Scorpio, je draait de zaken om. Het zijn de hoge bazen en de leidinggevende lagen eronder die verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering. Indien deze efficiënter kan zal deze groep een verandertraject moeten initiëren. Natuurlijk kan er gekozen worden voor een traject waarbij de werkvloer input levert, zoals bijvoorbeeld LEAN, maar het initiatief ligt bij de korpsleiding en niet bij de agent op straat.
Even voor alle duidelijkheid, je gaat mij niet horen zeggen dat het alleen maar aan de werkvloer ligt. Alleen is het te makkelijk om alleen maar naar de (kleinere) groep "hoge bazen en leidinggevende lagen eronder" te wijzen en te roepen dat die het alleen maar fout doen en dat de grootste groep, de "onderste laag" alles goed doet.
Dat er meer fte's zijn dan dat er budget is, is een fout van de korpsleiding. Zij moeten de in-, uit- en doorstroom managen. Daar zijn ze manager voor. De voor- of de nadelen die het huidige wanbeleid opleveren is de diender op straat niet aan te rekenen.
Kan jij, als niet manager, eens een voorbeeld geven hoe een manager in jullie organisatie de uitstroom kan managen? En net als in het bedrijfsleven, schoppen de onderste lagen vaak tegen de hogere lagen aan. Daarbij vergeten zij voor het gemak vaak, dat in de hogere lagen er ook vele mensen zitten, die ooit zelf tot een lagere, en vaak zelfs tot de onderste laag hebben behoort. Zijn die mensen dan in de loop der jaren zo veranderd, of is er wat anders aan de hand?
Ook cultuur is te sturen. Ook hier zal het nutteloos zijn voor de agent op straat om hiertoe het intiatief te nemen. Als de agent er al tijd voor zou hebben.
Cultuur is iets wat je samen creëert. Als jij in een hiërarchische organisatie als de politie carrière wil maken, en dat willen de meeste collega's, dan kiezen de meeste mensen er bijna als vanzelf voor om zich in de heersende cultuur te schikken. En daarbij wordt onderling vaak wel OVER de direct leidinggevende (en de lagen daarboven) gesproken, maar MET deze leidinggevende praten over wat deze in jou ogen anders/beter zou moeten doen is voor de meesten al een stap te ver. De volgende stap in je carrière is immers de positie van deze leidinggevende, en wanneer deze, of één van zijn/haar collega's een stap gaat maken, dan hopen velen die positie ooit een keer zelf te bezetten. En dan is het dus niet handig om je al af te zetten tegen de bestaande cultuur.
Daarnaast zijn er voldoende leidinggevenden die prima betaald krijgen om dit initiatief daadwerkelijk te nemen.
Ja, maar ook die leidinggevenden willen ooit weer een stapje hoger in de hiërarchie komen. En als het gaat om voldoende leidinggevenden, dan denk ik dat dit een understatement is. Er zijn veel te veel leidinggevenden en managementlagen. Maar net als de collega's in de onderste lagen, hebben die ook allemaal hun rechten en blijven die ook zitten waar ze zitten. En gaan vooral niet uit de pas lopen, want wanneer er weer een hogere positie beschikbaar komt, dan zijn er vele collega's die die positie willen hebben.
Verder zie je, ook hier op het forum, dat politieagenten, niets willen aannemen van mensen die van uit de organisatie komen. Jullie weten immers als enige wat politiewerk inhoudt, buitenstaanders niet en daarmee is elke discussie niet meer mogelijk. Wanneer je het echter hebt over zaken als efficiëntie, organisatiestructuur, bedrijfsvoering e.d., dan denk ik dat politieambtenaren nog heel veel kunnen leren van mensen van buiten de organisatie.
Met wijzen is niets mis.
Dat zeg ik ook niet. Alleen zeg ik wel, dat je dan ook eens met wat meer zelfkritiek naar jezelf moet gaan kijken.
Zeker niet naar mensen die hun verantwoordelijkheid kennelijk niet nemen. Is ook een deel cultuur natuurlijk; laten we elkaar vooral niet aanspreken en zeker niet bottum-up.
Nee, want als je dat doet, dan is je carrière maken bij voorbaat kansloos. En zo houdt iedereen elkaar vast in dezelfde wurggreep en blijft de cultuur in stand.
Dat er op het gebied van ICT e.d. nog veel winst valt te behalen, dat is overduidelijk Maar doordat het vooral ook mensenwerk is, is er op het gebied van arbeidsvoorwaarden ook veel winst te behalen wanneer het gaat om efficiëntie e.d. Neem als voorbeeld het werken in weekenden. Voor bijvoorbeeld een afdeling als de noodhulp, gaat het werk gewoon 24/7 door. Wanneer je 4 a 5 dagen per week werkt, is het echter niet logisch dat je dan verwacht dat je bijvoorbeeld om het weekend vrij kan zijn. Dan kom je eerder in de buurt van een patroon van 2 weekenden werken, 1 weekend vrij. In het bedrijfsleven is dit vrij normaal, er zijn zelfs bedrijven waar je nog meer weekenden werkt.
Verder kan je als politieambtenaar ook zo maar even zelf gaan bepalen dat je 4 x 9 uurs diensten wilt gaan draaien. Dat heeft helemaal niets met efficiënt te maken.