Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 163459 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #820 Gepost op: 29 augustus 2015, 17:10:30
Citaat van: 0501 link=msg=1369276 date=1440766399
Kom maar dan met die nullijn. Ik blijf liever staken dan dat ik akkoord ga. Ik heb die berekeningen van het ABP gezien en daar word ik niet vrolijk van. Voor iemand van mijn leeftijd (26 jaar) levert het nu 60 euro bruto op en gaat het me straks 200 euro bruto per maand uit mijn pensioen kosten.

Eens. En aangezien de kamer de minister ook heeft gevraagd de impasse te doorbreken zal de minister wel twee keer nadenken voordat zij echt een loonbod terughaald.

Als ik de media goed volg gaan de overige rijksambtenaren ook niet accoord met het loonbod van de minister. Ik zeg: samen optrekken in de strijd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #821 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:28:38
Als ik de media goed volg gaan de overige rijksambtenaren ook niet accoord met het loonbod van de minister. Ik zeg: samen optrekken in de strijd.
Hoe zit dat dan met die andere vakbewegingen die het accoord wel hebben getekend?
De werknemers die daar lid van zijn klagen volgens mij ook maximaal.  Hoe zit dit?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #822 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:41:13
De vakbewegingen hebben wel getekend maar niet de bonden zelf. Dus er is nog geen akkoord. Anders was de ANPV ook uit het actiecomité gestapt aangezien zij vallen onder de Ambtenarencentrum welke wel akkoord is gegaan.

Ik begreep ook dat het een akkoord was onder voorwaarde dat de leden akkoord gingen. Dat laatste konden ze wel vergeten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #823 Gepost op: 31 augustus 2015, 15:49:24
Citaat van: DiNozzo link=msg=1369493 date=1440861030
Als ik de media goed volg gaan de overige rijksambtenaren ook niet accoord met het loonbod van de minister.
Ik zeg: samen optrekken in de strijd.

Drie ambtenarenbonden akkoord met bod van Plasterk
ma 31 aug 2015, 15:16

De leden van CNV, Ambtenarencentrum en CMHF hebben vandaag ingestemd met het akkoord dat vlak voor de zomer was bereikt met minister Plasterk. In ruil voor een soberder pensioen krijgen de ambtenaren 5,05% loonsverhoging in twee jaar.

Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24434910/__Drie_ambtenarenbonden_akkoord_met_bod_van_Plasterk__.html

Blijkbaar begrijpt alleen het FNV dat je dit loonbod niet moet accepteren. Slechte zaak van de overige vakbonden wat mij betreft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #824 Gepost op: 31 augustus 2015, 19:06:00
FNV doet ultieme poging om loonakkoord te blokkeren

Vakbond FNV organiseert een referendum onder de bijna 3 miljoen leden van pensioenfonds ABP. Het is een ultieme poging om het loonakkoord dat drie bonden met de overheid hebben gesloten, te blokkeren.

Hoe het referendum precies in zijn werk gaat, is nog onduidelijk. Het gebeurt in elk geval via internet.

Vakcentrales CNV, CMHF, en het Ambtenarencentrum maakten vandaag bekend dat de meerderheid van hun leden akkoord gaat met het loonakkoord dat is bereikt met de overheid. Besloten is dat werknemers in de publieke sector dit jaar en in 2016 een loonstijging krijgen van in totaal ruim 5 procent en een eenmalige uitkering van 500 euro ontvangen.

Nu de achterban akkoord is, zullen de cao's volgens CNV heel snel worden gesloten en kan het geld al in oktober op de bankrekeningen van de ambtenaren en onderwijzers staan.
FNV wil traineren

De grootste vakcentrale FNV heeft grote bezwaren tegen het akkoord en wil het proces vertragen. Volgens de vakcentrale betalen werknemers de loonstijging met een afbraak van hun eigen pensioen. Omdat deze ingreep alle ambtenaren en voormalig ambtenaren treft, die zijn aangesloten bij pensioenfonds ABP, wil FNV hen een stem geven.

FNV gaat naar eigen zeggen juridisch alles uit de kast trekken om het akkoord te blokkeren. Ook zal de vakcentrale verrassingsacties in het land organiseren. In tegenstelling tot de andere bonden denkt FNV niet dat er op 1 oktober een nieuwe cao ligt.

BRON: http://nos.nl/artikel/2055233-fnv-doet-ultieme-poging-om-loonakkoord-te-blokkeren.html
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #825 Gepost op: 31 augustus 2015, 19:29:46
Logboek Aftellen naar P-day - Nog 15 dagen

Vandaag hebben de politiebonden de werkgever (de minister van Veiligheid en Justitie en de korpschef van de Nationale Politie) OFFICIEEL GEMELD dat ze hun leden oproepen op dinsdag 15 en woensdag 16 september actie te voeren voor een fatsoenlijke nieuwe CAO.

Zo’n officiële melding heet een aanzegging. Het versturen daarvan is noodzakelijk om te kunnen spreken van een rechtmatige vakbondsactie. Een aanzegging moet op tijd worden gedaan en volledig zijn. Dat wil zeggen: de werkgever mag door de inhoud van de actie niet verrast worden. Ook moet hij voldoende tijd krijgen om te reageren.

Reactie werkgever op aanzegging
Op welke manieren kan een werkgever reageren? Hij kan de aanzegging voor kennisgeving aannemen en al dan niet maatregelen nemen om de gevolgen van de actie op te vangen. Hij kan een poging doen de bonden op andere gedachten te brengen over het uitvoeren of het karakter van de actie. Tot slot kan hij besluiten de rechter in te schakelen en de rechtmatigheid van de actie te laten toetsen in een zogenaamd kort geding.

Actie Prinsjesdag
In de aanzegging van de CAO-actie op dinsdag 15 september wordt gemeld dat de bonden hun leden oproepen die dag het werk van 11.00 uur tot 15.00 uur neer te leggen. Deze oproep geldt in principe niet voor de gemeente Den Haag, gezien de vele (extra) activiteiten in de publieke ruimte op Prinsjesdag, mede door de viering van 200 jaar Koninkrijk. In de rest van het land zullen de politiebureaus gesloten zijn voor publiek. Dit zal met posters kenbaar worden gemaakt. Alleen meldingen met Prio 1 (nood en dood) zullen worden opgepakt.

De actie op Prinsjesdag gebeurt volgens de aanzegging in werktijd. De medewerkers worden opgeroepen een vakbondsbijeenkomst rondom de Troonrede en de Miljoenennota bij te wonen. Daarvoor krijgen ze in principe vakbondsverlof.

Actie tijdens Algemene Beschouwingen 16/9
In de aanzegging van de CAO-actie op woensdag 16 september wordt gemeld dat de bonden hun leden oproepen die dag het werk van 07.00 uur tot 17.00 uur neer te leggen. De bureaus van politie in geheel Nederland zullen zijn gesloten voor publiek. Binnen de eenheden wordt geregeld dat uitsluitend Prio 1- meldingen worden opgepakt.

De actievoerders worden in bussen vervoerd naar Den Haag, waar in de Tweede Kamer de eerste dag van de algemene politieke beschouwingen plaatsvindt. Daar blokkeren ze van 09.00 uur tot 13.30 uur de toegang tot de ministeries van Algemene Zaken, Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken en Financiën. Vanaf 13.30 uur lopen de actievoerders naar het Spuiplein voor een afsluitende protestmanifestatie.

Tijdens de actie op woensdag 16 september leggen politiemedewerkers het werk neer. De bonden hebben de werkgever gemeld dat ze hun leden adviseren het deelnemen aan deze actie als vakbondsbijeenkomst te verantwoorden in BVCM. De werkgever is opgeroepen bijtijds te laten weten of hij zich daarin kan vinden of niet.

Zodra meer duidelijk is over de reactie van de werkgever op de aanzeggingen van de acties op 15 en 16 september melden we dat uiteraard meteen!

Door: Gezamenlijke bonden
31/08/2015 18:38

BRON: http://www.acp.nl/actueel/middelen/nieuws/nieuwsbericht/archive/2015/08/article/logboek-aftellen-naar-p-day-nog-15-dagen-13619.html

Wil je weten wat er in de andere Logboeken staat en wie Contactpersoon Actieteam is kijk dan even op www.acp.nl dan lees je het daar.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #826 Gepost op: 1 september 2015, 00:18:14
Citaat van: enrico1972 link=msg=1369842 date=1441028964
Drie ambtenarenbonden akkoord met bod van Plasterk
ma 31 aug 2015, 15:16

De leden van CNV, Ambtenarencentrum en CMHF hebben vandaag ingestemd met het akkoord dat vlak voor de zomer was bereikt met minister Plasterk. In ruil voor een soberder pensioen krijgen de ambtenaren 5,05% loonsverhoging in twee jaar.

Lees verder op: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24434910/__Drie_ambtenarenbonden_akkoord_met_bod_van_Plasterk__.html

Blijkbaar begrijpt alleen het FNV dat je dit loonbod niet moet accepteren. Slechte zaak van de overige vakbonden wat mij betreft.
Ik sta hier zeer van te kijken. Overal waar ik het las en hoorde was iedereen tegen dit aanbod en werden er zelfs alweer nieuwe acties gepland. Ergens riekt dit een beetje naar het schoonvegen van het eigen straatje aangezien er nergens ook maar iets van duidelijk beschreven is hoe of wat. "een grote meerderheid" staat bij mij vaak synoniem aan "net iets meer als 50%". Ik hou mijn hart vast.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #827 Gepost op: 1 september 2015, 11:00:31
Gelukkig voor de politie gaan daar de acties door. Ook de FNV zal bij andere sectoren in beweging komen.
Dit akkoord is zo slecht. Het moet echt van tafel.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #828 Gepost op: 1 september 2015, 20:52:33
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1369931 date=1441059494
Ik sta hier zeer van te kijken. Overal waar ik het las en hoorde was iedereen tegen dit aanbod

Het is nu eenmaal een gegeven dat tegenstanders harder en vaker hun stem laten horen als voorstanders. Dat "iedereen" die jij "hoort" tegen is zegt niets over degenen die jij niet hoort.

Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1369931 date=1441059494
"een grote meerderheid" staat bij mij vaak synoniem aan "net iets meer als 50%". Ik hou mijn hart vast.

Het is vrij simpel. Bonden leggen iets voor aan hun leden en die bepalen in meerderheid of ze akkoord gaan ja of nee. En nu is het zo dat veel tegenstanders geen lid zijn van een bond, omdat zij vinden dat bonden het in het verleden niet goed hebben gedaan. Dat zij daarmee hun stemrecht verliezen willen zij meestal niet horen. Daarmee zijn zij mede verantwoordelijk dat een kleinere groep voorstanders nodig is voor een meerderheid, en zorgen zij er dus mede voor dat bonden en uiteindelijk de meerderheid van hun leden akkoord gaan met iets waar zij het niet mee eens zijn en worden zij nog eens gesterkt in hun afkeer van de vakbond, terwijl zij dus beter massaal lid hadden kunnen worden en daarmee dus kunnen zorgen dat de meerderheid niet voor maar tegen was.

Maar ja, lid worden van een "club" waar de meerderheid een andere mening heeft is natuurlijk raar....

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #829 Gepost op: 1 september 2015, 23:28:25
Het is zeker niet zo dat de meerderheid van het totaal aantal leden voor het akkoord was.
De cijfers:

60% van de leden is aangesloten bij de FNV. Daar is vrijwel unaniem tegen het akkoord gestemd.
40% is lid van een bond welke is aangesloten bij 1 van de 3 centrales die wel getekend hebben. Daarvan is 66% voor het akkoord en 33% tegen het akkoord.
Hiermee kan je dus stellen dat 75% van de leden bij de 4 centrales tegen het akkoord is. Een ruime meerderheid is dus tegen.
Toch vinden de 3 centrales dat zij met 3 van de 4 handtekeningen een meerderheid vertegenwoordigen en er voldoende draagvlak is voor het akkoord. Mooi staaltje democratie en we zijn er nog niet:

Het ABP kent totaal 2,8 miljoen deelnemers. Door het akkoord gaan 600.000 deelnemers fors minder inleggen in het ABP. Dit heeft gevolgen voor de andere 2,2 miljoen deelnemers, want hoe minder in de pot, hoe minder er uitgekeert of geïndexeerd kan worden. Die 2,2 miljoen deelnemers zien daarbij niets terug van de 5,05% loonruimte.

Kortom, 150.000 voorstanders nemen een beslissing over de pensioenen van 2,65 miljoen mensen die of tegen waren of er niets over konden zeggen.

Ja, mooie meerderheid...