Ik loop al een tijdje rond en volg diverse incidenten, internet sites, in Nederland, België en Duitsland, vooral You-tube bied een schat aan informatie voor mij, ik ben zelf geen brandweerman, al heb ik er altijd veel belangstelling voor gehad. Ik volg 112 meldingen vooral in Gelderland midden maar ook de rest van het land, bij grote incidenten. Wat mij opvalt het volgende. De basis brandweerzorg voor huis tuin en keuken brandjes is wel geregeld, heel goed zelfs. Waar ik vraagtekens bij heb is wat gebeurt er bij grotere branden vooral met chemicaliën bijvoorbeeld op een betuwe route, of bij een bedrijf? Er zijn geen grote schuim blusvoertuigen in de buurt hiervan, niet in Gelderland, er zijn wat containers met een paar m3 schuim vormend middel en wat aanhangwagens met monitoren, maar daarmee heb je nog geen snel inzetbaar schuim blus installatie ter plaatse. Ik heb eens nagedacht over de bezuinigingen en het materieel. Het systeem dat elke blusgroep een zelfde soort voertuig heeft voor een eerste inzet in vrijwel alle soorten calamiteiten is een dure grap. Voor een vuilnisbak, bermbrandje, of wat rommel dat brand komen nu 6 vrijwilligers terwijl er maar voor 2 a 3 personen werk is en er ook geen gevaar bestaat dat het groter word. Dit kan ook met een bestelwagen met ca. 1 m3 water aan boord, een hoge druk haspel en wat klein gereedschap. Bij auto ongevallen komt meestal naast een standaard TS ook een HV 1, HV2, HV2+ ter plaatse, dus hoeft in de standaard TS geen hydraulische pomp met alle gereedschappen te zitten. Waarom hebben we verschil in gewone standaard TS en bosbrand TS voertuigen? Waarom kiezen we niet voor een 4X2/ 4X4 aangedreven blusvoertuig met een grote pomp ca. 6 m3 p/m, een dak en bumper blusmonitor, tank van ca. 5 m3 en 500 ltr schuim vormend middel als standaard blusvoertuig. Bij woning brand is er minder snel op te schalen naar middelbrand ivm water voorziening. op de autobaan hoeft er niet direct een tankwagen achteraan voor extra water, en bij grote branden heb je een grote monitor voor veel water of schuimopbrengst. Daarnaast kan een HV voertuig in 2 catagoriën worden ingedeeld. de huidige HV1 zo laten al hij is en alle andere vormen afschaffen. daarvoor in de plaats een HV 2 in de vorm van een bestelauto met standaard gereedschap om auto ongevallen te kunnen verhelpen, en om toegang tot gebouwen te kunnen krijgen. Daarnaast een bestel wagen voor kleine brandjes, dan geeft je om de andere post een HV2 en een klein blusvoertuig naast alle standaard blusvoertuigen. om de ca. 10 / 15 km een hoogwerker en een HV 1 en dan is de basis zorg toch geregeld, waarbij voertuigen minder vaak met vele naar een groot incident hoeven, kleine incidenten met kleine voertuigen en minder mensen kunnen worden geholpen en bij grotere incidenten de capaciteit groter is. Daarnaast kun je dan ook makkelijker aflossen bij grote natuurbranden en ben je met hetzelfde geld (schat ik) veel efficiënter en daadkrachtiger dan nu. daarnaast moeten er natuurlijk nog andere dingen komen zoals groot water transport, schuimblussing op grote schaal, duikers, HV gevaarlijke stoffen, HV spoor, HV overig, en diverse specialismen. Ik wil graag mijn idee verder uitwerken indien hiervoor belangstelling is. groet Rob