Dat dacht ik ook hoor!
Wat een enorme onzin heeft die krant geschreven! Belachelijk! Als je het (digitale) verhaal leest dan zou de brandweer zomaar mensen door de rook gesleept hebben en daardoor zijn ze dood gegaan. Het verhaal is anders, ze lagen in de rook en de brandweer heeft ze er met gevaar voor eigen leven en loodzware fysieke inzet uit gehaald. Die mensen zijn zelf dat trappenhuis ingelopen en daar bezweken. Zolang er geen rapport is van die brand vind ik het veel te vroeg om conclusies te trekken, en al helemaal niet van het soort dat "meneer" Vos nu trekt.
De meeste brandweermensen kennen de traplooptest van de PPMO. Deze inzet was gelijk aan die test, maar dan dubbel. Vijf verdiepingen omhoog door een trappenhuis (ongeveer de 105 treden van de PPMO) vol rook en dan ook nog eens de trap af met een slachtoffer.
Dit soort berichten geven erg goed aan hoe de harde praktijk is geweest, en dan kun je honderd keer brandpreventist zijn en kun je als meneer Vos zijnde het weer beter denken te weten. Maar we hebben te dealen met de praktijk. En dit bewijst dat we als repressieve dienst nooit blind kunnen/mogen varen op wat er bij preventie is bedacht. En wacht dan inderdaad de officiele rapporten af, dan is het vroeg genoeg om een discussie te starten. Feit is dat de eenheden inderdaad een prestatie hebben neer gezet, die vele malen zwaarder is geweest dan de PPMO baan. Feit is ook dat mensen die bang zijn hele andere dingen doen dan wat er gewenst is.
Ik oordeel niet, ik geef mijn mening.
Tja en is het dan mijn fout dat het pand niet voldoet? Is dat het probleem van de brandweer? Ik vind van niet.
Ik vind pas dat iemand gered is als ie zonder hulp van de brandweer of iemand anders overleden zou zijn. Dan red je iemand van de dood of verwondingen. Nu hadden de meeste mensen gewoon in hun woning of desnoods balkon kunnen blijven tot de brand geblust was, geventileerd was en gemeten was. Dus de meeste hadden best via de normale weg hun woningen kunnen verlaten = geen redding.
Dat wat jij vindt zal wel allemaal, wat ik wel weet is dat het geen wat jij hier allemaal schrijft alleen maar theorie is. En zoals al wel vaker blijkt haalt de harde praktijk de theorie in met harde feiten.
Die mensen zijn niet voor niets hun balkon op gegaan, die mensen zijn bang. Laat je bejaarden al die tijd gewoon buiten in hun nachtkleding staan? Jij als brandweerman zou moeten weten dat onderkoeling dan zeer snel een feit is, zeker bij bejaarde mensen. Man ga eens realistisch kijken en laat die theoretische onzin eens los. En bedenk je inderdaad eerst eens wat je schrijft voordat je je weer tegen spreekt in 1 en hetzelfde bericht.