GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 74315 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Dan kunnen we redelijk stellen dat de bewoners zelf geprobeerd hebben om zichzelf in veiligheid te brengen. Gaat het verhaaltje dat bewoners in hun woningen moeten blijven alweer niet op. Men gaat toch proberen zichzelf in veiligheid te brengen. Daar zul je dus als brandweer rekening mee moeten houden. Diep respect voor de collega's die aan die klus moesten. :-\

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Zijn de bewoners wel voorgelicht (en geoefend) wat te doen bij brand?

André Welten

• Senior gebruiker
Is dar wel realistisch gezien de leeftijd van de bewoners? Ik denk dan vooral aan mensen die gezondheidsproblemen hebben (invaliditeit, ziekte van Alzheimer etc.).

GLZ

• Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1334550 date=1425369005
Niet anders dan de gemiddelde Nederlander. Niet dus. De overledenen waren 80+ en ben je mentaal iets minder flexibel. Het wordt dan iets lastiger om midden in de nacht een beslissing te nemen over wel of niet vluchten, wel of niet een trappenhuis vol met rook in gaan etc...

JJ75

• Senior gebruiker
Maar als je ze niks verteld dan..... En mijn opa's en oma's waren op hoge leeftijd dan wel net zo eigenwijs als de rest van de familie maar goed in staat om nog zelf na te denken.

Fireball

• Senior gebruiker
Citaat van: GLZ link=msg=1334600 date=1425381188
Niet anders dan de gemiddelde Nederlander. Niet dus. De overledenen waren 80+ en ben je mentaal iets minder flexibel. Het wordt dan iets lastiger om midden in de nacht een beslissing te nemen over wel of niet vluchten, wel of niet een trappenhuis vol met rook in gaan etc...

Niet alleen mentaal iets minder flexibel, maar ook fysiek. Ik begreep van betrokken hulpverleners dat de snelheid van de bewoners bij de ontruiming veel lager was, dan dat je als hulpverlener zou willen. Door een gang een sprintje trekken is er dan niet bij. En daarmee wordt de uiteindelijke verblijfstijd in de rook wel erg lang.

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Allereerst diep respect voor alle betrokken hulpverleners die enorm hun best hebben gedaan om de gevolgen te beperken.

Vluchtgedrag van mensen is een gedrag wat vaak onvoorspelbaar en niet logisch is. Er zijn genoeg voorbeelden van branden in gebouwen, tunnels en schepen waarbij mensen hun angst volgden. Rationeel nadenken is er dan niet meer bij. Deels komt dit door onwetenheid en het ontbreken van ervaring. Voorlichting en oefenen kunnen deels een oplossing zijn maar dan nog ontbreekt het vaak aan regie op de spannende momenten.

Persoonlijk geloof ik dat zelfredzaamheid van mensen overschat wordt. Zeker als we kijken naar de vergrijzende bevolking die steeds ouder wordt en ook langer thuis blijven wonen. De risico’s voor ongevallen en brand nemen dan enorm toe. Ook zijn deze mensen vaak al medisch en/of geestelijk belast waardoor hun mobiliteit en inzicht beperkt zijn. De overlevingskansen van dit soort mensen is misschien wel veel kleiner dan we nu denken. Wetenschap onderzoek over dit onderwerp ben ik nog niet tegengekomen. Dit zou wel wenselijk zijn om goed beleid te maken.    

Een ander punt van grote zorg zijn de brandpreventieve maatregelen zoals compartimentering, detectie en vluchtwegen. De regelgeving en inzichten vanuit het verleden zijn nog steeds merkbaar bij heel veel gebouwen. Door de jarenlange crisis is de stedelijke vernieuwing op een laag pitje komen te staan. Brandveiligheid conform de huidige normen en nieuwe innovaties zoals home-sprinkler zullen in de praktijk maar minimaal merkbaar zijn.

Er zijn in Nederland nog heel veel vergelijkbare situaties zoals in Nijmegen. Zou het niet beter zijn dat we alle schakels in de keten van brandveiligheid sterk houden of juist versterken. Om er een paar te noemen;

- evaluatie en aanpassing huidige regelgeving (bijv. meer verplichte RWA in panden, sprinklers en home-sprinklers)  
- RI&E verplichten (ook voor woongebouwen)
- meer aandacht voor bouwkundige maatregelen zoals compartimentering,
- eisen voor gecertificeerde brandmeldinstallaties / verantwoording ontwerper/eigenaar (model Duitsland?)
- jaarlijkse inspecties en rapportages
- meer voorlichting over brandveilig leven
- basishulpverlening (BHV) in bedrijven, instellingen en woongebouwen
- repressieve dienst brandweer

Overigens blijkt uit alles dat een snelle en daadkrachtige brandweer met veel mensen en materieel noodzakelijk blijft. Pak dit incident maar als voorbeeld. De brandweer heeft gelukkig veel mensen kunnen redden en de brand snel onder controle kunnen krijgen. Wat als………?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: JJ75 link=msg=1334550 date=1425369005

Zijn bewoners van andere appartementen complexen dat wel? Ben jij voorgelicht (en geoefend) wat je moet doen bij brand in je woning?
Ik denk dat maar weinig Nederlanders dat zijn.

Dit was volgens mij een appartementencomplex voor senioren, dus geen zorg instelling. Dat betekent nog niet dat de eigenaar, Woonzorg Nederland, geen verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid heeft. Maar je kan je afvragen hoever die (moeten) gaan, en waar de verantwoordelijkheid van de burger begint.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: JJ75 link=msg=1334606 date=1425381597
Maar als je ze niks verteld dan..... En mijn opa's en oma's waren op hoge leeftijd dan wel net zo eigenwijs als de rest van de familie maar goed in staat om nog zelf na te denken.

Bij brand is goed kunnen denken prettig maar ik denk dat je met snel kunnen verplaatsen meer bereikt en juist bij dat laatste zit bij de senioren de kneep in de vorm van:
- de wandelstok
- rollator
- misschien zelfs wel rolstoel

Deze groep is nu eenmaal niet meer zo goed ter been als je bij een evacuatie heel graag zou willen. Al zou het maar de helft van de bewoners zijn die minder mobiel is dan heb je als brandweer toch een flinke uitdaging zeker als je bedenkt dat je eigenlijk ook nog eens achter de feiten aanloopt en je in je hulpverlening al met een achterstand in de vorm van aanrijdtijden begint.

Goed zijn van geest is natuurlijk geweldig als je op leeftijd komt maar als de tent al zwart staat van de rook denk ik dat ook iemand van goede geest instinctief toch probeert weg te komen met alle nadelige gevolgen voor de hulpverleners EN bewoners.

Al met al zou ik niet in de schoenen van de bewoners noch van de hulpverleners willen staan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

JJ75

• Senior gebruiker
Citaat van: zwelgje link=msg=1334628 date=1425384172
Zijn bewoners van andere appartementen complexen dat wel? Ben jij voorgelicht (en geoefend) wat je moet doen bij brand in je woning?
Ik denk dat maar weinig Nederlanders dat zijn.

Dit was volgens mij een appartementencomplex voor senioren, dus geen zorg instelling. Dat betekent nog niet dat de eigenaar, Woonzorg Nederland, geen verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid heeft. Maar je kan je afvragen hoever die (moeten) gaan, en waar de verantwoordelijkheid van de burger begint.
Van Woonzorg verwacht ik nou net wat meer dan van een 'normale verhuurder'.