Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 159664 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #470 Gepost op: 2 mei 2015, 04:07:17
Scorpio, je draait de zaken om. Het zijn de hoge bazen en de leidinggevende lagen eronder die verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering. Indien deze efficiënter kan zal deze groep een verandertraject moeten initiëren. Natuurlijk kan er gekozen worden voor een traject waarbij de werkvloer input levert, zoals bijvoorbeeld LEAN, maar het initiatief ligt bij de korpsleiding en niet bij de agent op straat.

Dat er meer fte's zijn dan dat er budget is, is een fout van de korpsleiding. Zij moeten de in-, uit- en doorstroom managen. Daar zijn ze manager voor. De voor- of de nadelen die het huidige wanbeleid opleveren is de diender op straat niet aan te rekenen.

Ook cultuur is te sturen. Ook hier zal het nutteloos zijn voor de agent op straat om hiertoe het intiatief te nemen. Als de agent er al tijd voor zou hebben. Daarnaast zijn er voldoende leidinggevenden die prima betaald krijgen om dit initiatief daadwerkelijk te nemen.

Met wijzen is niets mis. Zeker niet naar mensen die hun verantwoordelijkheid kennelijk niet nemen. Is ook een deel cultuur natuurlijk; laten we elkaar vooral niet aanspreken en zeker niet bottum-up.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #471 Gepost op: 2 mei 2015, 09:34:26
Citaat van: Sven82 link=msg=1347329 date=1430532437
Scorpio, je draait de zaken om. Het zijn de hoge bazen en de leidinggevende lagen eronder die verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering. Indien deze efficiënter kan zal deze groep een verandertraject moeten initiëren. Natuurlijk kan er gekozen worden voor een traject waarbij de werkvloer input levert, zoals bijvoorbeeld LEAN, maar het initiatief ligt bij de korpsleiding en niet bij de agent op straat.

Even voor alle duidelijkheid, je gaat mij niet horen zeggen dat het alleen maar aan de werkvloer ligt. Alleen is het te makkelijk om alleen maar naar de (kleinere) groep "hoge bazen en leidinggevende lagen eronder" te wijzen en te roepen dat die het alleen maar fout doen en dat de grootste groep, de "onderste laag" alles goed doet.

Citaat van: Sven82 link=msg=1347329 date=1430532437
Dat er meer fte's zijn dan dat er budget is, is een fout van de korpsleiding. Zij moeten de in-, uit- en doorstroom managen. Daar zijn ze manager voor. De voor- of de nadelen die het huidige wanbeleid opleveren is de diender op straat niet aan te rekenen.

Kan jij, als niet manager, eens een voorbeeld geven hoe een manager in jullie organisatie de uitstroom kan managen? En net als in het bedrijfsleven, schoppen de onderste lagen vaak tegen de hogere lagen aan. Daarbij vergeten zij voor het gemak vaak, dat in de hogere lagen er ook vele mensen zitten, die ooit zelf tot een lagere, en vaak zelfs tot de onderste laag hebben behoort. Zijn die mensen dan in de loop der jaren zo veranderd, of is er wat anders aan de hand?

Citaat van: Sven82 link=msg=1347329 date=1430532437
Ook cultuur is te sturen. Ook hier zal het nutteloos zijn voor de agent op straat om hiertoe het intiatief te nemen. Als de agent er al tijd voor zou hebben.

Cultuur is iets wat je samen creëert. Als jij in een hiërarchische organisatie als de politie carrière wil maken, en dat willen de meeste collega's, dan kiezen de meeste mensen er bijna als vanzelf voor om zich in de heersende cultuur te schikken. En daarbij wordt onderling vaak wel OVER de direct leidinggevende (en de lagen daarboven) gesproken, maar MET deze leidinggevende praten over wat deze in jou ogen anders/beter zou moeten doen is voor de meesten al een stap te ver. De volgende stap in je carrière is immers de positie van deze leidinggevende, en wanneer deze, of één van zijn/haar collega's een stap gaat maken, dan hopen velen die positie ooit een keer zelf te bezetten. En dan is het dus niet handig om je al af te zetten tegen de bestaande cultuur.

Citaat van: Sven82 link=msg=1347329 date=1430532437
Daarnaast zijn er voldoende leidinggevenden die prima betaald krijgen om dit initiatief daadwerkelijk te nemen.

Ja, maar ook die leidinggevenden willen ooit weer een stapje hoger in de hiërarchie komen. En als het gaat om voldoende leidinggevenden, dan denk ik dat dit een understatement is. Er zijn veel te veel leidinggevenden en managementlagen. Maar net als de collega's in de onderste lagen, hebben die ook allemaal hun rechten en blijven die ook zitten waar ze zitten. En gaan vooral niet uit de pas lopen, want wanneer er weer een hogere positie beschikbaar komt, dan zijn er vele collega's die die positie willen hebben.

Verder zie je, ook hier op het forum, dat politieagenten, niets willen aannemen van mensen die van uit de organisatie komen. Jullie weten immers als enige wat politiewerk inhoudt, buitenstaanders niet en daarmee is elke discussie niet meer mogelijk. Wanneer je het echter hebt over zaken als efficiëntie, organisatiestructuur, bedrijfsvoering e.d., dan denk ik dat politieambtenaren nog heel veel kunnen leren van mensen van buiten de organisatie.

Citaat van: Sven82 link=msg=1347329 date=1430532437
Met wijzen is niets mis.

Dat zeg ik ook niet. Alleen zeg ik wel, dat je dan ook eens met wat meer zelfkritiek naar jezelf moet gaan kijken.

Citaat van: Sven82 link=msg=1347329 date=1430532437
Zeker niet naar mensen die hun verantwoordelijkheid kennelijk niet nemen. Is ook een deel cultuur natuurlijk; laten we elkaar vooral niet aanspreken en zeker niet bottum-up.

Nee, want als je dat doet, dan is je carrière maken bij voorbaat kansloos. En zo houdt iedereen elkaar vast in dezelfde wurggreep en blijft de cultuur in stand.

Dat er op het gebied van ICT e.d. nog veel winst valt te behalen, dat is overduidelijk  Maar doordat het vooral ook mensenwerk is, is er op  het gebied van arbeidsvoorwaarden ook veel winst te behalen wanneer het gaat om efficiëntie e.d. Neem als voorbeeld het werken in weekenden. Voor bijvoorbeeld een afdeling als de noodhulp, gaat het werk gewoon 24/7 door. Wanneer je 4 a 5 dagen per week werkt, is het echter niet logisch dat je dan verwacht dat je bijvoorbeeld om het weekend vrij kan zijn. Dan kom je eerder in de buurt van een patroon van 2 weekenden werken, 1 weekend vrij. In het bedrijfsleven is dit vrij normaal, er zijn zelfs bedrijven waar je nog meer weekenden werkt.

Verder kan je als politieambtenaar ook zo maar even zelf gaan bepalen dat je 4 x 9 uurs diensten wilt gaan draaien. Dat heeft helemaal niets met efficiënt te maken.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #472 Gepost op: 2 mei 2015, 12:54:04
Verder zie je, ook hier op het forum, dat politieagenten, niets willen aannemen van mensen die van uit de organisatie komen. Jullie weten immers als enige wat politiewerk inhoudt, buitenstaanders niet en daarmee is elke discussie niet meer mogelijk.
Onzin!
Citaat
Wanneer je het echter hebt over zaken als efficiëntie, organisatiestructuur, bedrijfsvoering e.d., dan denk ik dat politieambtenaren nog heel veel kunnen leren van mensen van buiten de organisatie.
Absoluut!


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #473 Gepost op: 2 mei 2015, 18:19:05
Citaat van: CopVR3 link=msg=1347305 date=1430513104
Das nu al zo ja.... er is overal tekort. En werk zat.

Mss in de buitenregio's, maar in de steden, A'dam, iig niet! Personeel in overvloed. (hoe ik het ervaar)


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #474 Gepost op: 3 mei 2015, 03:30:00
Citaat van: scorpio link=msg=1347337 date=1430552066
Even voor alle duidelijkheid, je gaat mij niet horen zeggen dat het alleen maar aan de werkvloer ligt. Alleen is het te makkelijk om alleen maar naar de (kleinere) groep "hoge bazen en leidinggevende lagen eronder" te wijzen en te roepen dat die het alleen maar fout doen en dat de grootste groep, de "onderste laag" alles goed doet.

Kan jij, als niet manager, eens een voorbeeld geven hoe een manager in jullie organisatie de uitstroom kan managen? En net als in het bedrijfsleven, schoppen de onderste lagen vaak tegen de hogere lagen aan. Daarbij vergeten zij voor het gemak vaak, dat in de hogere lagen er ook vele mensen zitten, die ooit zelf tot een lagere, en vaak zelfs tot de onderste laag hebben behoort. Zijn die mensen dan in de loop der jaren zo veranderd, of is er wat anders aan de hand?

Cultuur is iets wat je samen creëert. Als jij in een hiërarchische organisatie als de politie carrière wil maken, en dat willen de meeste collega's, dan kiezen de meeste mensen er bijna als vanzelf voor om zich in de heersende cultuur te schikken. En daarbij wordt onderling vaak wel OVER de direct leidinggevende (en de lagen daarboven) gesproken, maar MET deze leidinggevende praten over wat deze in jou ogen anders/beter zou moeten doen is voor de meesten al een stap te ver. De volgende stap in je carrière is immers de positie van deze leidinggevende, en wanneer deze, of één van zijn/haar collega's een stap gaat maken, dan hopen velen die positie ooit een keer zelf te bezetten. En dan is het dus niet handig om je al af te zetten tegen de bestaande cultuur.

Ja, maar ook die leidinggevenden willen ooit weer een stapje hoger in de hiërarchie komen. En als het gaat om voldoende leidinggevenden, dan denk ik dat dit een understatement is. Er zijn veel te veel leidinggevenden en managementlagen. Maar net als de collega's in de onderste lagen, hebben die ook allemaal hun rechten en blijven die ook zitten waar ze zitten. En gaan vooral niet uit de pas lopen, want wanneer er weer een hogere positie beschikbaar komt, dan zijn er vele collega's die die positie willen hebben.

Verder zie je, ook hier op het forum, dat politieagenten, niets willen aannemen van mensen die van uit de organisatie komen. Jullie weten immers als enige wat politiewerk inhoudt, buitenstaanders niet en daarmee is elke discussie niet meer mogelijk. Wanneer je het echter hebt over zaken als efficiëntie, organisatiestructuur, bedrijfsvoering e.d., dan denk ik dat politieambtenaren nog heel veel kunnen leren van mensen van buiten de organisatie.

Dat zeg ik ook niet. Alleen zeg ik wel, dat je dan ook eens met wat meer zelfkritiek naar jezelf moet gaan kijken.

Nee, want als je dat doet, dan is je carrière maken bij voorbaat kansloos. En zo houdt iedereen elkaar vast in dezelfde wurggreep en blijft de cultuur in stand.

Dat er op het gebied van ICT e.d. nog veel winst valt te behalen, dat is overduidelijk  Maar doordat het vooral ook mensenwerk is, is er op  het gebied van arbeidsvoorwaarden ook veel winst te behalen wanneer het gaat om efficiëntie e.d. Neem als voorbeeld het werken in weekenden. Voor bijvoorbeeld een afdeling als de noodhulp, gaat het werk gewoon 24/7 door. Wanneer je 4 a 5 dagen per week werkt, is het echter niet logisch dat je dan verwacht dat je bijvoorbeeld om het weekend vrij kan zijn. Dan kom je eerder in de buurt van een patroon van 2 weekenden werken, 1 weekend vrij. In het bedrijfsleven is dit vrij normaal, er zijn zelfs bedrijven waar je nog meer weekenden werkt.

Verder kan je als politieambtenaar ook zo maar even zelf gaan bepalen dat je 4 x 9 uurs diensten wilt gaan draaien. Dat heeft helemaal niets met efficiënt te maken.
Natuurlijk maakt men op de werkvloer ook fouten en maakt de leiding niet alleen maar fouten. Feit is wel dat de werkvloer en operationeel leidinggevenden niet verantwoordelijk zijn voor het huishoudboekje van de organisatie.

Volgens mij heb je een aantal lagen: De werkvloer, de operationeel leidinggevenden en de leidinggevenden op tactisch niveau en de leidinggevenden op strategisch niveau. Carrièretijgers zitten voornamelijk bij de laatste 2 niveau's  en zeker de laatste 2 categorieën zijn verantwoordelijk voor het feit dat men rood staat. Het uitgangspunt is immers simpel: Personeel = Organisatie = Financiën. Op het moment dat je niet in balans bent in deze 3 aspecten dan doe je iets niet goed. Er gaat dan bijvoorbeeld wat mis in je IDU. Instroom kan je volgens mij eenvoudig beperken door gewoon geen nieuwe mensen meer aan te nemen of dit beperkt te doen. Uitstroom zou je op zijn minst kunnen stimuleren door mensen de kans te geven zichzelf te ontwikkelen, zodat ze aantrekkelijk worden voor de arbeidsmarkt en vrijwillig de organisatie te verlaten. Daarnaast, alle rechten ten spijt, is ook bij ambtenaren overtolligheid gewoon overtolligheid, afhankelijk van het geldende SBK.

Voor de helderheid, ik werk niet bij de politie, maar bij de KMar. Hoe zeer deze organisatie door de buitenwereld dan ook als strikt hiërarchisch wordt gezien, heet de generaal bij ons gewoon Hans en is hij aanspreekbaar. Ook voor kritiek op wat er mis gaat in de organisatie. Ook de lagen eronder zijn aanspreekbaar. Dat is niet gebeurd omdat er ooit eens een wachtmeester was die dacht "kom, laat ik die generaal eens met zijn voornaam aanspreken en zeggen wat er allemaal mis gaat". Nee, dat is gekomen omdat de leidinggevenden zich benaderbaar zijn gaan opstellen. Dit heeft geleid tot een cultuurverandering waarin meedenken en meepraten over de toekomst en de bedrijfsvoering van de organisatie wordt gewaardeerd. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar als ik zie waar we vandaan komen is het een mooie cultuurverandering die top-down is ingezet en waar hij volgens mij ook vandaan moet komen. Cultuur is meer dan men denkt bij te sturen.

Dat de politieambtenaren qua bedrijfsvoering nog genoeg kunnen leren van het bedrijfsleven ben ik geheel met je eens, maar dan wel het tactische en strategische niveau. De andere lagen kunnen er ook wat van leren natuurlijk, maar gezien hun taken en verantwoordelijkheden zullen ze er weinig mee doen. Zij vangen immers boeven en verlenen hulp.

Dat er bedrijven zijn waar men 2 weekenden werkt en 1 weekend vrij is vind ik allemaal prachtig. Er zijn ook bedrijven waar men 1 weekend werkt en 3 weekenden vrij heeft. Het wordt een beetje doelredeneren. Ik denk dat de inzetfrequentie ook ingesteld moet zijn op wat gezond is voor de mensen die het werk uit moeten voeren. Je kan natuurlijk het aantal werkweekenden opvoeren, maar als vervolgens je ziekteverzuim omhoog gaat naar 5 of 6% dan is het beoogde effect al niet meer te merken.
Volgens mij is efficiency beter te behalen door je processen goed tegen het licht te houden en deze aan te passen. Dat heeft een groter effect en je kan de werkvloer zelf om input vragen, hetgeen weer een positieve invloed heeft op de werkbeleving.

Het is wat mij betreft heel simpel. De werkvloer en de operationeel leidinggevenden kunnen er geen zak aan doen dat het huishoudboekje niet op orde is. Het kan ze terecht ook helemaal niets schelen dat een salarisverhoging 130 miljoen kost. Zij zitten in de categorie waarbij steeds meer mensen moeite hebben met het betalen van de vaste lasten. Ze staan al te lang op de nullijn. Dan gaat de minister maar bij Rutte bedelen om extra geld. Wat dan ook. Het geklungel en de gierigheid van dit kabinet kan en mag je niet afwentelen op de mensen die dagelijks voor onze veiligheid zorgen, weer of geen weer, op de meest vreemde tijdstippen en met alle gevaren van dien. Veiligheid heeft zijn prijs.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #475 Gepost op: 3 mei 2015, 13:56:31
Citaat van: CopVR3 link=msg=1347322 date=1430522321
Als men heel simpel veel meer luistert naar blauw en voor minder bureaucratie en papierwerk zorgt, zijn al deze problemen zo voorbij. Kunnen we weer naar de essentie van het vak. Dan hebben we een computersysteem welke door blauw is bedacht en door techneuten is ontwikkeld. Dan doen wij geen onzinnige dingen meer ikv werkverschaffing waar het OM toch niks mee doet, maar dit nog wel van ons verlangt. Zo moeilijk is het allemaal niet. Het wordt veel te moelijk gemaakt door dat elke chef en beleidsmedewerker overal wat van moet vinden.

Verder moet je zaken neerleggen waar ze horen. En niet dumpen bij het afvoerputje: De politie.
KNVB wil een voetbalwedstrijd organiseren? Kosten tbv veiligheid zijn voor hen.
Muziekevenement? Eigen beveiliging, kosten voor politie in rekening brengen.   Verkeer regelen? Zelf verkeersregelaars inzetten en geen politiemensen op kruisingen zetten.
GGZ gevallen daar laten waar het hoort. Beoordeling client? Niet op politiebureau maar op een afdeling bij het GGZ.
Parkeeroverlast, jeugdoverlast? Overlast in welke APV vorm dan ook? Toezichthouders sturen.

Dan kunnen wij weer boeven vangen.

Boeven vangen? Ik denk als we ons puur op onze, zogenaamde "core business" gaan focussen dat we weinig te doen hebben.

http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2015/04/30/de-politiecolumn-politiek-en-media-miskennen-wat-de-politie-echt-doet/


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #476 Gepost op: 4 mei 2015, 23:48:14
Is het heel erg gek dat we teveel FTE's hebben ? Nee. Dat ik bij de politie begon. Kon ik eruit met 58. Degene die nu 65 zijn, moeten nog 2 jaar. Zo geldt dit nog voor veel meer dienders. Dienders die al meer dan 40 jaar in dienst zijn van de politie. Laat die mensen lekker van hun welverdiende pensioen genieten. Door de pensioenleeftijd op te schroeven creer je je eigen probleem.

De politie heeft gewoon recht op een goede CAO.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #477 Gepost op: 5 mei 2015, 10:17:41
Citaat
De politie voert al maanden actie voor een betere cao maar vangt nog steeds bot bij minister Ard van der Steur. Daarom is het uitgaansleven op 8 mei de klos. De agenten zijn van 23 uur tot 1 uur s\' nachts niet aanwezig in de binnenstad. De politieagenten zijn bezig met werkoverleg. Het servicenummer van de politie Noord-Nederland zal 12 mei niet bereikbaar zijn. De politie gaat net zo lang door totdat minister Ard van der Steur wel met een goed voorstel komt.
https://www.youtube.com/watch?v=f2c8-FloeKs

Ps: hoe kan je video's embedded invoegen op het forum ?
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #478 Gepost op: 5 mei 2015, 12:44:22
gewoon de originele youtube link plakken in je bericht, niet de mobiele of verkorte link zoals jij doet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #479 Gepost op: 6 mei 2015, 16:56:37
Tussen 2300 en 0100... dat zal me een klap geven. Dan zit je zowiezo in je opstart en briefing. Rottigheid begint meestal toch pas rond een uur of 0200 a 02.30.

Maar goed... Ik geloof dat er hardere acties nodig zijn.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....