Opzetstuk moet eerste schot uit dienstwapen minder gevaarlijk maken

Auteur Topic: Opzetstuk moet eerste schot uit dienstwapen minder gevaarlijk maken  (gelezen 6072 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Zag met enige verbazing  :-\ dit: http://www.focus.de/panorama/videos/lebensrettende-alternative-mit-diesem-waffen-airbag-koennen-polizisten-auf-sie-schiessen-ohne-dass-sie-sterben_id_4485655.html

Sorry dat het in het Duits is maar de beelden zeggen genoeg. De titel had ook wat minder negatief gekund.

Omdat de "voorkogel"  ::) makkelijk te verwijderen is kan er makkelijk toch meteen met scherp geschoten worden indien nodig, maar ik heb mijn bedenkingen bij de algehele hantering van het vuurwapen met zo'n ding erop.

Vraag aan de professionals: kansrijk of niet?


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2015, 16:40:10
Past het pistool dan nog wel in de holster?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2015, 16:44:12
Een beetje een beanbag idee, maar dan in handzaam formaat. Ik vind het niet eens zo'n gek idee eigenlijk! Niet als noodweermiddel, maar als bijvoorbeeld pepperspray niet werkt en schieten weer te zwaar is.


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2015, 16:44:51
https://www.youtube.com/watch?v=-X5vUXdwABs

CNN

Opzetstuk zit apart in een holster. Vereist wel een paar seconden op hem er op te zetten. Na het afvuren van het opzetstuk kan er meteen worden door geschoten.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2015, 16:46:33
Het idee is goed, maar ik geef het in de praktijk geen kans van slagen.
Het is namelijk weer een extra handeling met het wapen dat getraind en geoefend moet worden. Daarnaast betwijfel ik of de gelegenheid er is in dergelijke situaties om het opzetstuk te plaatsen. Wat als de verdachte dat moment van handelen ziet als kans om op je af te komen. Sta jij mooi nog met je wapen te rommelen. Wie weet wat voor paniekreactie je dan krijgt met alle gevolgen van dien.

Ik heb dan liever een taser welk meerdere malen bediend kan worden en een grotere kans op uitschakelen biedt. De taser is in het geweldsspectrum ook geschikter als tussenstap gezien de geringere kans op letsel.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2015, 16:49:01
Het idee is waardeloos.

Vergt extra training.

Ik lijk wel een ouwe 45 toeren plaat die blijft hangen.

En door.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2015, 16:49:53
Citaat van: koenb link=msg=1331579 date=1424274291
http://www.youtube.com/watch?v=-X5vUXdwABs

CNN

Opzetstuk zit apart in een holster. Vereist wel een paar seconden op hem er op te zetten. Na het afvuren van het opzetstuk kan er meteen worden door geschoten.

In een noodweersituatie heb je er dus geen zak aan... Overigens vraagt een verdachte (in een noodweersituatie) er zelf om beschoten te worden met alle risico's van dien. Ik zie niet in waarom je dat soort gasten nog moet beschermen ook...


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2015, 16:53:01
+1.

In die scenario's waarbij de straatagent gebruik mag maken van zijn wapen, dan is het gewoon doen wat je moet doen omdat alle andere dingen niet van toepassing zijn in die situatie. Je zit al in de hoogste fase van de geweldsspiraal. Gaan we dan ook nog eens nadenken of het het balletje wordt, of de koninklijke?

Ergo: compleet en absoluut waardeloos.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2015, 17:02:24
Voor mij lijkt het vrij duidelijk dat als een agent al naar zijn/haar wapen moet grijpen, en vervolgens ook een kogel af moet vuren, dat deze kogel best dodelijk mag zijn.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2015, 18:10:57
Voor mij lijkt het vrij duidelijk dat als een agent al naar zijn/haar wapen moet grijpen, en vervolgens ook een kogel af moet vuren, dat deze kogel best dodelijk mag zijn.
niet bij aanhoudingsvuur he...
In veel landen bestaat dit formeel trouwens niet eens.