Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 164592 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #860 Gepost op: 3 september 2015, 06:46:14
Er zat overigens wel degelijk een fout in de berekening van de FNV:

Citaat
Volgens de FNV heeft de loonruimteovereenkomst een pensioenverlies van 15% tot gevolg voor de deelnemers. Het klopt dat het aanpassen van de indexatieambitie van loon- naar prijsindexatie op de lange termijn waarschijnlijk tot een iets lager pensioen leidt omdat er minder premie wordt ingelegd. Maar de daling van 15% die de FNV noemt is niet realistisch: die gaat uit van een werknemer die nu 25 jaar is en de pensioenuitkering die deze werknemer op een leeftijd van 75 krijgt. Ook is geen rekening gehouden met de loonsverhoging van ruim 5%, door dit hogere inkomen bouwt iemand de rest van zijn werkzame leven meer pensioen op en valt het pensioen hoger uit. Bovendien gaat de FNV uit van een verschil tussen de toekomstige loon- en prijsstijging dat fors hoger is dan in de afgelopen vier decennia. Als we naar de ontwikkelingen in lonen en prijzen kijken gedurende de afgelopen tientallen jaren en rekening houden met de 5% loonsverhoging, dan komt het resultaat aanzienlijk positiever uit.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/08/27/bekostiging-overeenkomst-5-loonstijging-door-kabinet

Ik werk als rijksambtenaar, dus deze kwestie raakt ook mijn portemonnee. Ik vind het leuk en aardig dat de FNV graag een ander bod had gezien, maar als de keus is tussen het voortduren van de nullijn of het huidige akkoord, dan ben ik voor het huidige akkoord. Het is een illusie om te denken dat er nu nog iets beters op tafel komt, stakingen of geen stakingen.
Overigens kan de wijziging van de indexatiemethode (wat mij een reëel punt lijkt) ook tot gevolg hebben dat de pensioenen juist weer eens geïndexeerd worden. Dat is sinds 2009 ook niet meer gebeurd.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #861 Gepost op: 3 september 2015, 09:11:34
http://www.kvmo.nl/nieuws/weblog-voorzitter/item/272-beeldvorming.html

Laatste twee alinea's:

Citaat
Als de jonge Rijksambtenaar slim is dan spaart hij/zij de ‘sigaar uit eigen doos'. De ‘sigaar’ was deze Rijksambtenaar anders ook kwijt geweest aan pensioenpremies. Na een werkzaam leven, 45-50 jaar voor de nu startende jonge jonge Rijksambtenaar levert ‘de sigaar’ tegen een gemiddelde rente van 2% ruim 25.000 euro netto op. Ruimschots genoeg om het bruto tekort van 120,77 euro per maand op te vangen. Temeer omdat de 120,77 euro alleen van toepassing is als het FNV-doemscenario uitkomt en echt alles tegen zou zitten. Zeg maar als Pasen en Pinsteren op één dag vallen.

De echte vraag in het geval van het loonakkoord is daarom dan ook: waarom heeft de FNV voor deze insteek gekozen? Voor het antwoord op die vraag moet u bij de FNV zijn. Die vraag kan en mag ik niet beantwoorden. Als ‘gentleman’ houd ik me namelijk aan mijn woord en klap ik niet uit informeel overleg. Jammer, want ik zou er een mooi boek over kunnen schrijven.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #862 Gepost op: 3 september 2015, 09:27:33

Er zat overigens wel degelijk een fout in de berekening van de FNV:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/08/27/bekostiging-overeenkomst-5-loonstijging-door-kabinet

Ik werk als rijksambtenaar, dus deze kwestie raakt ook mijn portemonnee. Ik vind het leuk en aardig dat de FNV graag een ander bod had gezien, maar als de keus is tussen het voortduren van de nullijn of het huidige akkoord, dan ben ik voor het huidige akkoord. Het is een illusie om te denken dat er nu nog iets beters op tafel komt, stakingen of geen stakingen.
Overigens kan de wijziging van de indexatiemethode (wat mij een reëel punt lijkt) ook tot gevolg hebben dat de pensioenen juist weer eens geïndexeerd worden. Dat is sinds 2009 ook niet meer gebeurd.

De cijfers van de Rijksoverheid neem ik niet serieus. Meneer Plasterk verdedigd die cijfers met verve, maar het is de halve waarheid en een opgepoetst politiek verhaal. Kijk anders nog eens naar die uitzending van Nieuwsuur en turf even hoevaak Plasterk het heeft over -500,- euro zo in het handje- als hij het heeft over de eenmalige uitkering. Mochten we die krijgen dan daag ik je uit om die 500,- ook schoon in het handje te houden. Problemen met de Belastingdienst verzekerd, want het bedrag is bruto! Niks 500, - euro in het handje. Je mag blij zijn als je er 300,- van overhoudt!

De nullijn was feitelijk al van de onderhandelingstafel na de troonrede van 2014, waarin duidelijk werd vermeld dat er weer ruimte was om de salarissen van ambtenaren te verhogen. Kennelijk was dat toch de verkeerde tekst en had er moeten staan dat ze een truc hebben gevonden om de ambtenaren meer geld te geven en dat het kabinet het bijna niets kost.
De FNV stond ook echt wel open om eens goed na te denken over waar het geld vandaan moest komen. Ook als het de pensioenen zou raken. Maar dan wel zorgvuldig en zo veel als kan doorrekenen. Niet binnen een maand even een voorgekauwde deal maken, omdat het Kabinet in september een vrolijke troonrede wil hebben. Een kwestie van door onderhandelen dus, maar dan wel in open en reëel overleg.

Het wijzigen van loon- naar prijsindexatie zal mogelijk eerder leiden tot indexatie? No way. Lees anders nog even na wat er geneurde een paar dagen nadat de 3 centrales akkoord waren gegaan:

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/pensioenfondsen-geraakt-door-lagere-rekenrente

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #863 Gepost op: 3 september 2015, 09:31:13

Het is een illusie om te denken dat er nu nog iets beters op tafel komt, stakingen of geen stakingen.

Heb je dat in je glazen bol gezien?
Geloof me, er is een mogelijkheid om alles plat te leggen.
Als dit nog een tijdje doorgaat en de acties verder verzwaren dan gaat men in de 2e kamer echt wel zweten hoor...

Of het uit de lengte of breedte komt, er zal geld bij moeten.
Wij zijn na bijna 5 jaar nullijn echt niet onredelijk in wat wij vragen.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #864 Gepost op: 3 september 2015, 09:33:28
http://www.kvmo.nl/nieuws/weblog-voorzitter/item/272-beeldvorming.html

Laatste twee alinea's:
De sigaar uit eigen doos opsparen? 2% rente? Welke bank is dat? En als ik die sigaar dan op de bank zet, dan heb ik toch alsnog niets extra te besteden?

En het doemscenario van de FNV. Ja ach, volgens mij is het verstandig om eens te bedenken dat het niet vanzelfsprekend is dat de bomen tot de hemel groeien. Kwestie van de lessen trekken uit de crisis. Iedereen die denkt dat er op een gegeven moment een punt komt dat we de draad van voor de crisis weer kunnen oppakken en dezelfde groei kunnen genereren heeft het echt niet begrepen.
Noem het een doemscenario. Ik noem het realisme.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #865 Gepost op: 3 september 2015, 10:08:30
Citaat van: Sven82 link=msg=1370245 date=1441265608
De sigaar uit eigen doos opsparen? 2% rente? Welke bank is dat? En als ik die sigaar dan op de bank zet, dan heb ik toch alsnog niets extra te besteden?

En het doemscenario van de FNV. Ja ach, volgens mij is het verstandig om eens te bedenken dat het niet vanzelfsprekend is dat de bomen tot de hemel groeien. Kwestie van de lessen trekken uit de crisis. Iedereen die denkt dat er op een gegeven moment een punt komt dat we de draad van voor de crisis weer kunnen oppakken en dezelfde groei kunnen genereren heeft het echt niet begrepen.
Noem het een doemscenario. Ik noem het realisme.

Lees eerst het hele artikel eens. Daar staat door u gewenste berekening in. Maar dan met de realistische feiten in plaats van de ideologische prietpraat over "leugens", "trucs" en andere activerende FNV termen die door de media gretig gereproduceerd worden. Ik sluit mij volledig aan bij Voske83. De terechte opmerking over de wijzigende indexatiemethode heeft ook weinig te maken met de rekenrente, die we niet volledig zelf in de hand hebben. Dat zij uiteindelijk dezelfde pensioenpot beïnvloeden, maakt ze nog niet afhankelijk van elkaar..

Ik hou deze discussie voor gezien. Er zijn enorme verschillen in perceptie van de realiteit en verwachtingen voor de toekomst. Ik bespeur, zoals ik al eerder zei, een vorm van superioriteitsgevoel en neerbuigendheid van het FNV-kamp tegen alles wat niet FNV is. Ik voel mij dan ook gesterkt in mijn keuze om me niet aan die partij te liëren. Ik hoop dat ze er in Den Haag (inclusief de FNV) snel uitkomen want zolang er geen akkoord is gebeurt er in ieder geval niets.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #866 Gepost op: 3 september 2015, 10:29:20

Lees eerst het hele artikel eens. Daar staat door u gewenste berekening in. Maar dan met de realistische feiten in plaats van de ideologische prietpraat over "leugens", "trucs" en andere activerende FNV termen die door de media gretig gereproduceerd worden. Ik sluit mij volledig aan bij Voske83. De terechte opmerking over de wijzigende indexatiemethode heeft ook weinig te maken met de rekenrente, die we niet volledig zelf in de hand hebben. Dat zij uiteindelijk dezelfde pensioenpot beïnvloeden, maakt ze nog niet afhankelijk van elkaar..

Ik hou deze discussie voor gezien. Er zijn enorme verschillen in perceptie van de realiteit en verwachtingen voor de toekomst. Ik bespeur, zoals ik al eerder zei, een vorm van superioriteitsgevoel en neerbuigendheid van het FNV-kamp tegen alles wat niet FNV is. Ik voel mij dan ook gesterkt in mijn keuze om me niet aan die partij te liëren. Ik hoop dat ze er in Den Haag (inclusief de FNV) snel uitkomen want zolang er geen akkoord is gebeurt er in ieder geval niets.

Ik ken het artikel. Prachtige rooskleurige voorstelling. Jouw opmerking over de indexatie is dan wel weer grappig. Spiegel hem eens met het verhaal over indexatie in het artikel. Nu dus 2 tegenovergestelde argumenten die dezelfde uitkomst moeten onderbouwen. Veel gekker moet het niet worden.

De FNV voelt zich niet superieur. Wellicht zit er nog wat oude pijn bij de andere centrales. Zou zonde zijn. Zeker als het één van de redenen zou zijn voor hun handelswijze (tegen de FNV, dus voor het akkoord).

Het is de FNV geweest die alleen door het kabinet was uitgenodigd om een bovensectoraal akkoord te verkennen.
Het is de FNV geweest die het kabinet heeft gevraagd om de 3 andere centrales ook te betrekken.
Het zijn de 3 centrales die zonder de FNV het even te laten weten een deal zijn gaan sluiten.
En dan de FNV een superioriteitsgevoel aanmeten? Man man man, wat een slecht verhaal.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #867 Gepost op: 3 september 2015, 12:46:40
politieacties @politieacties
Politiebonden winnen kort geding CAO-actie deurwaarders. Rechter verbiedt actie niet, we gaan door. #caopolitie
12:18 uur · 3 Sep 2015 · Twitter for iPhone
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #868 Gepost op: 3 september 2015, 13:16:26
Highfield, ik ben het ook zeer oneens met het "akkoord" zoals deze nu gesloten is. Ja het klinkt en bekt leuk 5% loonsverhoging na bijna 5 jaar nullijn. Punt is echter dat het geen loonsverhoging is. Het is 2% verhoging en 3% verruiming omdat je dat niet aan het ABP hoeft te betalen. (ik neem de cijfers even ruim). Daarbij word het niet met terugwerkende kracht gedaan maar pas vanaf 1 september/oktober, waardoor je dus al een groot deel van het jaar mist. Als dit nu eens eerlijk werd gezegd was een stuk minder gemorrel geweest.

Het punt waar ik wel positief over ben (of we dat blijven is een ander verhaal) is het feit dat het pensionstelsel word aangepast. Ja dit geld ook voor mij nog niet omdat ik nog zeker 40 jaar moet werken voor ik ervan kan genieten, maar de berekeningen zouden in het nieuwe stelsel positief kunnen uitvallen. Of dat over die 40 jaar nog is dat weer niemand, maar dat er iets moet veranderen dat is wel duidelijk. Al blijft die dekkingsgraad altijd een wiskundig hocus pocus waar je met een paar veranderingen in de berekening gelijk weer 5 % verschil heb.

Daarnaast is het grootste punt dat er naast dit akkoord (wat voor iedereen geld) er dus geen mogelijkheid is om per sector (rijksambtenaar, politie, onderwijs etc) nog verdere afspraken te maken over die sector. Eerst werd er gezegd dat het wel mogelijk was door onze plasterk, maar nu word al gezegd "slikken of stikken en geen andere afspraken". Dit vind ik toch de meest kwalijke zaak omdat hier toch wel bepaalde winsten gehaald kunnen worden voor zowel de werkgever als de werknemer.

Dus ik hoop dat er toch nog een aantal mensen wakker worden en zich blijven verzetten tegen dit akkoord, anders dan vrees ik dat een grote groep gaat lijden onder een beperkte meerderheid.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #869 Gepost op: 3 september 2015, 14:16:12
Citaat van: Sven82 link=msg=1370253 date=1441268960
De FNV voelt zich niet superieur.

Wellicht is het dan eens een idee om de manier van communicatie eens tegen het licht te houden? Dat doet het wellicht goed bij de eigen achterban, maar werkt volstrekt tegendraads bij veel leden en bestuurders van andere vakbonden, om maar te zwijgen van de Minister, nota bene iemand van dezelfde partij als voorzitter Heerts door wie hij een grote lading ...... over zich heen uitgestort krijgt.

Het is toch wel verfrissend om in deze discussie het weblog van Marc de Natris, voorzitter van de KVMO te lezen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om toch op een respectvolle manier met en over elkaar te blijven praten, hoe boos je wellicht ook bent.  98uiye