@Scorpio: Je hebt op zich deels gelijk, maar er zijn nogal wat bezwaren.
De gevolgen van dit akkoord zijn aanzienlijk. Als het gaat om pensioenen en sociale zekerheid is het over de afgelopen 30 jaar gezien een historisch akkoord. Ik vind dat je jezelf als vakbondsbestuurder op zo een moment echt af moet vragen of je kan volstaan met de formele meerderheid (3 handtekeningen) of dat je moet kijken naar het aanwezige draagvlak. Gezien de inhoud van dit akkoord vind ik dat je voldoende draagvlak moet hebben. Dat is er nu niet. Dat er 3 centrales zijn die voor dit bovensectorale akkoord niet verder dan hun eigen leden kijken is echt onverantwoord en geeft aan dat zij kennelijk niet snappen wat de inhoud van dit akkoord voor gevolgen geeft.
Je laatste alinea is wat kort door de bocht. Nergens schaar ik deze mensen bij de tegenstanders. Ze zijn gewoon monddood gemaakt door de 3 centrales. Er wordt ingegrepen in hun pensioenen, ze mochten er geen zak van zeggen en ze zien er niks van terug. Asociaal.
Heeft de FNV het (niet) akkoord ter stemming voorgelegd aan de leden dan?
En die 600.000 deelnemers gingen toch al minder inleggen door de veranderde regelgeving rond pensioenen en daarop gebaseerde wijziging van het beleid van het ABP sinds dit jaar? Dat staat toch los van de CAO?
Want ik begrijp er weinig meer van......
De FNV heeft de uitkomst van de verkenningen voorgelegd aan het kader. Waarom niet aan de leden? Heel simpel, zo ver was het proces eigenlijk niet!
Het kabinet heeft in eerste instantie alleen de FNV benaderd om te verkennen wat er bovensectoraal mogelijk zou zijn. Toen dit erg serieus bleek te zijn heeft de FNV aangegeven dat ook de 3 andere centrales betrokken moesten worden, wat dus ook gebeurd is.
De uitkomst van de verkenningen is voorgelegd binnen de FNV aan het kader met de vraag of er aangevangen kon worden met onderhandelingen. Een eventueel onderhandelingsresultaat zou dan voorgelegd worden aan de leden.
Echter, vanuit de verkenningen bleek dat er op dat moment te weinig duidelijk was over de gevolgen voor o.a. de pensioenen met de voorstellen van het kabinet. De FNV heeft vervolgens gekozen voor meer zorgvuldigheid en aangegeven dat er wat meer tijd nodig was om het e.e.a. goed door te rekenen. Niets mis mee lijkt mij.
Vreemd genoeg zaten de onderhandelaars van de andere centrales al met de pen in handen om dit akkoord te tekenen, zonder de FNV in kennis te stellen. Vreemd...
M.b.t. de veranderingen in de pensioenen: buiten dit verhaal verandert er voor alle deelnemers het een en ander, maar geen enkele aanpassing heeft tot 15% minder pensioen tot gevolg. Behalve het akkoord dan.