Grote brand (rietgedekte woning) Kalenberg-Noord - Kalenberg 17-02-2015

Auteur Topic: Grote brand (rietgedekte woning) Kalenberg-Noord - Kalenberg 17-02-2015  (gelezen 6864 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2015, 14:42:40
Citaat van: Pebra link=msg=1331555 date=1424265849
Eerst even je huis werk doen vriend! Scherpenzeel zit 24min en 13,8km van het adres en Giethoorn 27,3km en 31min!
Daarnaast kent Scherpenzeel in hun gebied op een aantal plaatsen de zelfde problemen met bereikbaarheid (De Schene)en is hier op voorbereid!

En over welk soort voorbereidingen praten we dan?


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2015, 14:58:28
Citaat van: Pebra link=msg=1331555 date=1424265849
Eerst even je huis werk doen vriend! Scherpenzeel zit 24min en 13,8km van het adres en Giethoorn 27,3km en 31min!
Daarnaast kent Scherpenzeel in hun gebied op een aantal plaatsen de zelfde problemen met bereikbaarheid (De Schene)en is hier op voorbereid!

Ik geloof niet dat ik met je geknikkerd heb.  ;)

Het was naar voorbeeld van de vorige inzet. Overigens is dat protocol sinds vorige week helemaal veranderd hoorde ik al.
Overigens als ik het op Google Maps met elkaar vergelijk krijg ik hele andere resultaten.. (Scherpenzeel > Kalenberg Noord= 22 min - 17,2 KM en Giethoorn > Kalenberg-Noord = 21 min, 16.7 KM) + Opkomsttijd. Even ver dus.

Ik vind De Schene niet echt vergelijkbaar met Giethoorn en Kalenberg. Maar goed, daar ben ik niet voor om over te oordelen. 't Zal wel weer een beslissing van de hogere hand zijn geweest.


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2015, 15:12:31
En als ik er naast zit dan zij het zo, maar waarom werd Giethoorn dan niet alsnog opgeroepen bij opschaling en wel Kuinre en Vollenhove?


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2015, 15:44:10
Citaat van: ColinC link=msg=1331565 date=1424268751
En als ik er naast zit dan zij het zo, maar waarom werd Giethoorn dan niet alsnog opgeroepen bij opschaling en wel Kuinre en Vollenhove?

Omdat je ook een restdekking moet hebben.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2015, 15:52:30
Restdekking was er prima.. Steenwijk heeft 2 TSen.. (waren niet opgeroepen) Als je Vollenhove niet had gealarmeerd dan had je al een goede dekking.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2015, 16:13:57
Ik zie niet welke meerwaarde Giethoorn hier had kunnen hebben. En ik denk ook dat er op de MON mensen zitten met verstand van zaken dus zullen ze hier wel bewust voor gekozen hebben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2015, 17:29:49
Citaat van: ColinC link=msg=1331543 date=1424261629
Nee dat is niet correct. Kalenberg Noord is met geen enkel voertuig bereikbaar (alleen met een smalle trekker of quad) Meer dan verzamelen op het gedeelte waar ze wel kunnen rijden kunnen ze niet doen.
Afijn nu werd er met een langzame trekker van een buurtbewoner heen en weer gependeld met het materiaal, als het serieus was dan zou het best wat tijd in beslag nemen.

Terwijl Giethoorn juist voorbereid is op dit soort situaties aangezien er daar in het dorp precies hetzelfde probleem is. Tevens hebben zij nog een quad om snel heen en weer te pendelen.
Bovendien was Giethoorn de vorige keer met de grote brand als eerste ter plaatse met Oldemarkt. Maar wat doen ze nu? Scherpenzeel oproepen die nog verder zit.

Een beginnend brandje kun je mogelijk aan met een of twee babyspuiten als je er maar snel genoeg bij bent. Maar het bootje en de quad moeten dan van Giethoorn komen en dan ben je voordat de boel in Kalenberg inzet gereed is al gauw een half uur tot drie kwartier verder en dan doe je in de regel niet zoveel meer met een of twee babyspuitjes bij een gebouwbrand en zeker niet met een rietkap.

Overigens een groot gedeelte van Kalenberg Noord kun je makkelijk met een voertuig bereiken behalve het uiterste Westelijke gedeelte van Kalenberg Noord want daar loopt de weg dood.


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2015, 17:44:20
Citaat van: jasir link=msg=1331573 date=1424272437
Ik zie niet welke meerwaarde Giethoorn hier had kunnen hebben. En ik denk ook dat er op de MON mensen zitten met verstand van zaken dus zullen ze hier wel bewust voor gekozen hebben.

Omdat het een nieuw protocol is, wat ik had begrepen. Ik zie de meerwaarde er wel in maar goed. Ik ben dan ook geen meldkamer.


@Thor: Gaat om dit omcirkelde huis zo uit m'n hoofd. Kan ook 1tje verder zijn. Het was aan de overkant van de doorgaande weg. Slechts te bereiken via een smal bruggetje en een smal pad.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2015, 18:28:27
Citaat van: ColinC link=msg=1331597 date=1424277860
Omdat het een nieuw protocol is, wat ik had begrepen. Ik zie de meerwaarde er wel in maar goed. Ik ben dan ook geen meldkamer.


@Thor: Gaat om dit omcirkelde huis zo uit m'n hoofd. Kan ook 1tje verder zijn. Het was aan de overkant van de doorgaande weg. Slechts te bereiken via een smal bruggetje en een smal pad.


Als het dat huis was dan is het inderdaad het gedeelte dat alleen bereikbaar is via smalle houten bruggetjes en een smal fietspad en dan moet je het materiaal over grotere afstand lopend aanvoeren over de "grote" fietsbrug Kalenburgergracht als je geen bootje of een quad hebt.
N.B.Een beetje brand aan die zijde (zuidzijde) van de gracht zal snel resulteren in een afbrandscenario.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=211337


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2015, 18:33:23
Waar zit het bruggetje? Dat zie ik namelijk niet. Als dat voor het huis is kan  je (mits voldoende slanglengte) mogelijk gewoon afleggen vanaf de TS met Lage druk?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens