Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 159662 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #460 Gepost op: 1 mei 2015, 23:10:43
Korpsleiding reageert op brief politiebonden
Laatste update: 30-04-2015 | 21:13

Nederland - De vier politievakorganisaties brachten minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie op donderdag 30 april per brief op de hoogte van hun standpunten over de gang van zaken rond de cao, de personele reorganisatie en de herijking van het Realisatieplan Nationale Politie.

De korpsleiding hecht groot belang aan het zo spoedig mogelijk realiseren van een cao die recht doet aan de zwaarte van het politiewerk. Deze overeenkomst moeten de minister en de voorzitters van de politievakorganisaties aan de onderhandelingstafel bereiken. De korpsleiding is positief dat minister en politievakorganisaties de intentie uitspreken om de cao-gesprekken constructief te vervolgen en deze zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen.

Personele reorganisatie
De personele reorganisatie wordt met volle kracht en conform de gemaakte afspraken uitgevoerd. Hierover voert de korpsleiding voortdurend overleg met de Centrale Ondernemingsraad, de politievakorganisaties en de minister van Veiligheid en Justitie. De inzet is dat alle politiemedewerkers voor het einde van dit jaar een plaatsingsbesluit krijgen. De personele reorganisatie ligt op koers.

Herijking vorming nationale politie
De herijking van het Realisatieplan Nationale Politie is in volle gang, waarbij de belangrijkste partijen inclusief de politievakorganisaties zijn betrokken. Dit moet resulteren in een herijkt realisatieplan dat eind mei ter consultatie wordt aangeboden aan alle betrokken partijen. Het herijkte Realisatieplan Nationale Politie kan naar aanleiding van deze consultatie nog aangepast worden. De minister van Veiligheid en Justitie stuurt de definitieve versie van het plan naar verwachting voor de zomer aan de Tweede Kamer.

De korpsleiding heeft er vertrouwen in dat zij dit proces met alle partijen tot een goed einde gaat brengen.


BRON: https://www.politie.nl/nieuws/2015/april/30/korpsleiding-reageert-op-brief-politiebonden.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #461 Gepost op: 1 mei 2015, 23:50:00
Citaat van: Maxell01 link=msg=1347171 date=1430465398
https://decorrespondent.nl/2765/De-politie-staat-rood-en-dat-ligt-niet-aan-de-korpschef/311715366270-1d7cb579
Leuk verhaal, maar daar kan je de hardwerkende diender niet op afrekenen. Die werken zich uit de naad om de boel veilig te houden, met steeds minder personeel. Dat er geld wordt "verspild" is al jaren bekend, maar de meeste dienders mogen best wat meer geld eisen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #462 Gepost op: 2 mei 2015, 00:06:03
Citaat van: CopVR3 link=msg=1347305 date=1430513104
Das nu al zo ja.... er is overal tekort. En werk zat.

Uiteraard, alleen is er geen onbeperkte capaciteit aan politiepersoneel. Er zullen dus prioriteiten gesteld moeten worden, en daarbij zal er dus (veel) werk blijven liggen. Zelfs wanneer je de capaciteit verdubbeld, zal er nog steeds (veel) werk blijven liggen. Het probleem is dat zowel de Minister, Burgemeesters, Korpsleiding en leidinggevenden binnen de politie geen keuzes durven te maken, en te veel werk bij de huidige capaciteit neer leggen. En dan worden er weer veel overuren gemaakt (er is immers altijd werk), waardoor de capaciteit, die al te groot is ten opzichte van de begroting nog groter wordt en de kosten alleen nog maar groter worden. En zo zit de hele organisatie vast in een vicieuze cirkel.

Nu gun ik iedereen, ook politieagenten, een goede boterham, maar als je het aangehaalde artikel leest, dan moet toch een ieder snappen dat de eisen van de bonden op dit moment niet reëel zijn?

En behalve dat er onvoldoende keuzes worden gemaakt, is de organisatie verre van efficiënt en de beschikbare capaciteit wordt onvoldoende benut. Maar ja, de cultuur binnen de politie is helaas zo dat niemand er wat aan doet, want wanneer je uit de pas loopt is je carrière snel voorbij.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #463 Gepost op: 2 mei 2015, 00:11:38
Citaat van: scorpio link=msg=1347315 date=1430517963
Nu gun ik iedereen, ook politieagenten, een goede boterham, maar als je het aangehaalde artikel leest, dan moet toch een ieder snappen dat de eisen van de bonden op dit moment niet reëel zijn?
Net zo irreëel als de aanbiedingen van de minister. Bij hem moeten we namelijk alleen maar inleveren. Het kan geen kwaad om harde (hoge) eisen te stellen om uiteindelijk ergens in het midden uit te komen.

En nogmaals, de echte kosten worden niet gemaakt door de werkvloer. Sterker nog, een deel van de dienders levert de schatkist zelfs meer op, dan dat hij kost om hem te laten werken. Het is dus niet eerlijk om de straat agenten te straffen voor het falen van de organisatie op compleet andere vlakken. Sterker nog, het merendeel van de straat dienders irriteert zich net zo mateloos aan de onnodige kosten en het falen van bepaalde zaken zoals de ICT. Zij moeten daar namelijk mee werken....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #464 Gepost op: 2 mei 2015, 00:32:30
Citaat van: Red link=msg=1347317 date=1430518298
de echte kosten worden niet gemaakt door de werkvloer.

De meeste kosten binnen een dienstverlenende organisatie als de politie zit hem toch echt in de kosten van het personeel op de werkvloer!

Citaat van: Red link=msg=1347317 date=1430518298
Sterker nog, een deel van de dienders levert de schatkist zelfs meer op, dan dat hij kost om hem te laten werken.

Dan is de oplossing vrij simpel. Zet het hele land vol met mobiele flitsers....

Citaat van: Red link=msg=1347317 date=1430518298
Het is dus niet eerlijk om de straat agenten te straffen voor het falen van de organisatie op compleet andere vlakken.

Het is geen kwestie van straffen. Als een organisatie, door wat voor reden dan ook, wiens schuld dat dan ook is, in financiële problemen zit, dan kan je toch niet verwachten dat de "werkvloer" er maar geld bij kan krijgen? Het probleem is nu juist dat de hele organisatie, dus ook de mensen op de werkvloer, helemaal niet efficiënt werkt. En daar is wat mij betreft een ieder in de organisatie in meer of mindere mate mede schuldig aan. Maar het heeft volgens mij helemaal niet zo veel zin om met de vinger naar anderen te wijzen, 4 vingers wijzen dan ook naar jezelf. Volgens mij is het veel slimmer om te leren van fouten en daar iets mee te doen

Citaat van: Red link=msg=1347317 date=1430518298
Sterker nog, het merendeel van de straat dienders irriteert zich net zo mateloos aan de onnodige kosten en het falen van bepaalde zaken zoals de ICT. Zij moeten daar namelijk mee werken....

Uiteraard. Net zoals dat anderen binnen de organisatie zich waarschijnlijk ergeren aan collega's die om voor hun ongetwijfeld zeer belangrijke moverende redenen niet op bepaalde posities/functies/standplaatsen willen werken, problemen hebben met andere, efficiëntere dienstroosters etc...

Je kunt in je eigen organisatie wel altijd blijven wijzen naar anderen die iets niet/minder goed/efficiënt doen, maar wellicht is het handig dat een ieder ook eens bij zichzelf te rade gaat en eens gaat kijken naar wat je zelf bij kan gaan dragen. Want jij als agent gaat er toch niet voor zorgen dat de ICT beter gaat worden. En in plaats van in hokjes gaan denken, eens gaan denken als "wij van de politie"


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #465 Gepost op: 2 mei 2015, 00:49:53
Citaat van: scorpio link=msg=1347318 date=1430519550
De meeste kosten binnen een dienstverlenende organisatie als de politie zit hem toch echt in de kosten van het personeel op de werkvloer!
Juist, maar die kosten gaan dan niet op aan de salarissen, want daar zie ik niets van terug.

Citaat van: scorpio link=msg=1347318 date=1430519550
Dan is de oplossing vrij simpel. Zet het hele land vol met mobiele flitsers....
Als dat politiek gewenst is, prima.

Citaat van: scorpio link=msg=1347318 date=1430519550
Het probleem is nu juist dat de hele organisatie, dus ook de mensen op de werkvloer, helemaal niet efficiënt werkt. En daar is wat mij betreft een ieder in de organisatie in meer of mindere mate mede schuldig aan. Maar het heeft volgens mij helemaal niet zo veel zin om met de vinger naar anderen te wijzen, 4 vingers wijzen dan ook naar jezelf. Volgens mij is het veel slimmer om te leren van fouten en daar iets mee te doen
Je mag wijzen wat je wil, daar lig ik geen seconde wakker van. Ik weet wat een bergen werk een hoop collega's op de werkvloer verzetten. Die collega's kan je niet de schuld geven van wat er van bovenaf wordt opgelegd. En ik heb niets aan het leren van fouten waar ik zelf niet verantwoordelijk voor ben, laat staan dat ik er iets mee te maken heb.

Citaat van: scorpio link=msg=1347318 date=1430519550
Je kunt in je eigen organisatie wel altijd blijven wijzen naar anderen die iets niet/minder goed/efficiënt doen,
Prachtig, edoch onzinnig verhaaltje. De reden waarom de dienders een betere cao willen is inmiddels wel duidelijk. De voorstellen van de minister, die ons gewoon wil korten, zijn ook duidelijk. De dienders op straat zien net als de kritische burger ook alle rapporten langs komen in de media. Rapporten en onderzoeken over aanbestedingen, een reorganisatie en nog wat zaken. Die kosten hoor je niet over de rug van datzelfde personeel terug te verdienen. Dat we niet krijgen wat we eisen is inmiddels wel duidelijk, maar zomaar accepteren dat we gekort worden hoeven we ook niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #466 Gepost op: 2 mei 2015, 01:14:00
Citaat van: Red link=msg=1347319 date=1430520593
Je mag wijzen wat je wil, daar lig ik geen seconde wakker van.

Jij bent degene die wijst...

Citaat van: Red link=msg=1347319 date=1430520593
Ik weet wat een bergen werk een hoop collega's op de werkvloer verzetten.

Ik ook. Maar ik weet ook dat het efficiënter kan.

Citaat van: Red link=msg=1347319 date=1430520593
maar zomaar accepteren dat we gekort worden hoeven we ook niet.

Inderdaad. Alleen beseffen jullie niet hoe goed jullie het eigenlijk hebben. Want zoals uit de cijfers blijkt, hebben jullie al vele jaren meer FTE in dienst als wat begroot is. In een bedrijf vliegen er dan gewoon een heleboel mensen uit. Het ambtenarenrecht voorkomt dat, waardoor er dus veel collega's van jou boven de sterkte staan. Wat dus overigens wat anders is als dat er voor die collega's geen werk zou zijn! Maar het zorgt er dus wel voor dat het geld, dat voor jou en jouw collega's bestemd is, door meer mensen gedeeld moet worden als eigenlijk de bedoeling was. En zoals het artikel dus ook mooi aangeeft, de vergrijzing binnen de organisatie neemt alleen maar toe, waardoor ook de personeelskosten de pan uit ruizen. De lusten die jullie hebben van het zijn van een ambtenaar, daar maken jullie (terecht) aanspraak op. Maar dat daar dus een prijskaartje heeft, dat willen jullie liever niet zien. Vele mensen zouden, net als jullie, graag een baan voor het leven hebben!


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #467 Gepost op: 2 mei 2015, 01:18:41
Als men heel simpel veel meer luistert naar blauw en voor minder bureaucratie en papierwerk zorgt, zijn al deze problemen zo voorbij. Kunnen we weer naar de essentie van het vak. Dan hebben we een computersysteem welke door blauw is bedacht en door techneuten is ontwikkeld. Dan doen wij geen onzinnige dingen meer ikv werkverschaffing waar het OM toch niks mee doet, maar dit nog wel van ons verlangt. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het wordt veel te moelijk gemaakt door dat elke chef en beleidsmedewerker overal wat van moet vinden.

Verder moet je zaken neerleggen waar ze horen. En niet dumpen bij het afvoerputje: De politie.
KNVB wil een voetbalwedstrijd organiseren? Kosten tbv veiligheid zijn voor hen.
Muziekevenement? Eigen beveiliging, kosten voor politie in rekening brengen.   Verkeer regelen? Zelf verkeersregelaars inzetten en geen politiemensen op kruisingen zetten.
GGZ gevallen daar laten waar het hoort. Beoordeling client? Niet op politiebureau maar op een afdeling bij het GGZ.
Parkeeroverlast, jeugdoverlast? Overlast in welke APV vorm dan ook? Toezichthouders sturen.

Dan kunnen wij weer boeven vangen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #468 Gepost op: 2 mei 2015, 01:25:28
Citaat van: scorpio link=msg=1347321 date=1430522040
Jij bent degene die wijst...
Dat ontken ik ook niet, maar dat gel*l dat ik dan ook met 4 vingers naar mezelf wijs gaat niet op.
Citaat van: scorpio link=msg=1347321 date=1430522040
Ik ook. Maar ik weet ook dat het efficiënter kan.
Nou, roept u maar.

Citaat van: scorpio link=msg=1347321 date=1430522040
Inderdaad. Alleen beseffen jullie niet hoe goed jullie het eigenlijk hebben.
Bedankt voor de aanname. Ik besef prima hoe goed we het op bepaalde vlakken hebben.
Citaat van: scorpio link=msg=1347321 date=1430522040
Want zoals uit de cijfers blijkt, hebben jullie al vele jaren meer FTE in dienst als wat begroot is.
Prachtige conclusie. Ik ga verder niet op je reactie in. Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee wat je affiniteit en achtergrond met dit werk eigenlijk is. Dat is misschien wel handig om te vermelden zodat we je reactie ook kunnen inschatten op kennis van de organisatie an sich. We gaan het overigens toch niet eens worden, en jouw conclusies, zijn niet mijn conclusies. Ik wil overigens wel opmerken dat je erg generaliserend bent. (al zal je mij nu vast gaan verwijten dat ik te grof ben)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #469 Gepost op: 2 mei 2015, 01:54:54
Citaat van: Red link=msg=1347323 date=1430522728
Dat ontken ik ook niet, maar dat gel*l dat ik dan ook met 4 vingers naar mezelf wijs gaat niet op.

Tja, als jij er zo instaat, is elke discussie zinloos

Citaat van: Red link=msg=1347323 date=1430522728
Nou, roept u maar.

Dat heb ik een jaar lang binnen de organisatie gedaan.

Citaat van: Red link=msg=1347323 date=1430522728
Prachtige conclusie.

Het is geen conclusie, dat staat al jarenlang in de gegevens die de Minister verstrekt

Citaat van: Red link=msg=1347323 date=1430522728
Ik ga verder niet op je reactie in. Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee wat je affiniteit en achtergrond met dit werk eigenlijk is. Dat is misschien wel handig om te vermelden zodat we je reactie ook kunnen inschatten op kennis van de organisatie an sich.

Krijgen we dat weer. Zoals ik al eerder heb gezegd, ik heb een jaar bij de politie gewerkt. Alleen mag ik dat niet zeggen omdat men dat niet geloofd.

Citaat van: Red link=msg=1347323 date=1430522728
We gaan het overigens toch niet eens worden, en jouw conclusies, zijn niet mijn conclusies.

Zoals gezegd, met deze insteek is elke discussie zinloos. Wellicht moet je eens het boek "De Gekooide Recherche" van Michiel Princen lezen?

Citaat van: Red link=msg=1347323 date=1430522728
Ik wil overigens wel opmerken dat je erg generaliserend bent. (al zal je mij nu vast gaan verwijten dat ik te grof ben)

Ik zie niet in wat daar grof aan is? Inderdaad ben ik enigszins generaliserend, maar mijn ervaring is, niet alleen van mijn jaar binnen de organisatie, maar ook vele jaren daarvoor en daarna, waar ik ook veel contact had en heb met politieambtenaren, is dat er maar weinig collega's zijn die zich niet conformeren aan de heersende cultuur. En dat kan ik op zich ook nog wel begrijpen, omdat ik zelf binnen de organisatie ook heb gemerkt hoe moeilijk dat is, hoewel het voor mij een andere situatie was, omdat ik geen enkele ambitie had om langer als een jaar te blijven, en zelfs als ik die ambitie wel zou hebben gehad, ik wist dat er geen mogelijkheid was om langer te blijven. Maar als je wel de ambitie hebt om in de organisatie carrière te maken, dan is het niet handig wanneer je buiten de gebaande paden gaat lopen.