GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 74324 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1337242 date=1426357414
Inderdaad zijn de bewoners in hun woning veilig geweest. Zeker als de deur tussen trappenhuis en de gang waaraan de woningen gelegen zijn gesloten zijn. Blijf in je woning tot de brand geblust is en geventileerd is. Als er mensen door de rook zijn gegaan is dit ook niet goed.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1337402 date=1426435627
Ik oordeel niet, ik geef mijn mening.

Tja en is het dan mijn fout dat het pand niet voldoet? Is dat het probleem van de brandweer? Ik vind van niet.

Sorry hoor, maar als je zo duidelijk schrijft dat de bewoners veilig waren in hun woning is dat geen mening, maar een oordeel. Een heel voorbarig en onhandig oordeel in dit stadium.

Tja en is het dan mijn fout dat het pand niet voldoet? Is dat het probleem van de brandweer? Ik vind van niet.

Is het een probleem van de brandweer als iemand op een boom rijdt en bekneld raakt? Wederom een onzinnige opmerking die me ernstig doet afvragen wat je echte kennis van de brandweer(wereld) is.

Ik heb even de WVr erbij gepakt, voor een stukje gratis informatievoorziening naar je toe  :)

Citaat van: WVr art. 3.1a
Tot de brandweerzorg behoort:

a. het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

Ofwel: de brandweer is er om de brand te beperken en reddend op te treden. Natuurlijk is het op dat moment een probleem vóór de brandweer dat het pand niet voldoet: er is in korte tijd enorm veel slagkracht nodig om die personen in veiligheid te brengen. Ook één van de redenen om de repressieve brandweerzorg op orde te houden, naast het feit dat de preventieve voorzieningen regelmatig niet doen wat van ze verwacht wordt.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: GLZ link=msg=1337414 date=1426440917
Dat dacht ik ook hoor!

Wat een enorme onzin heeft die krant geschreven! Belachelijk! Als je het (digitale) verhaal leest dan zou de brandweer zomaar mensen door de rook gesleept hebben en daardoor zijn ze dood gegaan. Het verhaal is anders, ze lagen in de rook en de brandweer heeft ze er met gevaar voor eigen leven en loodzware fysieke inzet uit gehaald. Die mensen zijn zelf dat trappenhuis ingelopen en daar bezweken. Zolang er geen rapport is van die brand vind ik het veel te vroeg om conclusies te trekken, en al helemaal niet van het soort dat "meneer" Vos nu trekt.

De meeste brandweermensen kennen de traplooptest van de PPMO. Deze inzet was gelijk aan die test, maar dan dubbel. Vijf verdiepingen omhoog door een trappenhuis (ongeveer de 105 treden van de PPMO) vol rook en dan ook nog eens de trap af met een slachtoffer.
Dit soort berichten geven erg goed aan hoe de harde praktijk is geweest, en dan kun je honderd keer brandpreventist zijn en kun je als meneer Vos zijnde het weer beter denken te weten. Maar we hebben te dealen met de praktijk. En dit bewijst dat we als repressieve dienst nooit blind kunnen/mogen varen op wat er bij preventie is bedacht. En wacht dan inderdaad de officiele rapporten af, dan is het vroeg genoeg om een discussie te starten. Feit is dat de eenheden inderdaad een prestatie hebben neer gezet, die vele malen zwaarder is geweest dan de PPMO baan. Feit is ook dat mensen die bang zijn hele andere dingen doen dan wat er gewenst is.
Ik oordeel niet, ik geef mijn mening.

Ik vind pas dat iemand gered is als ie zonder hulp van de brandweer of iemand anders overleden zou zijn.  Dan red je iemand van de dood of verwondingen. Nu hadden de meeste mensen gewoon in hun woning of desnoods balkon kunnen blijven tot de brand geblust was, geventileerd was en gemeten was. Dus de meeste hadden best via de normale weg hun woningen kunnen verlaten = geen redding.

Dat wat jij vindt zal wel allemaal, wat ik wel weet is dat het geen wat jij hier allemaal schrijft alleen maar theorie is. En zoals al wel vaker blijkt haalt de harde praktijk de theorie in met harde feiten.
Die mensen zijn niet voor niets hun balkon op gegaan, die mensen zijn bang. Laat je bejaarden al die tijd gewoon buiten in hun nachtkleding staan? Jij als brandweerman zou moeten weten dat onderkoeling dan zeer snel een feit is, zeker bij bejaarde mensen. Man ga eens realistisch kijken en laat die theoretische onzin eens los. En bedenk je inderdaad eerst eens wat je schrijft voordat je je weer tegen spreekt in 1 en hetzelfde bericht.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Vierde dode na flatbrand in seniorencomplex Nijmegen

Een tachtigjarige bewoonster van een seniorenflat in Nijmegen is maandag overleden aan de gevolgen van de brand die op 20 februari woedde in een cafetaria onder de flat. De vrouw is het vierde slachtoffer van de brand. lees verder

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Deze brand had al een zeer grote impact voor alle direct betrokkenen, maar die impact wordt met elke dode alleen maar groter. :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Veel mis met uitgebrande seniorenflat Nijmegen
Gepubliceerd: Vandaag 19:17

Er mankeerde het nodige aan de seniorenflat in Nijmegen, waar onlangs vier doden vielen na een brand. Dat is donderdagavond gebleken op een persconferentie van de brandweer Gelderland-Zuid en de gemeente.

Fireball

• Senior gebruiker
Afgebrande seniorenflat Nijmegen had veel mankementen

Er mankeerde het nodige aan de seniorenflat in Nijmegen, waar onlangs vier doden vielen na een brand. Dat is donderdagavond gebleken op een persconferentie van de brandweer Gelderland-Zuid en de gemeente.

De rookwerende deuren waren niet allemaal deugdelijk. Daardoor kon zich veel rook verspreiden door het pand. De slachtoffers hadden ook allemaal rookschade. De brandwerende deuren waren wel goed.

Het noodtrappenhuis was niet in orde en het centrale trappenhuis was door de brand onbruikbaar.

De brand woedde op 20 februari in de cafetaria onder de seniorenflat. Behalve de brandweer onderzoekt ook de politie de brand, al werd brandstichting eerder al uitgesloten.

http://www.nu.nl/binnenland/4014768/noodtrappenhuis-afgebrande-seniorenflat-nijmegen-was-niet-in-orde-.html

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
We zouden als brandweer klakkeloos maar af gaan op de zelfredzaamheid van de bewoners en de preventieve zaken in het pand. Het is nog even wachten op de officiele rapporten, maar ik vermoed dat we het plaatje al aardig kunnen beginnen in te kleuren. En dat er een hoop te danken is geweest aan de slagkracht en inzet van de brandweer en andere hulpverleners.

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
19:07 De brand is vermoedelijk ontstaan in de meterkast van het cafetaria. Volgens tecnische recherche geen aanwijzing voor brandstichting. #gld
19:09 Via ventilatiekanaal (voor vet en geur) is de brand naar boven gegaan. Vervolgens is het dak in brand gevlogen. #gld

19:11 Vooral door PUR is er vieze en giftige rook ontstaan. #brandnijmegen #gld. Brandweer was binnen 6 min ter plaatse.
19:18 Brandweer heeft maximaal gepresteerd. Sommige brandweermensen zijn kotsend met nieuwe luchtflessen gebouw in gegaan zegt commandant. #gld
19:25 Alle bouwvergunningen van cafetaria en appartementencomplex waren in orde.Er is verschillende malen gecontroleerd. Geen noemenswaardigheden.
19:37 Appartementencomplex is nooit gebouwd als bejaardenflat. Bij verzorgingshuis gelden andere eisen. #gld #brandnijmegen
19:50 Laatste mevrouw die in ziekenhuis lag is ontslagen. Er ligt niemand meer in het ziekenhuis. #gld #brandnijmegen

Niels Kater: Freelance journalist / camjo (camera-journalist) / tv- en radiomaker /
en bij de persco aanwezig voor omroep Gelderland.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Wat ik dus al vermoedde: preventief veel niet in orde. Hier kan je met repressie niet tegen op, alleen preventief.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Heeft iemand beelden van de persconferentie, de presentatie en een (voorlopig) rapport?