GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 74313 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Heeft de VBV tegenwoordig zetels in de 2e Kamer?
De discussie over deze brand wordt steeds gekker. Het onderzoek naar brandoorzaak en brandverloop is nog in volle gang en hier wordt er lustig op los gespeculeerd, worden vergelijkingen getrokken met branden die er een beetje op lijken, worden bovennatuurlijke krachten ontleend aan technische brandpreventie, worden interventies op menselijk (brandveilig) gedrag afgedaan als onzinnig en wordt tenslotte de dienstauto van de commandant erbij gehaald als oorzaak........ Ten slotte wordt er nog even geklaagd over uitgeklede repressie. Maar bij deze brand heb ik van dat laatste weinig gezien. Genoeg rode auto's, genoeg brandweerlieden die (vol in beeld) niet altijd even zinvol aanwezig waren. En ook nog, wel in deze timeline, een opmerking dat men met 7 man op een TS is uitgerukt. <ironie modus aan>En dat is heel erg gevaarlijk, want de standaard-bezetting is 6. Die ene man extra is dus een extra aandachtspunt in de bevelvoering, bovendien: wie is zijn maatje? Afwijkende voertuigbezetting zonder RIenE en nog bij een maatgevend incident ook. Laat de VBV daar vragen over (laten) stellen! <ironie modus uit>

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1332464 date=1424588737
Afwijkende voertuigbezetting zonder RIenE en nog bij een maatgevend incident ook. Laat de VBV daar vragen over (laten) stellen! <ironie modus uit>
Daar zijn managers toch al goed in geweest? Afwijkende voertuigbezettingen bij maatgevende incidenten zonder een gedegen RIenE. Met SIVjes rijden op een woningbrand. Daar zijn al vragen over gesteld. 998765

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Ironie is niet aan allen besteed..... 0098

guest12562

• Gast
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1332464 date=1424588737
De discussie over deze brand wordt steeds gekker. Het onderzoek naar brandoorzaak en brandverloop is nog in volle gang en hier wordt er lustig op los gespeculeerd, worden vergelijkingen getrokken met branden die er een beetje op lijken, worden bovennatuurlijke krachten ontleend aan technische brandpreventie, worden interventies op menselijk (brandveilig) gedrag afgedaan als onzinnig en wordt tenslotte de dienstauto van de commandant erbij gehaald als oorzaak........ Ten slotte wordt er nog even geklaagd over uitgeklede repressie. Maar bij deze brand heb ik van dat laatste weinig gezien. Genoeg rode auto's, genoeg brandweerlieden die (vol in beeld) niet altijd even zinvol aanwezig waren. En ook nog, wel in deze timeline, een opmerking dat men met 7 man op een TS is uitgerukt. <ironie modus aan>En dat is heel erg gevaarlijk, want de standaard-bezetting is 6. Die ene man extra is dus een extra aandachtspunt in de bevelvoering, bovendien: wie is zijn maatje? Afwijkende voertuigbezetting zonder RIenE en nog bij een maatgevend incident ook. Laat de VBV daar vragen over (laten) stellen! <ironie modus uit>

De rol van de VBV zie ik hier ook niet. Rol van de auto van de commandant ook niet.

Speculeren over de oorzaak, is in mijn ogen alleen ontstaan door het kijken naar het aantal slachtoffers en de mogelijke oorzaken op basis van het kijken naar de foto's/filmpjes. Daarnaast zijn er een aantal opmerkingen gemaakt over dagelijkse praktijk voorbeelden waar mogelijk een oorzaak kan liggen. Oorzaken welke goed denkbaar zijn, omdat ze zijn geconstateerd in dagelijkse situaties.
Dat ene mannetje extra is inderdaad vreemd, maar doet niets af aan bovenstaande gezonde discussie.
Verder met elkaar bespreken waardoor deze brand zo is verlopen draagt alleen maar bij aan kennis deling naar aanleiding van andere incidenten en ervaringen, volgens mij is dit forum daar ook voor bedoelt. Dat zegt inderdaad nog niets over de daadwerkelijke oorzaak en het verloop. Als we op het uiteindelijke rapport moeten wachten dan zijn we wel weer even verder, mag je tot die tijd niets bespreken hier?
Gelukkig overigens dat hier nog voldoende personeel is om al die mensen uit hun benauwde positie te redden, laat dit vooral kracht bijzetten bij de discussie over het in stand houden van het potentieel, want blijkbaar is dat nodig. Wederom blijkt maar weer dat de brandweer regelmatig mensen redt!
En op momenten zijn er altijd wel brandweerlieden van hoog tot laag niet zinvol aanwezig, dat is in filmpjes en foto's niet altijd duidelijk zo lang we spreken over moment opnames.

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Dat de brandweer regelmatig mensen redt, is mij genoegzaam bekend. Dat er een hoogleraar te Nijmegen (sic!) is die daar anders over denkt ook. Ik sta aan de zijde van de brandweer, laat dat helder zijn! Mijn punt is nu juist dat er zoveel factoren van invloed zijn bij brand en brandverloop dat het heel lastig is om, op basis van wat beelden en verhalen, te bepalen wat zin en wat onzin is. Dat is hier zondermeer toegestaan, geen twijfel over. Maar wat hier ook gebeurt is dat er direct verbanden worden gelegd en meningen worden gekoppeld terwijl het daarvoor te vroeg is.
Of dit forum bijdraagt aan verspreiding van kennis waag ik te betwijfelen. Voor mij is kennis namelijk geautoriseerde informatie die van toepassing is op het vakgebied. Op fora wordt veel als kennis gesleten wat in feite meningen zijn. Het echte verschil ontgaat velen.....

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1332487 date=1424596373
Dat de brandweer regelmatig mensen redt, is mij genoegzaam bekend. Dat er een hoogleraar te Nijmegen (sic!) is die daar anders over denkt ook. Ik sta aan de zijde van de brandweer, laat dat helder zijn! Mijn punt is nu juist dat er zoveel factoren van invloed zijn bij brand en brandverloop dat het heel lastig is om, op basis van wat beelden en verhalen, te bepalen wat zin en wat onzin is. Dat is hier zondermeer toegestaan, geen twijfel over. Maar wat hier ook gebeurt is dat er direct verbanden worden gelegd en meningen worden gekoppeld terwijl het daarvoor te vroeg is.
Of dit forum bijdraagt aan verspreiding van kennis waag ik te betwijfelen. Voor mij is kennis namelijk geautoriseerde informatie die van toepassing is op het vakgebied. Op fora wordt veel als kennis gesleten wat in feite meningen zijn. Het echte verschil ontgaat velen.....

Op fora wordt veel als kennis gesleten wat in feite meningen zijn. En niet alleen op fora, helaas.
Met de toename van beschikbaar betrouwbaar beeldmateriaal etc. zou je verwachten dat tegenwoordig die meningen een minder doorslaggevende invloed hebben dan objectieve waarnemingen en werkelijke kennis en kunde.

rsc

• Forum gebruiker
Citaat van: vuurbal link=msg=1332456 date=1424565156
In de huidige situatie is er voor bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen geen materieel in Gelderland aanwezig. Dit met een betuweroute en vele Autobanen met toenemend chemisch vervoer. Waar zijn de schuimblusvoertuigen? waar is snel groot watertransport? waar zijn snel grote kanonnen of monitoren die ook binnen 15 minuten voldoende aanwezig en van blusmiddelen voorzien kunnen worden? Die zijn er niet. het grote voorbeeld Moerdijk, nu is er een brandweer die er 30 jaar geleden al had moeten zijn. Wat als er op de Betuweroute een trein in brand vliegt of ontspoort en er een grote brand ontstaat? gewoon alles afzetten en wegwezen want we hebben niets dat er snelgenoeg kan zijn om voldoende schuim aan te brengen.
Hoezo? Er zijn in Gelderland Midden in de nabijheid van de route een SBH en 6 SBA's aanwezig uitgerust met een kanon, samen met 6 DPA's, een DPA met SLH en 2 DPH's. Er zijn twee parate gaspakteams met 2 parate ontsmettingsploegen. Ik noem dat niet direct niets.

vuurbal

• Junior gebruiker
  • **
Je hebt gelijk dat er wel iets is, maar het duurt toch veeeeel te lang voordat dit allemaal terplaatse is en opgebouwd is. Er moeten Echte schuimbluswagens komen zoals in ZHZ en nu op Moerdijk. Deze zijn ook als tankwagen inzetbaar. en het scheelt diverse tankwagens bij brand rond een autobaan, kan ook voor waterwinning en andere grote incidenten gebruikt worden. Maar schuimblus containers, klopt, ik heb dat ding van Arnhem eens in het echt bekeken. Er staan wat Kunstof containers in, er zit geen kanon op, en volgens internet sites is er 6 m3 water in dat ding, dat is geen snel inzetbaar ding, maar een kleine voorraadkast. Dan zijn er nog 10 TS en nodig, en dan moet er ook nog water in de buurt zijn. Die GWT containers, is toch uit de tijd. Een Dompelpomp container levert 4 m3 per minuut, dat kan ook op een tendemasser als aanhangwagen, de slangen moeten toch gewoon op haspel uit en opgerold kunnen worden en niet gooi maar op de weg? dit kan ook met aanhangwagens met haspels, die kun je op elke post zetten. Waarom ook geen haspels standaard op elke TS zoals in Duitsland normaal is en nu in Rotterdam op proef ook word gebruikt. Het kan allemaal veel efficiënter en slagvaardiger met het zelfde geld indien de voertuigen anders worden ingedeeld. maar voor vragen, ik heb een heel breed idee en compleet plan wil ik graag nader uitleggen en uitwerken.

guest12562

• Gast
Schuimblus containers enz horen toch niet in dit topic thuis?

Heijnsbergen

• Forum gebruiker
Jawel, als het cafetaria die gehad zou hebben..........<oeps, cynische modus plotseling aangesprongen>