden opvragen om daarmee zichzelf vrij te pleiten. Tja. Ik observeer en leg vast, maar ik ben zeker geen rechter. Iedereen mag mijn beelden hebben; of ze nu 'voor' of 'tegen' de verdachte spreken. Het is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen wat er uit die beelden op te maken valt.
Maar goed: hoe je op zo'n vordering reageert mag elke persmuskiet verder zelf weten.
Het wordt wat anders als we opdrachten krijgen vanuit de instanties. Zo is ons ooit gevraagd om actief beelden te maken van de omstanders bij de vele autobranden rond oud en nieuw. Dat weigeren we; dan ga je juist wel die kant op van 'verlengstuk zijn'. Als er toevallig iets of iemand op onze beelden te zien is: prima, maar we gaan niet op verzoek actief inzoomen op bepaalde zaken. Ik heb het er vaak over dat de politie mij niet mag vertellen wat ik niet in beeld mag brengen, maar ze gaan me ook niet vertellen wat ik WEL in beeld ga brengen.
Peen