Topcrimineel Dino Soerel opgepakt
Een arrestatieteam van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft vrijdagavond in een woning aan de Rozengracht de topcrimineel Dino Soerel gearresteerd.
Dat heeft zijn advocaat Bénédicte Ficq aan AT5 bevestigd. In totaal zijn vier mensen gearresteerd in hetzelfde huis. Het Openbaar Ministerie heeft niet bekend gemaakt wie dat zijn. Voorafgaand aan de arrestatie heeft de politie een radiografisch bestuurd vliegtuigje rond het het bewuste pand laten vliegen om te zien wie er in de woning aanwezig waren.
Soerel was een van de meestgezochte criminelen van Nederland. Hij stond op de Nederlandse 'most wanted' lijst van voortvluchtige zware criminelen. In december 2008 loofde de politie al een beloning uit voor de tip die zou leiden tot zijn aanhouding.
Soerel, die een goede vriend van Willem Holleeder zou zijn, werd gezocht voor betrokkenheid bij handel in verdovende middelen en het mogelijk opdracht geven tot liquidaties. Op de op een na laatste dag van het afgelopen jaar werd hij voor onder meer drugshandel bij verstek veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht jaar. Ook is hij een van de hoofdverdachten in het liquidatieproces rond Holleeder.
Soerel wordt verdacht van betrokkenheid bij meerdere liquidaties, onder andere van de Amsterdamse kroegbaas Thomas van der Bijl.
Zaterdag om 12.00 uur geeft het KLPD een persconferentie over de aanhouding.
http://www.at5.nl/artikelen/47221/politie-inval-in-woning-rozengracht
Tevens op at5 diverse filmpjes en foto's
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/523942/2010/10/25/Advocaat-Dino-Soerel-op-de-vlucht-na-tip-Telegraaf.dhtmlAdvocaat: Dino Soerel op de vlucht na tip Telegraaf
AMSTERDAM - Een tip van Telegraaf-verslaggever John van den Heuvel is de reden dat Dino Soerel in 2006 op de vlucht sloeg voor de politie. Dat stellen zijn advocaten in een vandaag naar buiten gebrachte verklaring. Soerel staat in het liquidatieproces Passage terecht voor twee moorden en wordt verdacht van betrokkenheid bij andere zaken.
Volgens Soerels raadslieden blijft de misdaadjournalist ten onrechte herhalen dat Soerel op de vlucht sloeg na een tip van een corrupte medewerker bij de Amsterdamse politie. De moordverdachte ontkent dat en laat via zijn advocaten weten dat Van den Heuvel 'de waarheid ernstig geweld aan doet'.
'Van den Heuvel sprak met Moszkowicz'
De advocaten stellen dat het Van den Heuvel zelf was die in gang zette dat Soerel onderdook. Hij zou via Bram Moszkowicz, die Soerel destijds verdedigde, in 2006 hebben laten weten dat Soerel zou worden opgepakt en dat hij hem daarover wilde interviewen.
Van den Heuvel laat in een reactie weten dat hij Soerel absoluut niet heeft getipt over een op handen zijnde arrestatie. "Ik had daar geen informatie over dus ik kon dat nooit hebben doorgegeven", zegt de journalist. "Ik wilde hem wel spreken over verdenkingen, maar van een arrestatie wist ik niks. Die conclusie zal hij zelf, of zijn advocaat, hebben getrokken."
Volgens Van den Heuvel laten de advocaten van Soerel, Bénédicte Ficq, Leon van Kleef en Nico Meijering zich voor het karretje van hun cliënt binden door de aanval op hem te openen. "Ze zijn daar al wat langer de weg kwijt. Zo zie ik het. Hier laat ik het maar bij."
Meest gezochte verdachte
Soerel, een van de meest gezochte verdachten van Nederland, werd op 27 augustus in het centrum van Amsterdam opgepakt bij een spectaculaire inval. Hij staat terecht voor de moorden op Houtman in 2005 en Thomas van der Bijl in 2006. Het OM houdt hem ook verantwoordelijk voor de moord op Nedim Imaç, oud-voorzitter van Türkiyemspor en betrokkenheid bij een moordpoging op August Adjoeba. (NOVUM)