Wat de vakbonden en actievoerende medewerkers dan wel moeten doen:
- Weer in onderhandeling gaan met de minister. Op dit moment komt het op de burger over alsof de minister toereikend is en de vakbonden onverschillig. En naast dat; zonder overleg kom je nergens, dat is nou eenmaal hoe de politiek werkt. De macht van de vakbonden ligt vooral bij hun functie als gesprekspartner, dat moet je onder geen enkele omstandigheid weggooien.
- Acties zoals die bij de marathon van Rotterdam, GEWELDIG! Geeft me weer hoop om te zien dat agenten dus blijkbaar toch met ideeën kunnen komen die qua kenbaar maken van je probleem en werven van steun meer goed doen dan kwaad (voor de verandering). Zou graag zien dat ik dit vaker zou kunnen zeggen.. zag vanochtend helaas weer op het nieuws dat er meer acties komen die alleen maar uitstralen; "wij zijn politiemensen en wij vinden dat we geld moeten krijgen, en wij vinden dat jullie dat ook moeten vinden".
De tekst op de weg bij de marathon van Rotterdam voldeed namelijk aan de volgende belangrijke criteria:
Machtsmiddelen worden niet misbruikt
Burger wordt niet gehinderd of benadeeld
Rekening houden met je voorbeeldfunctie (door achteraf schoonmaken in dit geval)
Zorgt er niet voor dat de politie de taken waarvoor zij is aangewezen minder (goed) uitvoert
Dat de politieleiding achteraf van plan was om aangifte te doen werkte daarnaast in jullie voordeel, door argumenten als "opsporingsmiddelen zijn als zwaar belast" en "de hele weg stond vol met tekst en spandoeken, wat maakt dat van ons nou uit" werf je begrip vanuit de maatschappij en zet je de leiding neer als de grote boze bazen dat ze zijn.
- En het belangrijkste, wat ik nog niet gezien heb, is leg mensen uit waarom "jullie zitten op de 0-lijn, ja? Dus? Zitten meerdere mensen dat niet?". Maak een vergelijking, wat was de gemiddelde loonontwikkeling van andere beroepen afgelopen jaren en hoe was die van jullie? En daarnaast... Een bonus omdat de politie door een reorganisatie heen ging? Waarom? Als de school waarvoor ik werk opeens anders gaat heten, moet ik dan ook een vergoeding krijgen?
Leg het alsjeblieft niet hier uit op het forum maar leg het uit aan de burger, zij hebben geen idee, en langzaamaanacties helpen daar niet bij. Zonder uitleg geen begrip en zonder begrip geen steun.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het eens met jullie eis maar niet met jullie acties. Wat ik niet graag zou zien is dat jullie binnen de Nederlandse maatschappij en politiek worden wat Griekenland is binnen de EU.