Wegnummering Links-Rechts

Auteur Topic: Wegnummering Links-Rechts  (gelezen 27881 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Gepost op: 22 februari 2015, 12:15:27
Tot een aantal jaar geleden sprak men over de Noord-, Oost-, Zuid- of Westbaan om een locatie op een rijksweg aan te geven. Tegenwoordig wordt dat met Links of Rechts aangegeven, ongeacht de looprichting van een weg.
Hoe kun je nu zelf zien wat een linker- of rechter- rijrichting is van een rijksweg (staat ook op de HM bordjes, weet ik) en waarom heeft men dat toen veranderd? Het NOZW systeem vond ik eigenlijk best makkelijk.

RenéB

• MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2015, 13:38:02
Re = rechterbaan
Li = linkerbaan
beiden gezien in de richting waarin de nummering omhoog gaat.

Zoals ik het begrijp wordt primair gedacht vanuit of in de richting van Amsterdam.
Dus:
Re = baan Amsterdam uit
Li = baan Amsterdam in

Tot zo ver lijkt het duidelijk.
Voor overige wegen geldt dan dat de plaats waar de nummering begint, Re zou moeten zijn? Vaak is dat dan een andere grote stad.

Geen idee wat de achterliggende gedachte is, maar best interessant om te weten.

Er zijn dan wellicht ook nog wel weer andere uitzonderingen, iemand?
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2015, 13:40:09
Ik ben zelf geen expert maar ik vermoed (speculaas ik weet het) dat dit voornamelijk te maken heeft met op- en afritten van kruisende snelwegen e.d.
Al eens opgelet welke letters er daar allemaal bij komen om bij een klaverblad onder andere de lussen en directe verbindingen te benoemen?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2015, 13:40:36
Rechts is de baan, komende vanaf Amsterdam. Links is de rijbaan richting Amsterdam.

Citaat van:  http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hectometerpaal
Re of Li staat voor rechter- of linkerbaan, kijkend in de richting waarin de nummering oploopt. Over het algemeen is dit in de richting vanaf Amsterdam (Li staat dus aan de kant van de snelweg richting Amsterdam, Re staat aan de kant komend vanaf Amsterdam). Bij snelwegen die niet in Amsterdam beginnen, maar West-Oost lopen, begint de nummering aan de Noordzeezijde. Bij de A27 is geen van deze principes van toepassing. De nummering van deze snelweg loopt op in de richting van Breda naar Almere.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2015, 13:46:19
Ik kan mij wel vinden in het betoog van NikonDirk. Het was ooit zo simpel op de A10; er was een binnenring en een buitenring. Nu is dit plots rechts en links...

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2015, 13:56:41
Tsja .... verkeer is sowieso niet meer zo simpel als vroeger.
Vroeger ... Toen je koe nog met een lange oe schreef.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2015, 14:33:33
Gelukkig praten we nog maar een jaar of 8 over links en rechts op de snelweg...

En dat Amsterdam verhaal gaat maar voor een aantal snelwegen op. Ten eerste komt een groot deel van de snelwegen niet in de buurt van Amsterdam en de A5 bv wijkt alweer af van dit verhaal. En De A10 kan niet van of naar Amsterdam lopen, het is namelijk een ringweg...

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2015, 14:39:51
Citaat van: TDMdR link=msg=1332543 date=1424612013
Gelukkig praten we nog maar een jaar of 8 over links en rechts op de snelweg...

En dat Amsterdam verhaal gaat maar voor een aantal snelwegen op. Ten eerste komt een groot deel van de snelwegen niet in de buurt van Amsterdam en de A5 bv wijkt alweer af van dit verhaal. En De A10 kan niet van of naar Amsterdam lopen, het is namelijk een ringweg...
Blijkbaar heb ik dan in die acht jaar over het verhelderende antwoord heen gelezen.  :) En is er niemand die het mij (nog eens) kan vertellen..?

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2015, 14:55:25
Ik kan mij vergissen, maar rechts (Re) is altijd oplopend (0,1 - 0,2 - 0,3) en Li is altijd aflopend (10,0 - 9,9 - 9,8). Dat het lijkt dat het met Amsterdam te maken heeft, komt meer omdat veel snelwegen 'beginnen' bij Amsterdam en vanaf daar dus ook starten met tellen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2015, 15:51:41