Het idee is goed, maar ik geef het in de praktijk geen kans van slagen.
Het is namelijk weer een extra handeling met het wapen dat getraind en geoefend moet worden. Daarnaast betwijfel ik of de gelegenheid er is in dergelijke situaties om het opzetstuk te plaatsen. Wat als de verdachte dat moment van handelen ziet als kans om op je af te komen. Sta jij mooi nog met je wapen te rommelen. Wie weet wat voor paniekreactie je dan krijgt met alle gevolgen van dien.
Ik heb dan liever een taser welk meerdere malen bediend kan worden en een grotere kans op uitschakelen biedt. De taser is in het geweldsspectrum ook geschikter als tussenstap gezien de geringere kans op letsel.
Deels met je eens, maar een dergelijke handeling moet je op gepaste afstand doen, niet recht tegenover de verdachte. Een taser zal je ook eerst moeten bergen of laten vallen voordat je naar je vuurwapen grijpt. (hetzelfde met pepperspray)
Je ziet regelmatig verdachten met een mes die benaderd worden in een V formatie waarbij de ene collega pepperspray gebruikt, en de andere een vuurlijn aanlegt. Ik kan me voorstellen dat je met een dergelijk middel op grotere afstand actie kan ondernemen. Voor pepperspray moet je al gauw tot op enkele meters komen, met dit middel kan je al gauw verder weg gaan staan. Ik weet niet over welke afstand de tazer inzetbaar is, maar ik kan me voorstellen dat ook die afstand beperkt is.
En zoals al aangegeven, na het eerste schot kan je normaal verder schieten.
Het zal er vast niet komen, maar ik wil het idee niet gelijk afschieten.
Het idee is waardeloos.
Vergt extra training.
Het kost minder training als het aanleren van bv het gebruik van een (eventuele) tazer.