GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 73514 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Thnx Bart, staat inderdaad weinig over de aard van...........

In een eerder bericht/item zag ik volgens mij de politie woordvoerder praten over gelukkig geen slachtoffers, hij doelde hiermee wss op geen dodelijke, ik kan dat bericht echter niet meer terug vinden.

Ik vind een gewond slachtoffer net zo goed een slachtoffer, ik ga er dan ook van uit dat hij dodelijke bedoelde, maar ik werd er wel weer even scherp door, want ik zie dan ook gelijk weer het verdraaien van cijfers weer voor me.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik denk doordat het centrale trappenhuis deel heeft uitgemaakt van de brand, de binnengangen zo snel vol met rook stonden waardoor de mensen niet meer via de normale weg eruit konden. Tja, en wat mij betreft is ieder persoon die door de brandweer uit de woning wordt gehaald een slachtoffer. En heeft de brandweer erger weten te voor komen in dit geval.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Je weet wat hier de oplossing voor is maar als men liever het risico neemt dat moeke overlijdt door rookvergiftiging dan dat men kleefmagneten aanbrengt.

Citaat van: Peter71 link=msg=1332350 date=1424520313
Tja, binnendeuren van inpandige gangen die openstaan doormiddel van kegjes, omdat moeke met haar rollator die deur zo lastig op kan krijgen. ::)

Of te wel we moeten nog meer aan voorlichting doen, brandveilig leven en zelfredzaamheid (of in dit geval blijf in je woning tot de brand geblust is en geventileerd is).

Citaat van: Fireball link=msg=1332349 date=1424519925
Dat is de theorie, maar de praktijk is, dat mensen proberen te vluchten, aan de wandel gaan en daarbij deuren open laten staan. Rook verspreidt zich dan, waardoor de situatie snel verslechtert. Tevens verspreidt rook zich via kieren, liftschachten, ventilatieroosters etc, omdat compartimenten stiekem geen compartimenten (meer) blijken te zijn. Maar goed, dat hoef ik jou vast niet uit te leggen. :)

Tja de regels zijn er niet voor niets. Maar goed als gebouwgebruikers of -eigenaren zich niet aan deze regels houden en niet er bij na denken dat ze er niet voor niets zijn krijg je dit soort incidenten.

Citaat van: Breathe link=msg=1332348 date=1424519356
Het aantal gewonden vind ik ook erg hoog, aard van de verwondingen zou mss wat verduidelijken.
Als ik de foto's bekijk dan vermoed ik inpandige galerijen, dat in combi met openen van deuren zou kunnen wijzen op veel SO's met rookinhalatie- trauma.
Mijn verwachting is ook dat veel deuren hebben open gestaan en dat alles op papier wel is gesteld en geregeld in den beginne, maar dat er naderhand zijn gewijzigd en niet meer gecontroleerd ligt ook in mijn lijn van verwachting.

Ik weet ook niet hoeveel woningen daadwerkelijk bij de brand zijn betrokken in de zin van vuur?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Kleefmagneten zijn leuk maar werken alleen als daar een brandmeldinstallatie daar aan vast zit. Ik zie in geen enkele alarmering voor deze brand een verwijzing naar die brandmeldinstallatie. In dit geval wil ik niet dat een deur open blijft staan, in dit geval wil ik dat deuren zeker naar centrale trappenhuizen dicht blijven. Als onderdeel van de compartimentering. Ook jij weet dat een compartimentering enkel werkt als daar een deugdelijke brandscheiding in tact is. Dus ook gesloten deuren en ramen. Kun jij wel weer beginnen over zelfredzaamheid, dat soort zaken zijn in dit geval waardeloos. En je kunt honderd keer aan bewoners vertellen dat zij tijdens brand binnen in hun woning moeten blijven. Maar jij weet net als iedereen dat bij brand dat een loze opmerking zal zijn. ::)
Kortom, weer een incident waaruit blijkt dat de brandweer zich niet kan en mag verschuilen achter op papier leuk uitziende regeltjes, die in de praktijk volslage onzinnig blijken te zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brand Nijmegen niet aangestoken

De brand in een café in Nijmegen, die oversloeg naar een seniorenflat erboven, is niet aangestoken.

Er zijn geen aanwijzingen dat er sprake is van brandstichting; mogelijk dat een technisch mankement de oorzaak is van de brand, liet de politie zaterdag weten.


guest12562

  • Gast
Leuk en aardig om dit weer weg te schrijven onder meer voorlichten en brandveilig leven, maar dat is echt zinloos. Zijn die voorlichtingsdagen en brandpreventie weken wel eens geëvalueerd? En wat waren de constateringen, hoe hoog was het rendement?
Ik weet de antwoorden wel en als je dan zegt dat men zelf een rookmelder moet kopen wordt men in sommige gevallen ook nog eens boos.
Ik zie daar dus weinig heil in, gewoon zorgen dat het repressief goed is geregeld, ook hier blijkt dit weer noodzakelijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik denk dat een project veilig wonen, papieren kreten als "zelfredzaamheid" leuk bedacht zijn. En het is goed dat de burger op die manier ook op de eigen verantwoordelijkheid wordt gewezen.
Maar als je dit soort zaken  ook durft te verkondigen bij bejaarden, die zich voorruit moeten bewegen met een rollator. Of gewoon niet meer zo snel zijn als iemand van 20 of 30 jaar. Dan denk ik dat je zelf de zaken niet meer snapt, en zelf niet begrijpt hoe het leven tegenwoordig in elkaar zit. En blijkt maar weer eens dat dit pure papieren argumenten zijn om je als brandweer er erg makkelijk van af te maken. En nog eens wat bezuinigingen er door te drukken.

We schepen de mensen af met een rookmeldertje, we vertellen de burgers nog wat over zelfredzaamheid en vooral dat het de burger zijn/haar eigen verantwoordelijkheid is om veilig te kunnen wonen. En dan vinden we dat we het erg goed hebben gedaan. Maar eigenlijk is het om je dood te schamen!!
We vergeten namelijk met het grootste gemak dat er een steeds groter wordende groep mensen vergrijst, door de huidige zorg in nederland gedwongen worden om zichzelf te blijven redden in eigen woning. En bij een brand midden in de nacht direct aangewezen zijn op hulp van buitenaf.
En dan ben ik erg blij met wat de collega's in Nijmegen hier hebben neergezet. Een strak stuk hulpverlening, met een duidelijk signaal dat we moeten zorgen dat we het op repressief gebied inderdaad de zaken goed voor elkaar blijven houden.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Nijmegen Politie sluit onderzoek brand seniorenflat af

Laatste update:
21-02-2015 | 17:55
Nijmegen - De politie heeft vandaag het forensisch onderzoek naar de brand afgerond. Onderzoek heeft uitgewezen dat er geen aanwijzingen zijn die wijzen in de richting van brandstichting. Mogelijk dat een technisch mankement de oorzaak is geweest van de brand.

Vrijdagochtend omstreeks 05.30 uur, was brand ontstaan in een snackbar. Deze breidde zich zeer snel uit naar de bovengelegen seniorenflat. Zo’n 70 appartementen moesten worden ontruimd. Een aantal mensen raakte daarbij gewond en zijn overgebracht naar het ziekenhuis. De overige bewoners moesten elders worden ondergebracht.
Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/21/02-nijmegen-politie-sluit-onderzoek-brand-seniorenflat-af.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Alles draait om geld, en iemand die niet werkt kost de staat geld en met de huidige denkwijze die helaas al jaren lang het beleid bepaald is geld belangrijker dan mensen. we hebben er immers genoeg van. en iemand die geld kost (pensioen, AOW, Zorgkosten enz) zijn kosten waar geen baten tegenover staan bij de overheid en dus is het voor de staat het beste dat deze groep zo klein mogelijk blijft en of word helaas. We zouden ons echt dood moeten schamen met ons alle hoe we met mensen in NL omgaan. Wat de brandweer betreft het volgende. In de huidige situatie is er voor bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen geen materieel in Gelderland aanwezig. Dit met een betuweroute en vele Autobanen met toenemend chemisch vervoer. Waar zijn de schuimblusvoertuigen? waar is snel groot watertransport? waar zijn snel grote kanonnen of monitoren die ook binnen 15 minuten voldoende aanwezig en van blusmiddelen voorzien kunnen worden? Die zijn er niet. het grote voorbeeld Moerdijk, nu is er een brandweer die er 30 jaar geleden al had moeten zijn. Wat als er op de Betuweroute een trein in brand vliegt of ontspoort en er een grote brand ontstaat? gewoon alles afzetten en wegwezen want we hebben niets dat er snelgenoeg kan zijn om voldoende schuim aan te brengen. Dan heb ik het nog niet over de idiote geluidsschermen. je spuit over het spoor heen ipv op de vlammen. Wat is er met diverse DC´s in vele plaatsen. niemand weet wat er ligt, er is geen brandweer voor industriële branden beschikbaar. Dan hebben we het over mensen die nog productief zijn en waar de staat nog aan verdiend. Wat verwacht je dan van niet meer productieve mensen die alleen maar geld kosten. Vanuit Denhaag gezien en dan vooral van uit de VVD is dit ideaal, geld jatten en hopen en bidden dat er nooit iets gebeurt en gebeurt er wel iets noemen we het en incident. 20 incidenten per week is geen reeks en dus geen structureel probleem, wat dat zou geld kosten. Ik verwacht al jaren een zeer grote ramp omdat NL niet voldoende en niet het juiste materieel heeft indien er zich een geen huis tuin en keuken brandje of calamiteit voordoet.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Citaat van: Peter71 link=msg=1332428 date=1424555019
Ik denk dat een project veilig wonen, papieren kreten als "zelfredzaamheid" leuk bedacht zijn. En het is goed dat de burger op die manier ook op de eigen verantwoordelijkheid wordt gewezen.
Maar als je dit soort zaken  ook durft te verkondigen bij bejaarden, die zich voorruit moeten bewegen met een rollator. Of gewoon niet meer zo snel zijn als iemand van 20 of 30 jaar. Dan denk ik dat je zelf de zaken niet meer snapt, en zelf niet begrijpt hoe het leven tegenwoordig in elkaar zit. En blijkt maar weer eens dat dit pure papieren argumenten zijn om je als brandweer er erg makkelijk van af te maken. En nog eens wat bezuinigingen er door te drukken.

We schepen de mensen af met een rookmeldertje, we vertellen de burgers nog wat over zelfredzaamheid en vooral dat het de burger zijn/haar eigen verantwoordelijkheid is om veilig te kunnen wonen. En dan vinden we dat we het erg goed hebben gedaan. Maar eigenlijk is het om je dood te schamen!!
We vergeten namelijk met het grootste gemak dat er een steeds groter wordende groep mensen vergrijst, door de huidige zorg in nederland gedwongen worden om zichzelf te blijven redden in eigen woning. En bij een brand midden in de nacht direct aangewezen zijn op hulp van buitenaf.
En dan ben ik erg blij met wat de collega's in Nijmegen hier hebben neergezet. Een strak stuk hulpverlening, met een duidelijk signaal dat we moeten zorgen dat we het op repressief gebied inderdaad de zaken goed voor elkaar blijven houden.
Misschien is dit een mooi item om de VBV deze week in de 2e kamer als voorbeeld mee te geven aan de politici. Evenals harde cijfers over wegbezuinigen van 1e lijns voertuigen terwijl er wel nieuwe dienstauto's voor de gouden schouders worden ingekocht. Voorbeeld NHN: 3 SIV's erbij i.p.v. ....en ...en ....en wat wordt afgestoten. Lees maar na. Laten ze ook de lijst met reddingen op de VBV site even nalezen en dan het verhaal van dhr. I. Helsloot ernaast leggen.