Verschillen tussen HV1 en HV2

Auteur Topic: Verschillen tussen HV1 en HV2  (gelezen 9889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2013, 10:46:09
Citaat van: Blauwie link=msg=1225002 date=1386062571
In de regio ZHZ wordt altijd gesproken over de nieuwe HV1 / HV-teams.

Nog een paar weken als het goed is en dan zullen ze geleverd worden! Nog even afwachten dus.
zo staan ze wel op papier en werden zo wel voorgesteld in het personeelsblad idd  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #11 Gepost op: 3 december 2013, 11:14:17
Dan benoemen ze in ZHZ de nieuwe HV voertuigen volgens de BZK definitie consequent niet goed
Dit is een al jaren durende discussie want iedereen wil een HV 1 hebben maar de 4x4 aandrijving niet betalen en daarmee wordt het vanzelf een HV 2.
Met name West Nederlandse korpsen benoemen de HV 2 vaak als HV 1 terwijl de 4x4 aandrijving ontbreekt.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #12 Gepost op: 3 december 2013, 21:43:04
Deze discussie is goedbeschouwd achterhaald door nieuwe ontwikkelingen:
Het Landelijk Netwerk Materieel en Verwerving van de NVBR kent in het nieuwe voertuigbenamingen en nummerplan geen onderscheid meer in HV-1 en HV-2 maar de volgende aanduidingen:
Hulpverleningsvoertuig brancheconform bepakt   HV   
idem met kraan                                           HV K   
idem terreinvaardig met kraan                           HV G   
idem snel inzetbaar                                   HV SI   
Hulpverleningsaanhanger                           HVA   
Hulpverleningshaakarmbak                           HVH   
idem basis (vervallen 2009)                           HVH B   
idem specialistisch (vervallen 2009)                   HVH S   
idem instorting                                           HVH I   
idem redding                                           HVH R   
idem rampterrein verlichting                           HVH RTV


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #13 Gepost op: 8 december 2013, 17:54:25
Citaat van: pompbediende link=msg=1224446 date=1385911722
het is een complete hv1, een hv2 heeft geen kraan  :). Is een TS die niet BiZa bepakt is dan ook geen TS in jou ogen ?  ::)

Een TS zonder 4x4 aandrijving noem je toch ook geen TS-BT en een TS met BZK bepakking heet voluit TS-BZK is de bepakking niet conform dan  is het een TS zonder toevoeging van BZK.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #14 Gepost op: 17 december 2014, 22:03:24
Citaat van: honderd link=msg=1315125 date=1418836600
Meer informatie over de benaming van nu: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hulpverleningsvoertuig_%28brandweer%29 Een HV-2 kan bijvoorbeeld ook een 50 kN lier hebben, maar wordt pas een HV-1 als aan alle extra uitrustingen voldaan wordt.

Omdat we er hier toch al over bezig zijn: Weet iemand hoe het in z'n werk gaan met de nieuwe voertuignamen voor HV, en wanneer deze 'officieel' opgevoerd worden? De LNMV goedgekeurde versie (2.1) zegt vaarwel tegen HV-1 & HV-2 en benamingen worden oa:

- HV (brancheconform bepakt)
- HV-K (brancheconform bepakt + kraan)
- HVT-K (terreinvaardig, brancheconform bepakt + kraan)

Een HV-2 en een HV-1 zonder kraan, komen dus in hetzelfde rijtje en worden gewoon HV. Een terreinvaardige HV zonder kraan, bestaat in het lijstje blijkbaar (nog) niet.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.