Highfield, ik ben het ook zeer oneens met het "akkoord" zoals deze nu gesloten is. Ja het klinkt en bekt leuk 5% loonsverhoging na bijna 5 jaar nullijn. Punt is echter dat het geen loonsverhoging is. Het is 2% verhoging en 3% verruiming omdat je dat niet aan het ABP hoeft te betalen. (ik neem de cijfers even ruim). Daarbij word het niet met terugwerkende kracht gedaan maar pas vanaf 1 september/oktober, waardoor je dus al een groot deel van het jaar mist. Als dit nu eens eerlijk werd gezegd was een stuk minder gemorrel geweest.
Het punt waar ik wel positief over ben (of we dat blijven is een ander verhaal) is het feit dat het pensionstelsel word aangepast. Ja dit geld ook voor mij nog niet omdat ik nog zeker 40 jaar moet werken voor ik ervan kan genieten, maar de berekeningen zouden in het nieuwe stelsel positief kunnen uitvallen. Of dat over die 40 jaar nog is dat weer niemand, maar dat er iets moet veranderen dat is wel duidelijk. Al blijft die dekkingsgraad altijd een wiskundig hocus pocus waar je met een paar veranderingen in de berekening gelijk weer 5 % verschil heb.
Daarnaast is het grootste punt dat er naast dit akkoord (wat voor iedereen geld) er dus geen mogelijkheid is om per sector (rijksambtenaar, politie, onderwijs etc) nog verdere afspraken te maken over die sector. Eerst werd er gezegd dat het wel mogelijk was door onze plasterk, maar nu word al gezegd "slikken of stikken en geen andere afspraken". Dit vind ik toch de meest kwalijke zaak omdat hier toch wel bepaalde winsten gehaald kunnen worden voor zowel de werkgever als de werknemer.
Dus ik hoop dat er toch nog een aantal mensen wakker worden en zich blijven verzetten tegen dit akkoord, anders dan vrees ik dat een grote groep gaat lijden onder een beperkte meerderheid.