Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 165196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #850 Gepost op: 2 september 2015, 17:06:37
Weet je wat immoreel is? Mensen die (bewust) geen zier met de FNV te maken willen hebben toch via een omweg forceren zich te conformeren aan haar ideeën. Ik heb niets met die club, stop met het beïnvloeden van mijn inkomen. Als ik had gewild dat de FNV zich met mijn inkomen en pensioen had bemoeid, was ik wel lid geworden.
En de CMHF mag dat wel?

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #851 Gepost op: 2 september 2015, 17:17:00
LOGBOEK Aftellen naar P-Day – nog 13 dagen

Het was begin deze week prominent in het nieuws: ‘Ambtenarenbonden akkoord met loonsverhoging van 5,05’. Een bericht dat gemakkelijk tot verwarring kan leiden. Eén ding is zeker: de vier politiebonden zijn NIET akkoord gegaan met het CAO-aanbod van het kabinet voor 2015 en 2016 en blijven actievoeren voor een volwaardige nieuwe CAO Politie.

Hoe zit de vork in de steel? In Nederland worden de arbeidsvoorwaarden van het overheidspersoneel bepaald in overleg tussen de werkgever en ambtenarenbonden. Dat gebeurt per sector (politie, rijk, gemeente, onderwijs) en de gemaakte afspraken worden vastgelegd in aparte CAO’s voor elke sector. De meeste ambtenarenbonden zijn aangesloten bij een overkoepelende ambtenarencentrale. Dat is ook noodzakelijk om toegang te krijgen tot het sectoraal overleg. Als het gaat om onderwerpen die alle ambtenaren raken (zoals de pensioenvoorzieningen) werken ze binnen zo’n ambtenarencentrale met elkaar samen. Nederland kent vier ambtenarencentrales.

Op 10 juli bereikten de onderhandelaars van het kabinet met de onderhandelaars van drie van de vier ambtenarencentrales een akkoord over de loonruimte voor alle Nederlandse ambtenaren in 2015 en 2016. De afgesproken loonsverhoging was een eenmalige uitkering van 500 euro en een structurele loonsverhoging van 5,05 procent.

Politiebonden tegen
Nederland heeft vier politiebonden en die zijn allemaal aangesloten bij een andere ambtenarencentrale. De ambtenarencentrale van de FNV, waarbij de NPB is aangesloten, gaf bij voorbaat aan niets te zien in de aangeboden loonsverhoging vanwege de gekozen wijze van financiering. De overige drie ambtenarencentrales gaven hun achterban, waaronder de ACP, ANPV en VMHP, de gelegenheid het onderhandelaarsakkoord aan hun leden voor te leggen. De politiebonden wezen het akkoord af. Reden daarvoor: de geboden arbeidsvoorwaardenruimte is onvoldoende voor een nieuwe CAO Politie en grotendeels een sigaar uit eigen doos.

Wat heeft dat voor praktische gevolgen? In dit soort processen geldt het democratisch principe: de meerderheid beslist. Hoewel de leden van de politiebonden het onderhandelaarsakkoord afwezen, ging het merendeel van de leden van de andere ambtenarenbonden wel akkoord. Uiteindelijk stemden drie van de vier ambtenarencentrales op 31 augustus definitief in met het loonruimte-akkoord.  

Acties gaan door
Het nieuws van het bereikte akkoord werd afgelopen maandag bekendgemaakt en leidde bij veel collega’s tot verwarring. Waren de politiebonden alsnog omgegaan? Kwamen de CAO-acties op 15 en 16 september daardoor te vervallen? Hier de duidelijke antwoorden op deze twee vragen: de politiebonden zijn en blijven tegen het loonruimte-akkoord en alle lopende en voorgenomen acties gaan gewoon door, inclusief de tweedaagse klapper op Prinsjesdag.

Op donderdag 16 juli kwamen minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur en de voorzitters van de politiebonden bij elkaar om te bespreken wat het loonruimte-akkoord betekende voor het CAO-proces. Van der Steur vond dat de in het akkoord afgesproken loonsverhoging van 5,05 procent en eenmalig een uitkering van € 500 voldoende aanleiding waren voor het hervatten van de CAO-onderhandelingen. Er konden dan ook nog wel afspraken gemaakt worden over andere zaken, maar die moesten dan worden betaald uit de 5,05 procent loonruimte uit het akkoord met ambtenarencentrales. De bonden vonden en vinden dit onacceptabel en dus gaan de politieacties door.

Waardering politiewerk
Het doel blijft hetzelfde: de politiek dwingen meer waardering te tonen voor het politiewerk, zowel door meer geld uit te trekken voor een goede beloning als door een verantwoord personeelsbeleid in bredere zin.

Door: Politiebonden
2/09/2015 16:29

BRON: http://www.acp.nl/actueel/middelen/nieuws/nieuwsbericht/archive/2015/09/article/logboek-aftellen-naar-p-day-nog-13-dagen-13621.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #852 Gepost op: 2 september 2015, 17:19:11
Citaat van: Senior GGP link=msg=1369275 date=1440766256

Voor de mensen die niet snappen dat als er met die 5,05% akkoord gegaan wordt je genaaid wordt waar je zelf bij staat kijk even naar het plaatje uit het citaat hier boven aub.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #853 Gepost op: 2 september 2015, 17:20:01
Mooi! De politie blijft doorgaan en terecht! Toch nog verstandige bonden bij de andere centrales. ;-)

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #854 Gepost op: 2 september 2015, 17:24:49
Citaat van: Sven82 link=msg=1370168 date=1441206285
Wat mij betreft onbegrijpelijk. En ik ben niet de enige. Ook buiten de FNV. Vriend en vijand. Dat zegt wel wat.

Het zegt me helemaal niets, net zo min als het u iets zegt dat in mijn omgeving velen zich absoluut niet kunnen vinden in het FNV standpunt. Helemaal als haar aanhangers alle tegenstand afserveert als onzorgvuldig, moreel onverantwoordelijk en kortzichtig. Dat u de drie andere centrales (en haar sub-bonden die gewoon geraadpleegd zijn) beticht van het buitenspel zetten van haar leden. Precies dat gevoel van superioriteit werkt weerzin op. Ik ben lid van de KVMO omdat ik het vertrouwen heb dat zij mijn belangen goed behartigen. Tot op heden heb ik geen enkele reden om daaraan te twijfelen, wat de FNV ook allemaal rondbazuint.

Citaat van: Sven82 link=msg=1370169 date=1441206397
En de CMHF mag dat wel?

Dat is natuurlijk hét dilemma van het systeem: zo lang iedereen blijft praten en er de wil is om er uit te komen werkt het. Het loopt echter knarsend vast als een van de partijen de kont in de krib gooit. Dan komen er geen afspraken en gebeurt er dus helemaal niets meer. Wat mij betreft mag de minister in ultimo verder gaan praten met de CMFH en andere bonden ja, het proces moet doorlopen. Als het FNV als enige partij besluit dat zij geen deel meer wil uitmaken van het proces, jammer dan. Dat is een ideologische keuze waar ik gelukkig niets mee te maken heb.

Het wordt anders als er consensus is dat het voorliggende plan een duivels draconisch misbaksel is waar ieder weldenkend mens op tegen is, maar dat is hier totaal niet aan de orde.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #855 Gepost op: 2 september 2015, 17:28:32
Kleine toevoeging: hier zich we gelijk de pijn van een bovensectoraal akkoord: de politiebonden zijn (ook) tegen omdat er in haar eigen arbeidsvoorwaarden pijn zit. Maar wat heb ik daar als militair en mijn vriendin als onderwijzer mee te maken? Andersom zijn er ook piketpaaltjes vanuit andere overheidsgroepen waar de politie niets mee te maken heeft. Kortom: appels met peren gelijkstellen levert problemen op.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #856 Gepost op: 2 september 2015, 17:52:45
Prima. Het wordt wat lastig discussiëren als men de inhoud van het akkoord niet kent en niet weet wat de onderhandelaars van de 3 centrales hebben laten liggen.

Er kunnen nu 2 dingen gebeuren: Of de FNV haalt zijn gelijk via de rechter of het akkoord blijft wat het is en dan zegt de FNV vanzelf een keer: we hebben het toch gezegd...

Dat superioriteitsgevoel van de FNV is iets van de oude FNV. Nogmaals, het standpunt van de FNV vindt steun bij vriend en vijand. Bij mensen die er echt veel verstand van hebben. De FNV roept terecht dat hun standpunt de juiste is.

Maar goed, we blijven hangen in procedures. Wie o wie hier, die zo tegen de FNV is, schiet gaten in de berekening van de FNV? Kom maar op.

Sven82

• Senior gebruiker

Highfield

• Senior gebruiker
Reactie #858 Gepost op: 2 september 2015, 19:41:46
Ik ben het eens met de berekening, maar niet met de conclusie. Als jonge werkende heb ik behoefte aan meer geld op mijn eigen bank in plaats van de rekening bij het ABP. Hoe dat over 40 jaar uitpakt kan niemand met droge ogen voorspellen. Er spelen zo ontzettend veel factoren mee. Een groot deel daarvan hebben we niet in de hand, en een deel zullen we misschien nog niet eens weten omdat ze pas over 15 of 20 of 28 jaar de kop op steken. Dan kan je als vakcentrale roepen dat het een truc is en gaan staken tot je een ons weegt, maar daar schieten we natuurlijk niets mee op.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #859 Gepost op: 2 september 2015, 19:53:29
1 Ding is zeker. Als je geld op de bank zet dan krijg je nooit hetzelfde rendement.
We kunnen natuurlijk ook het hele pensioensysteem afschaffen. Banken blij en ouderen in de armoede. Fijn na 45 jaar werken.